۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۲۳:۳۷
کد خبر: 83108696
T T
۰ نفر

خوشنويسي خوزستان نيازمند نگاه ويژه است

۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۲۳:۳۷
کد خبر: 83108696
خوشنويسي خوزستان نيازمند نگاه ويژه است

اهواز – ايرنا - رئيس انجمن خوشنويسي استان خوزستان گفت : متاسفانه شاخه هنرتجسمي خوزستان دچار كمبود محبت شده است و به همين دليل نيازمند نگاه ويژه مسئولان استان هستيم.

رضا زدوار چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا نگاه ويژه به خوشنويسان و انجمن خوشنويسي را ضروري عنوان كرد و اظهار داشت : اساتيد خوشنويسي خوزستان در سطح ملي و بين المللي صاحب نام هستند و اين شاخه هنرتجسمي از نظر آموزش در وضعيت مناسبي قراردارد و بايد اين موقعيت را حفظ كرد اما حمايت هاي مسئولان مي تواند آن را پابرجا و همچنان ملي و بين المللي نگه دارد.
وي بابيان اينكه اگر اين هنر تجسمي حمايت نشود آسيب جدي به بدنه آموزش و روح خوشنويسي وارد مي شود ، ادامه داد: در بين هنرهاي تجسمي سخت ترين هنر ، خوشنويسي است وآموزش آن نياز به دانش و استاد اهل فن دارد.
وي گفت: در خوزستان مجوز آموزشگاه ها بدون درنظر گرفتن فيلترهاي خاص و تخصصي انجام مي گيرد كه اين نوع گزينش ها به هنرجو هاي اين رشته آسيب جدي مي رساند .
وي با با اشاره به اينكه اگر در برپايي نمايشگاه ها اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي از خوشنويسان حمايت كند خوشنويسان با انگيزه بيشتري فعاليت مي كنند گفت: بارها شاهد بوديم كه خوشنويسان براي برپايي نمايشگاه خوشنويسي (گروهي و انفرادي ) پيش قدم بوده و هيچگونه حمايت مالي نشدند و تماما با هزينه شخصي نمايشگاه را برپا كردند .
اين پژوهشگر برگزيده جشنواره بين‌المللي خوشنويسي قرآن كريم با بيان اينكه آثار خلق شده را ادارات و سازمان ها مي توانند خريداري و براي زيبا سازي فضاي سازمان خود نصب كنند افزود : خريد ونصب تابلو هاي خوشنويسي كه به آيات قرآني و اشعار بزرگان ادبي كشور به تحرير درآمده است ، باعث افزايش روحيه كاركنان و آشنايي هرچه بهتر مخاطبين اين آثار هنري با متن اثر و نوع تحرير خوشنويسي و همچنين حمايت بزرگ مالي براي خالق اثر خواهد شد .

** ارتباط خوشنويس با موسيقي
اين خوشنويس انجمن خوشنويسان ايران ، خط را به لحاظ حسي با موسيقي مقايسه كرد و بيان داشت : نت ، ريتم و تركيب بندي ، در تمام هنرهاي تجسمي از مهمترين عناصر تئوري هستند كه در موسيقي با صوت و ارتعاش صدا به نظم در مي آيد و در خوشنويسي با كنار هم قراردادن حروف بر روي خط حامل و تركيب بندي اين نظم و زيبايي را نشان مي دهد .
زدوار محتواي اثر خلق شده خوشنويسي را بر گرفته از همان اصوات موسيقي عنوان كرد و افزود : موسيقي داراي فرم و معنا است كه جنبه زيبايي شناختي آن را به وجود مي آورد و به همين صورت در خوشنويسي معنا و مفهوم را با فرمهاي خطي و رقص حروف در كادر به صوت تبديل مي شود .
وي با بيان اينكه خوشنويسان خود از آواز و درك موسيقي غني برخوردارند گفت : بين خط و موسيقي براي به تحرير درآوردن حروف و نت موسيقي رابطه اي مشابه است به گونه اي كه در نگارش يك مصرع از شعر يك يا دو حروف كشيده قرار مي‌گيرد و همين حالت در آواز به شكل تحرير زدن كه قابليت همان كشيده را دارد تبديل شده است ، از اين منظر نوعي هماهنگي زيبايي‌شناسانه در موسيقي ايراني و خوشنويسي وجود دارد .

** تاثير هنر خوشنويسي در انسان‌سازي

اين پژوهشگر و نويسنده مقاله 'سياه مشق در تاتامي (ايوان خطاطي ايران)' ،'سياه مشق، پرواز تا بي نهايت' ،'پيش به سوي قدما' و 'خط لال مادرزاد'تصريح كرد: خلق اثر هنري باعث آرامش درون هنرمند مي شود و در اين لحظه با تمركز به يك آرامش دروني و خروج روح از بدن مي رسد كه باعث خودسازي مي شود وهمين حالت در تمركز نوشتن اشعار يا يك آيه از قران مجيد مي تواند هنرمند را از تمام دغدغه هاي روزمره خارج كند .
زدوار تاثير مستقيم خوشنويسي را بر روح انسان منضبط ساختن خوشنويس عنوان كرد و ادامه داد : در خوشنويسي هر كلمه با اسلوب و قوانين خاصي نوشته مي شود و پس از مدتي خوشنويس بايد خود را با اين قوانين تطبيق مي دهد از اين رو نظام مند شدن كم كم روي زندگي روزمره آدم ها تاثير مثبت گذاشته و اورا منضبط مي كند .
وي تاثير سر مشق ها در خوشنويسي را بر اخلاق و رفتار هنرجو مثبت بيان كرد و گفت : شخصيت خوشنويسان بهدليل مواجه شدن با متون ادبي و آيات قرآن از كمال و زيبايي هايي بر خوردار هستند كه آنها را انسانهايي متين وآرام پرورش مي دهد.

