۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۲۸
کد خبر: 83100783
T T
۰ نفر

نماد اميد البرز رونمايي شد

۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۲۸
کد خبر: 83100783
نماد اميد البرز رونمايي شد

كرج- ايرنا- نماد ترويجي خرس اميد البرز روز پنجشنبه در موزه حيات وحش استان البرز با حضور جمعي از مسئولان رونمايي شد.

به گزارش ايرنا، مديركل حفاظت محيط زيست استان البرز در آئين رونمايي از نماد اميد البرز گفت: اين نماد توسط يك هنرمند به تصوير كشيده شد تا مردم و به خصوص كودكان با گونه هاي مختلف حيات وحش حساس شوند و در حفظ آن ها كوشا باشند.
فردين حكيمي يادآور شد: «اميد البرز» نام يك بچه خرس قهوه اي است كه سال گذشته در يكي از روستاهاي جاده كرج - چالوس توسط يك خودروي عبوري به شدت مجروح شد به طوريكه اميدي به بهبودي و درمان او نبود.
وي اظهار داشت: نيروهاي راهداري حاضر در منطقه اين گونه را تحويل محيط بانان داده و سپس اين بچه خرس به بيمارستان دامپزشكي تهران منتقل شد .
اين گونه جانوري پس از درمان هاي اوليه براي طي كردن دوران درمان نهايي به پارك شهيد چمران كرج منتقل شد.
حكيمي گفت: اميد البرز پس از گذشت چهارماه و با همت دامپزشكان درمان شد و سپس در منطقه زيست طبيعي خود رهاسازي شد.
وي ادامه داد: نام اميد البرز را براي اين گونه آسيب ديده انتخاب كرديم كه نشان دهيم اميد به زنده ماندن ديگر گونه هاي آسيب ديده در محيط زيست نيز وجوددارد.
مديركل حفاظت محيط زيست البرز افزود: اين نماد كه توسط يك هنرمند طراحي شده و قرار شده تا اين هنرمند كتاب داستاني نيز در خصوص اين بچه خرس قهوه اي به رشته تحرير درآورد.

***رونمايي اوليه از سامانه هشدار سريع بيماري هاي حيات وحش
مديركل حفاظت محيط زيست استان البرز در ادامه با اشاره به ايجاد سامانه هشدار سريع بيماري هاي حيات وحش در اين استان، گفت: البرز به عنوان پايلوت كشوري اقدام به راه اندازي اين سامانه كرده كه امروز به صورت اوليه از آن رونمايي شد.
وي اظهار داشت: همزمان با راه اندازي اين سامانه، يك سيستم الكترونيكي در حال توليد است كه امكان ورود داده بر روي آن وجود دارد.
وي ادامه داد: با توليد اين سامانه اين امكان براي محيط بانان وجود دارد كه اگر در مناطق طبيعي شاهد تلفاتي در حيات وحش بودند، ابتدا نوع و اسم گونه را تشخيص و سپس به سراغ علائم ظاهري بيماري رفته و نمونه برداري انجام مي دهند.
حكيمي با بيان اينكه براي هر كدام از اين بخش ها كد خاصي تعريف مي شود، گفت: محيط بانان كد هر بخش را در قسمت مخصوص خود ثبت مي كنند تا كارشناسان امر بيماري را تشخيص دهند تا نوع بيماري زيرا تا نوع بيماري تشخيص داده نشود استراتژي لازم براي مقابله با بيماري را نمي توانيم داشته باشيم.
وي ادامه داد: همچنين در اين سامانه محل دقيق تلفات گونه جانوري ثبت مي شود ضمن اينكه با ارتقاي اين سامانه مي توان از آن در سرشماري حيات وحش هم استفاده كرد.

*** حفظ حيات وحش نيازمند به پدافند زيستي است
حكيمي در ادامه به بحث پدافند غيرعامل اشاره كرد و گفت: در بحث پدافند غيرعامل تنها حوزه اي كه نياز است ورود كنيم شاخه پدافند زيسسي است كه در 2 بخش پيگيري مي شود.
وي افزود: يكي بحث شيوع بيماري ها در حيات وحش است كه اگر شيوع پيدا كند شاهد تلفات حيات وحش كه همان سرمايه هاي كشور هستند مي باشيم و اگر اقدامات كنترلي بر روي بيماري ها انجام نشود جمعيت يك گونه را در يك منطقه مي تواند به صفر برساند.
مديركل حفاظت محيط زيست استان البرز اضافه كرد: خوشبختانه سال گذشته تعدادي مراكز نگهداري حيات وحش و يك مركز تيمار و بازپروري حيات وحش در البرز ايجاد شد كه گونه هاي آسيب ديده بعد از درمان در اين مراكز نگهداري و دوره نقاهت را مي گذرانند و سپس اگر قابليت رها سازي داشت رهاسازي شده و در غيراين صورت در اين مراكز نگهداري مي شوند.
وي يكي ديگر از اقدامات اين بخش در حوزه پدافند زيستي را اختصاص يك خودرو به عنوان خودروي امداد و نجات حيات وحش عنوان كرد و گفت: اين خودرو به منظور انتقال گونه هاي آسيب ديده در كمترين زمان مجهز شده به طوريكه در اين خودرو تجهيزات زنده گيري، بيهوش كردن گونه هاي مهاجم موجود مي باشد.
حكيمي ادامه داد: يكي ديگر از اقدامات در حوزه پدافند زيستي در بخش بيماري ها، خريداري تجهيزات حفاظتي در مقابل بيماري هاي مشترك مي باشد ضمن اينكه اگر بيماري هايي همچون آنفلوانزا يا طاعون نشخواركنندگان كوچك در منطقه مشاهده شد بايد با همكاري دامپزشكي زيست گاه هاي حيات وحش را پايش كرده و لاشه ها را نمونه برداري و سپس به صورت بهداشتي دفن شوند.
وي يكي ديگر از اقدامات پدافند زيستي را در حوزه آتش سوزي مراتع و جنگل ها عنوان كرد و گفت: اين آتش سوزي ها اگر به موقع كنترل نشود به طبيعت و گونه هاي گياهي و جانوري آسيب مي رساند.
وي افزود: به همين منظور اقلامي براي مقابله با آتش خريداري و در اختيار محيط بانان قرار داده ايم كه از جمله آنان يك خودرو مجهز به واترجت و يكسري آتش كوب و كپسول آتش نشاني است.
وي در پايان تاكيد كرد كه تمام مخاطرات و بحران ها همچون سيل و زلزله و همچنين بيماري ها در نهايت آسيبش به محيط زيست وارد مي شود و تمام دستگاه ها با امكانات و تجهيزات خودشان بايد همپوشاني هاي لازم را داشته باشند تا اين آسيب ها به حداقل برسد.
در موزه حيات وحش استان البرز بيش از 100 گونه جانوري تاكسيدرمي شده نگهداري مي شود.
6156/ 6155