سفر وزیر خارجه انگلستان تأثیر بسزایی در مناسبات ایران با اروپا دارد

تهران-ایرناپلاس- یك كارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا قصد دارد با همكاری با ایران، شدت تحریم‌ها را كاهش دهد و سازوكاری به‌وجود بیاورد كه همه كشورهای اروپایی بتوانند در كمك به ایران شریك باشند.

علی خرم، دیپلمات سابق كشورمان درباره سفر جرمی هانت، وزیرخارجه بریتانیا به تهران در گفت‌وگو با ایرناپلاس اظهار كرد: این سفر تأثیر بسزایی در مناسبات ایران با كشورهای اروپایی دارد، چون آمدن وزیرخارجه بریتانیا به ایران مستقل از اروپا نیست، بلكه هم‌فكری با اروپا است تا بتواند نظر اروپا و به‌طور خاص بریتانیا را در مورد نگاه آمریكا به تحریم‌ها را بیان كند كه نشان‌دهنده حلقه محكم میان ایران و بریتانیا است.

خرم ادامه داد: یكی از مهم‌ترین مسائل مورد بحث، برجام است كه این نشان می‌دهد اروپایی‌ها و به‌ویژه بریتانیا برای برجام و كشور ایران ارزش قائل هستند و قصد دارند با ایران كار كنند. همچنین احتمال دارد صحنه را طوری ترسیم كنند كه بخواهند توضیح دهند كه نقش آمریكا و تحریم‌ها چیست؟ ایران در مورد این موضوع چطور می‌تواند عمل كند؟ و اروپایی‌ها چطور می‌توانند به ایران در این مسئله كمك كنند؟

وی افزود: ممكن است بریتانیا ملاحظاتی در مورد روابط دوجانبه با ایران داشته باشد كه باید گوش شنوا داشته باشیم و خوب بشنویم تا بتوانیم در مشكل تحریم‌ها و حفظ برجام به توافقی برسیم. از آنجایی كه بریتانیا هم‌پیمان نزدیك آمریكا است، قصد دارد موضوع را به زاویه دیگری ببرد و بخواهد در مورد مسائل سوریه و یمن و مسائل دیگر صحبت كند تا كمك كند از آمریكا معافیت‌هایی بگیرد تا بتوانند با ایران تجارت داشته باشند و از شدت تحریم‌ها علیه ایران بكاهند.

خرم تأكید كرد: باید این نكته را در نظر داشته باشیم كه بریتانیا چه در اتحادیه اروپا باشد چه نباشد، مسئله ایران و 5+1 برای آن‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و ما باید در یك همكاری متقابل بتوانیم علاوه‌بر بریتانیا، كشورهای اروپایی را در كنار خود حفظ كنیم.

وی تصریح كرد: بنابراین سفر وزیرخارجه بریتانیا به ایران در قضیه برجام كمك خواهد كرد و جرمی هانت قصد دارد با همكاری مشترك خود با ایران، شدت تحریم‌ها را كاهش دهد و سازوكاری به‌وجود بیاورد كه همه كشورهای اروپایی بتوانند در كمك به ایران شریك باشند.

**اداره كل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**