** خوشنويسي يك هنر امپرسونيست و اكسپرسيونيستي است

زدوار بيان كرد: هنر خوشنويسي از صدر اسلام كه كاتبان قرآني كلام خدارا به تحرير زيبا تبديل مي كردند براي ما به يادگار مانده است و نمي توان اين هنر تجسمي را هنر ندانست ، خط و خوشنويسي تمام اركان يك هنر را كه در قالب ريتم ، حس و تفكر مي باشد را در خود نهفته دارد پس يك هنرمند مي تواند همه اين اركان را كنار هم داشته باشد تا بتواند اثري خلق كند كه از نظر زيبايي و بيان احساس كامل باشد.
اين خوشنويس كه مبتكر خط' شيدا 'است و اين خط را در اسناد ملي به ثبت رسانده ، سياه مشق را يك تصوير جامع از يك تابلو نقاشي امپرسيون عنوان كرد و ادامه داد : سياه‌ مشق را مي توان اوج هنر خوشنويسي ناب دانست چرا كه تنها خلاقيت ، زيبايي و تركيب سياهي و سفيدي آن مورد توجه است نه مضمون و محتواي ادبي آن ، از اين رو دراين سبك خوشنويس با درك عالي از فضا ، كادر به همراه تركيب بندي يك اثر فاخر امپرسيون خلق مي كند .

** آموزش خوشنويسي در كتاب هاي درسي

زدوار ادامه داد : آموزش خوشنويسي در كتاب هاي درسي ابتدايي بايد به گونه اي باشد كه آموزگار خود رسم الخط خوشنويسي و نستعليق نويسي را بداند تا بتواند آموزش دهد .
وي ادامه داد : خط نستعليق يكي از شيوه هاي نگارش خط و خوشنويسي مي باشد كه مبتني بر دواير است و عمده حركات حروف و اجزاي آن بر اساس منحني ها استوار است تا جايي كه خطوط مستقيم و صاف در آن بسيار نادر و تقريبا هيچ است اين خط مركب از ويژگي هاي دو خط «نسخ» و «تعليق» است كه بايد خوشنويس يا دانش آموز را ابتدا با اين 2خط آشنا كرد و سپس انتظار نوشتن خط نستعليق را داشت .
اين خوشنويس كه در زمينه خوشنويسي پژوهش و مطالعات زيادي انجام داده و مقاله هايي تخصصي چون: 'پيش به سوي قدما' - 'خط لال مادرزاد' ، 'بيچاره ميرزا غلامرض ا' به چاپ رسانده است با بيان اينكه انجمن خوشنويسان آمادگي آموزش رايگان به آموزگاران آموزش پرورش را دارد، گفت : براي ارتقاء سطح خوشنويسي و آموزش به دانش آموزان با رسم الخط نستعليق در كتاب هاي درسي، انجمن خوشنويسان مي توانند كلاس يا دوره هايي را به صورت 'ضمن خدمت' كوتاه مدت براي آموزش آموزگاران برگزار كنند تا همين آموزه ها را به شاگردان خود انتقال دهند .
وي ادامه داد : خلاقيت و نوآوري در خوشنويسي حركتي يكباره نيست ونياز به سال‌ها تمرين و ممارست دارد تا پس از گذراندن مراحل آموزشي در سطوح مختلف مدرك ممتاز در خوشنويسي را دريافت كند .
زدوار نقش معلم را در يادگيري خوشنويسي بسيار مهم عنوان كرد و گفت : تشويق به بازديد از نمايشگاه‌هاي خوشنويسي و آشنايي با اساتيد و چهره‌هاي موفق و معاصر اين رشته هنري ، دليلي براي افزايش علاقه‌مندي كودكان و نوجوانان به هنر خوشنويسي و ترويج اين هنر است.

** رسم الخط 'شيدا '

زدوار مقام برگزيده بخش پژوهشي هنر و خوشنويسي جشنواره بين‌المللي جهان اسلام را براي مقاله «زبان تصويري سياه مشق» دريافت كرده است.
وي اظهار داشت : كرسي ‌چيني اين خط از بالا به پايين به شكل پلكاني يا مستقيم حالت نزولي دارد و كلمات يك قطعه را به قطعه پايين‌تر وصل مي كند ،در اين رسم‌الخط از زاويه صفر قلم نوشته مي شود و نقطه‌گذاري حروف و كلمات بر اساس واحد اندازه‌گيري است كه همان نقطه باشد، به شكل مستطيل عمود‌ي متمايل به چپ انجام مي‌ شود .
اين خوشنويس خوزستاني معتقد است خط جديد «شيدا» تلفيقي از خط هاي مختلف اسلامي است و براي نخستين بار اين خط در نمايشگاه يك هزارو يك بسم الله ارائه شد و از سوي هنرمندان خوشنويس مورد استقبال قرارگرفت و پس از آن براي بهره گيري از نظرات هنرمندان ديگر خوشنويس به تكميل اين خط پرداختم تا خط شيدا به صورت فعلي درآمد .
7165/6064