۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۳۲
کد خبر: 83109610
T T
۰ نفر
نماينده ايران نزدسازمان ملل خواستار اقدامات ملموس براي حفظ برجام شد

لندن –ايرنا– سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل و ساير سازمانهاي بين‌المللي مستقر در وين تاكيد كرد: اقدامات ملموس و عملي براي تضمين منافع اقتصادي پيش‌بيني‌شده در برجام براي ايران بايد فورا انجام پذيرد.

به گزارش ايرنا، كاظم غريب آبادي روز پنج‌شنبه در نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي بررسي سيزدهمين گزارش مديركل آژانس درخصوص راستي آزمايي اجراي برجام اظهار داشت: حمايت وسيع كشورها براي تداوم برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) توسط همه طرفها، عليرغم خروج يك‌جانبه يك عضو از اين توافق، كه به‌طور خودسرانه و مستكبرانه به ديگران نيز براي خروج از اين توافق فشار مي‌آورد، قابل توجه است.
نماينده دائم كشورمان نزد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اشاره به گزارش اخير مديركل آژانس در پرتو قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد، افزود: در اين گزارش آمده است كه «از 16 ژانويه 2016 (روز اجرايي شدن برجام) آژانس توانسته است اجراي تعهدات هسته‌اي ايران را در انطباق با برجام و سازگار با رويه‌هاي استاندارد پادماني آژانس به طور بي‌طرفانه و هدفمند، راستي آزمايي كند».
در اين گزارش، مديركل براي سيزدهمين بار،پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را مورد تأييد قرار داده و آژانس توانسته است اظهارنامه‌هاي ايران در ارتباط با پروتكل الحاقي را ارزيابي كند. همچنين دسترسي هاي تكميلي تحت پروتكل الحاقي به سايتها و مكانهايي در ايران كه نياز به بازديد بود، به عمل‌آورده است.
اين گزارش، براي چندمين بار تأييد مي‌كند كه همكاري به موقع و فعالانه ايران در ارائه اين‌گونه دسترسيها، اجراي پروتكل الحاقي را تسهيل كرده و اعتماد را ارتقاء بخشيده است.
سفير كشورمان همچنين اظهار داشت: بسيار گفته‌شده كه اين توافق از لحاظ مشاركت،يك توافق چندجانبه و از بعد تعهدات،يك توافق دوجانبه كه دامنه، مفاد و چارچوب زماني آن از توازن بسيار حساس برخوردار است كه مذاكره شده و توافق چندجانبه حاصل شده به‌طوري‌كه طي قطعنامه 2231 مورد تصويب شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز قرار گرفت و از همه كشورها، سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي مي‌خواهد تا از اجراي برجام حمايت كنند و از اقداماتي كه موجب تضعيف آن مي‌شود، خودداري كنند.
وي در ادامه گفت: اما، در توهين و تحقيري آشكار به جامعه بين‌المللي، اقدامات و تحريم‌هاي يك‌جانبه و غيرقانوني اخير آمريكا، به‌طوري فاحش و در كمال بي‌احترامي، قطعنامه مذكور را ناديده مي‌گيرد.
غريب آبادي ادامه داد: جهان شاهد يك پديده بسيار منحصر بفرد است و آمريكا نه تنها بي شرمانه از اجراي تعهداتش براساس قطعنامه 2231 خودداري مي‌كند، بلكه به طور جسورانه و خودخواهانه، ديگر كشورها را مجبور مي‌كند تا از آن تبعيت كنند. تحريم‌ها و اقدامات اعمال‌شده از سوي آمريكا، به طور خاص براي «تأثيرگذاري منفي مستقيم بر روابط اقتصادي با ايران» از طريق تهديد و ارعاب كشورهاي ثالث و ساير كشورها براي تبعيت از جاه طلبي هاي سياسي آن مي باشد.
وي افزود: اين تحريمها و فشارها، غيرقانوني است و با قواعد تثبيت‌شده مندرج در منشور سازمان ملل و پذيرفته‌شده توسط جامعه بين‌المللي، از جمله برابري حاكميتي كشورها، عدم مداخله و عدم دخالت در امور داخلي كشورها و آزادي تجارت و ناوبري بين‌المللي مغايرت دارد.
