۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۲۲
کد خبر: 83107968
T T
۰ نفر

كارگران گروه ملي خواستار پاسخگويي مسئولان شدند

۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۲۲
کد خبر: 83107968
كارگران گروه ملي خواستار پاسخگويي مسئولان شدند

اهواز-ايرنا- جمعي از كارگران گروه ملي صنعتي ايران در دهمين روز تجمع خود در مقابل استانداري خوزستان خواستار پاسخ عملي مسئولان و تحقق خواسته هاي خود شدند.

به گزارش ايرنا، در حالي كه مسئولان كشوري و استاني روند رسيدگي به مشكلات گروه ملي را دنبال مي كنند،300 نفر از كارگران اين شركت براي يازدهمين روز متوالي طي دو هفته اخير صبح چهارشنبه در مقابل استانداري خوزستان حضور يافته و از آنجا اقدام به راهپيمايي به سمت خيابان سلمان فارسي اهواز كردند.
در اين تجمع يكي از كارگران گروه ملي وضع اين واحد صنعتي را نگران كننده خواند و گفت: وعده هاي مسئولان در اين مدت عملي نشده و مشكلات همچنان پا برجا هستند.
وي گفت: مسئولان بايد از خود پاسخ و اقدام عملي نشان دهند ، ازجمله اين خواسته هاي ما كارگران شروع بكار فوري خطوط تعطيل شده توليد است.
يكي ديگر از كارگران گروه ملي با طرح اين سوال كه چرا ديگر گروه هاي فولادي روند توليدي مناسبي دارند اما گروه ملي رو به تعطيلي است، بيان داشت: اين وضعيت به شدت نگران كننده است .
او گروه ملي را يك سرمايه ملي خواند و خواستار رسيدگي مسئولان به مشكلات موجود و فراروي اين واحد صنعتي شد.
وي تصريح كرد: اين گروه فولادي از واحدهاي پيشروي صنعت كشور است و نبايد بخاطر سوء مديريت ها به اين حال و روز دچار شود.
همچنين يكي ديگر از تجمع كنندگان در ادامه تاكيد كرد: اين شركت ظرفيت توليد بيش از يك ميليون تن محصول را دارد و توليد 30درصدي كه متوليان كارخانه مي گويند به هيچ وجه قابل قبول نيست.
اين كارگر گروه ملي زيرساخت هاي موجود در كارخانه را آماده از سرگيري توليد دانست و گفت: يكي از مهم ترين خواسته هاي ما تامين مواد اوليه توليد است.
وي خاطرنشان كرد: پرداخت نكردن حقوق كارگران در حالي به سومين ماه رسيده است كه بخش عمده اي از توليدات اين كارخانه در انبارها دپو شده است و به نظر مي رسد با فروش اين محصولات بخش مهمي از مشكلات گروه ملي برطرف مي شود.

*مشكلات گروه ملي به تدريج حل مي شوند
استاندار خوزستان روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به شرايطي كه براي گروه ملي ايجاد شده، بيان داشت: چرخ اين واحد صنعتي در حال راه افتادن است و مشكلات به تدريج حل مي شوند.
غلامرضا شريعتي همچنين خاطرنشان كرد: در اين هفته توانستيم وزارت صنعت، معدن و تجارت را قانع كنيم تا با توجه به شرايط خاص گروه ملي، خارج از بورس توليدش را به فروش برساند و در حال حاضر اين شركت مي ‌تواند محصولش را در بازار آزاد به فروش برساند.

*كارگران هفته آينده حقوق معوقشان را دريافت مي كنند
نماينده تام الاختيار وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي براي رسيدگي به مساله اين گارگران نيز در گفت وگو با رسانه ها امروز اعلام كرد كه بخشي از مطالبات قانوني كارگران حداكثر تا هفته آينده تامين مي شود و كارفرما مكلف به پرداخت حقوق و معوقات كارگران است.
كريم ياوري تاكيد كرد: از كارگران خواسته مي شود تا هنگامي كه وضعيت اين شركت به شكل پايدار خود برگردد با مجموعه مديريتي همراهي لازم را داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: بانك ملي موظف است به عنوان سهامدار، نقدينگي را براي شركت جهت تامين مواد اوليه و پرداخت مطالبات قانوني كارگران فراهم كند.
گفتني است، گروه ملي صنعتي فولاد ايران حدود چهار هزار نفر كارگر و ظرفيت ساليانه توليد يك ميليون و 435 هزار تن فرآورده هاي فولادي و 430 هزار تن شمش فولادي را دارد.
اين واحد صنعتي در سه سال اخير به بدترين روزهاي خود از زمان واگذاري اين شركت به بخش خصوصي رسيد كه باعث كاهش خطوط توليد، تعديل نيرو و نيز پرداخت نامنظم حقوق و بيمه كاركنان شركت شد.
گروه ملي صنعتي فولاد ايران در سال 1342 به عنوان نخستين كارخانه نورد فولاد كشور در اهواز تاسيس شد و در سال 1388 با هدف خصوصي سازي به يكي از شركت هاي زير مجموعه امير منصور آريا واگذار شد ولي با كشف اختلاس 30هزار ميليارد ريالي و ارتباط آن با 2 بانك بزرگ كشور، در سال 1390 مديريت آن به طور موقت در اختيار دادگستري قرار گرفت و در نهايت در اسفند 1395 به بانك ملي واگذار شد.
مشخص نبودن وضعيت اين شركت سبب به بار آمدن زيان انباشته در اين مجتمع فولادي شد و اين شركت كه زماني در صنعت فولاد كشور پيشرو بود، اكنون فقط با بخشي از ظرفيت خود كار مي كند.

9931/6002