۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۰۹
کد خبر: 83110925
T T
۰ نفر
ابهام زدایی از برجام ؛ دستاورد سفر ظریف به ایتالیا

رم - ایرنا - ابهام زدایی در ارتباط با برجام و تشریح سیاست های ضد ایرانی و قلدرمابانه دولت آمریكا را می توان به عنوان مهم ترین دستاورد سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به ایتالیا دانست .

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا از رم، وزیر خارجه كشورمان در یك سفر كاری فشرده به رم پایتخت ایتالیا كه دو روز به طول انجامید ؛ علاوه بر مذاكره با مقامات ایتالیایی درخصوص برجام و روابط دوجانبه، در باره اوضاع یمن ؛ سوریه و ضرورت پایان دادن به وضعیت نابسامان مردم یمن و حركت به سوی راه كار سیاسی در سوریه با مقامات ایتالیایی و دیگر كشورها گفت و گو كرد.
همچنین در دیدار وزیر امور خارجه كشورمان با مقامات خارجی ؛ درباره همكاری های اقتصادی و استفاده از مكانیزم های ویژه برای كار مشترك نیز مباحث جدی مطرح شد و به عقیده دكتر ظریف 'اگر چه ریسك پذیری اروپا تا حد قابل توجهی پایین بوده ولی تعهد سیاسی وجود دارد و باید دید تا كجای كار آمادگی دارند'.
وزیر خارجه كشورمان كه برای شركت در اجلاس بین المللی گفت و گوهای مدیترانه با حضور نمایندگانی از 56 كشور جهان، به رم سفر كرده بود، در نخستین روز از سفر خود با 'انتزو موئاورو میلانزی' همتای ایتالیایی در وزارت خارجه این كشور دیدار و در باره همكاری میان اتحادیه اروپا و ایران برای حفظ برجام گفت و گو كرد.
وزرای خارجه ایران و ایتالیا در این دیدار در باره همكاری میان ایران و اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و در باره موضوع ساز و كار مالی اتحادیه اروپا و اینكه چگونه می توان این كار را هم در بحث دو جانبه و هم چند جانبه به پیش برد، گفت و گو كردند.
همچنین مقامات دوكشور در باره روابط اقتصادی دوجانبه و روش های استفاده از همكاری های میان بخش خصوصی مخصوصا همكاری میان شركت های متوسط و كوچك بحث و تبادل نظر كردند تا بتوانند برغم تحریك های غیر قانونی آمریكا این همكاری ها را ادامه دهند.
در این دیدار همچنین در باره مسایل مهم منطقه ای از جمله مساله یمن، سوریه ولیبی بحث و تبادل نظر شد. وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این دیدار برجام را باعث تقویت صلح و امنیت بین المللی خواند و بر تلاش همه جانبه كشورش برای كمك به حفظ آن در كنار سایر كشورهای اتحادیه اروپا تاكید كرد.
ظریف همچنین در نخستین روز از سفر خود با شمار زیادی از ایرانیان مقیم ایتالیا دیدار كرد. وزیر خارجه كشورمان سپس در نشست تجاری اتاق بازرگانی مشترك ایتالیا و ایران و كنفدراسیون صنایع ایتالیا شركت كرد و با فعالان اقتصادی ایتالیا كه علاقه مند به كار با ایران هستند، دیدار و در جمع آنان سخنرانی كرد.
شركت در اجلاس بین المللی گفت و گوهای مدیترانه و پاسخ به سئوالات و ابهام زدایی در رابطه با برجام و سیاست های قلدرمنشانه دولت آمریكا مهم ترین بخش سفر ظریف به رم محسوب می شود.
ظریف در این نشست مهم سالانه با اشاره به تحریم های آمریكا علیه ملت ایران گفت: ایران زیر بار زور نمی رود. ایران نه 40 سال بلكه هفت هزار سال است كه دوام آورده و می آورد. تاریخ امپراطوری ایران و ایتالیا از عمر برخی كشورهای مدعی بیشتر است و برای همین است كه زیر بار زور نمی رویم چون می دانیم هیچ قدرتی دائمی نیست.
وزیر امور خارجه كشورمان در این كنفرانس به ارایه دیدگاه های ایران مخصوصا در رابطه با منطقه پرداخت و به سوالات متعددی درباره سیاست های منطقه ای ایران، سیاست های یكجانبه گرایانه آمریكا، تاثیر تحریم ها بر مردم ایران و مقاومت مردم برابر تحریم ها پاسخ داد و تاكید كرد كه 'مردم ایران با تاریخی چند هزار ساله هرگز اجازه نمی دهند كه یك دولتی كه در عمق تاریخی ما، موقتا شرایط ویژه ای را پیدا كرده است بتواند با آنها با زور گویی رفتار بكند'.
سخنان اقای ظریف در این كنفرانس مهم بین المللی بارها با تشویق حضار همراه بود .
ظریف همچنین با یك روزنامه و یك شبكه تلویزیونی ایتالیایی مصاحبه كرد و به پرسش های آنها پاسخ گفت. ظریف روز دوم از سفر خود با قائم مقام وزیر خارجه عمان و سپس با وزیر خارجه مالت دیدار كرد.
وزیر خارجه كشورمان همچنین در دیدار با 'روبرتو فیكو ' رئیس مجلس ایتالیا بر لزوم ایجاد یك كانال بانكی با اتحادیه اروپا تاكید كرد.
رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا در این دیدار ایران را یك بازیگر كلیدی در منطقه و نظام بین المللی خواند و گفت كه خروج آمریكا از برجام مشكلاتی را ایجاد كرد اما ایتالیا و اروپا همه تلاش خود را خواهند كرد تا این دستاورد حفظ شود و باب گفت و گو و دیپلماسی باز بماند.
ظریف همچنین در یك جلسه نهار كاری با وزیر خارجه ژاپن شركت و در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه، برجام، تحولات بین المللی و منطقه ای از جمله شرایط یمن، سوریه و كره شمالی گفتگو و تبادل نظر كرد و بعد از ظهر جمعه نیز با 'استفان دیمیستورا' نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار و در خصوص آخرین تحولات سوریه، بررسی راه حل سیاسی بحران و تدوین قانون اساسی، كمك‌های انسانی و بازسازی سوریه گفت‌ و گو و تبادل نظر كرد.
وی در پایان سفر خود نیز با 'سرگئی لاوروف' همتای روسی دیدار كرد.
وزرای خارجه ایران و روسیه در این ملاقات در حاشیه كنفرانس بین المللی گفتگوهای مدیترانه ای وضعیت كلی برجام مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و همچنین به تبادل نظر درباره اوضاع سوریه پرداختند.
ظریف شامگاه جمعه پس از دو روز سفر كاری فشرده ؛ به تهران بازگشت.
اروپام**461 ** 1546