نماينده دائم كشورمان، در ادامه بر اصل عدم استفاده يا تهديد به استفاده از زور در روابط بين‌الملل و حل‌وفصل مسالمت‌آميز مناقشات به عنوان سنگ بناي چندجانبه گرايي تأكيد كرد و ابراز داشت هيچ كشور يا گروهي از كشورها، صلاحيت محروم كردن ساير كشورها از حقوق قانوني شان به بهانه ملاحظات سياسي را ندارند.
در اين رابطه، وي اقدامات اجباري و يك‌جانبه آمريكا را مغاير با قرار موقت 3 اكتبر 2018 ديوان دادگستري بين‌المللي، كه با اجماع صادر شد، دانست و گفت ايالات متحده به عنوان كشوري كه اين تحريم‌هاي يك‌جانبه را عليه ايران اعمال مي‌كند، تعهد الزام‌آور براي اجتناب از هر اقدامي كه باعث وخامت اوضاع نزد ديوان گردد، دارد.
وي همچنين افزود: تحريم‌ها هميشه به مردم عادي ضرر مي‌زند، ولي تحريمها به ندرت موجب تغيير سياست‌ها مي‌شود و مردم را به پشت ميز مذاكره درنخواهد گرداند. در واقع، تحريم‌هاي اعمال‌شده از سوي آمريكا عليه ايران، عزم مردم را براي مقاومت در برابر اين تحريمها تقويت كرده است.
غريب آبادي همچنين اظهار داشت كه رفتار غيرمسئولانه آمريكا، يك پاسخ دسته جمعي از سوي جامعه بين‌المللي براي حمايت از حكومت قانون و جلوگيري از تضعيف ديپلماسي و حمايت از چندجانبه گرايي را مي‌طلبد.
وي در ادامه، ضمن تقدير از حمايت قوي به عمل‌آمده از برجام توسط اكثريت قاطع كشورهاي عضو، افزود: اگر قرار است برجام پابرجا بماند و به حيات خود ادامه دهد، اقدامات عملي مناسب براي تضمين برد-برد بودن اين توافق بايد صورت پذيرد و اين به معناي آنست كه اگرچه ايران به مواضع و حمايت قوي سياسي سه كشور اروپايي در ارتباط با برجام اذعان دارد، ولي قويا معتقد است كه زمان، بسيار حساس است و اقدامات ملموس و عملي براي تضمين منافع اقتصادي پيش‌بيني‌شده در برجام براي ايران بايد فورا انجام پذيرد.
وي افزود: به‌هرحال، اگر درماني براي اوضاع كنوني يافت نشود، ايران گزينه‌هاي خود را ذيل برجام در اختيار دارد و تصميمات مناسب خود را براساس منافع ملي اش اتخاذ خواهد كرد.
در انتهاي سخنراني، نماينده دائم كشورمان بخشي از اظهارات دكتر روحاني، رئيس جمهوري، در نشست سال جاري مجمع عمومي سازمان ملل متحد در اين زمينه را نقل كرد كه تضمين منافع درازمدت مردم ايران از اهميت اساسي برخوردار است و اگر اين منافع عليرغم خروج امريكا تامين شوند، ايران در توافق خواهد ماند، در غير اين صورت، اقدام متفاوت ديگري را اتخاذ خواهد كرد كه در نتيجه يا همه طرف‌هاي توافق نفع خواهند برد و يا هيچ‌كس.
وي در پايان، اظهار داشت كه توافق هسته‌اي دستاورد سالها مذاكرات دو و چندجانبه حساس است كه مورد حمايت و تشويق اكثريت قاطع جامعه بين‌المللي قرار گرفت و به عنوان بخشي از قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز واقع‌شده است، بنابراين، مايه شرم عظيمي خواهد بود اگر اين دستاورد ديپلماسي چندجانبه طي 12 سال گذشته، توسط رفتار بي مسئوليت و اقدام يك‌جانبه يك كشور از هم بپاشد.
شبك**اروپام ** هـ ن **1708