۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳
کد خبر: 83099217
T T
۰ نفر
محقق خوزستاني برنج را با شيوه آبياري قطره اي كشت كرد

اهواز-ايرنا- يك كشاورز و محقق خوزستاني امسال موفق شد با استفاده از شيوه آبياري قطره اي و به صورت خشكه كاري كشت برنج را در شهرستان باغملك با موفقيت انجام دهد.

يونس منگشتي روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: با توجه به ممنوعيت كشت برنج در استان خوزستان و شهرستان باغملك و از آنجاييكه كشت برنج معيشت اصلي بيش از چهار هزار بهره بردار كشاورزي در شهرستان باغملك است با بررسي و مطالعاتي كه بيش از 2 سال به طول انجاميد، طرح كاشت برنج به صورت خشكه كاري و آبياري قطره اي را با موفقيت انجام داديم.
وي افزود: روش كار به اين صورت بود كه پس از آماده سازي زمين كشت شلتوك به روش خشكه كاري و به وسيله ي دستگاه كشت مانند مراحل كاشت گندم كه خرداد ماه انجام گرفت ؛ در مرحله بعد آبياري از طريق نوارهاي آبياري به فاصله اي 60 سانتي‌متر انجام شد.
منگشتي ارقام برنج كشت شده در اين طرح را چمپاي محلي، عنبربو و طارم عنوان كرد و بيان داشت: استفاده از اين روش مزاياي زيادي دارد كه ميتوان به صرفه جويي حدود 80 درصد مصرف آب اشاره كرد.
وي گفت: در روش كشت سنتي حدود 35 تا 50 هزار متر مكعب آب مصرف مي‌شود اما در اين روش ميزان آب مصرف شده در هر هكتار حدود هفت هزار و 500 متر مكعب است كه حد اقل يك پنجم روش سنتي است.
وي افزود: يكي ديگر از مزاياي اين نوع كشت، كاهش هزينه توليد محصول است، به اين صورت كه دوره خزانه‌گيري و نشاء‌كاري كه در روش متداول كشت برنج كه حدود 45 روز وقت مي‌برد و هزينه مالي زيادي را جهت كشت نشاء، نگهداري از آن متوجه كشاورز مي‌كند، حذف مي‌شود كه براي صرفه‌جويي در مصرف آب نيز تاثير بسزايي دارد.
اين محقق با‌غملكي تغذيه يكنواخت محصول و كاهش مصرف سم و كود را از ديگر مزاياي طرح خود عنوان كرد و گفت: با اين روش امكان افزايش سطح زير كشت با توجه به كاهش مصرف آب وجود دارد كه نتيجه آن توليد محصول بيشتر و صرفه اقتصادي براي كشاورز است‌.
منگشتي با اظهار اميدواري براي كشت برنج در سال زراعي جاري بصورت آبياري تأكيد كرد: ما با همكاري كانون بسيج مهندسين كشاورزي و با كمك كارشناسان مديريت جهاد كشاورزي اين شهرستان آمادگي داريم اين روش كشت را به كشاورزان و علاقمندان آموزش دهيم.
جلال غريبوند مدير جهاد كشاورزي شهرستان باغملك نيز در خصوص اجراي اين طرح گفت: با توجه به وضعيت خشكسالي‌هاي اخير و كاهش منابع آب، اين روش خلاقانه باعث رونق مجدد در كشت برنج خواهد شد.
وي ميزان برداشت محصول در اين طرح تحقيقاتي را رضايت بخش عنوان كرد و تصريح كرد: ميزان برداشت چمپا حدود چهار هزار و 500 كيلوگرم در هكتار و ارقام عنبربو و طارم نيز نزديك به 6 تن در هكتار بوده است كه اين روش كشت دستاورد بزرگي بوده است كه مي‌تواند به اقتصاد داخلي كمك زيادي كند.
سالانه 6 هزار هكتار از اراضي باغملك به كشت برنج تخصيص مي يابد ولي امسال به دليل محدوديت آبي اجازه كشت برنج به هيچ كشاورزي داده نشد.
شهرستان باغملك در شرق استان خوزستان قرار دارد و فاصله آن تا اهواز 143 كيلومتر است
9434/6064