وزیر راه: سال های گذشته در حوزه دریایی توسعه خوبی نداشتیم

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود برخورداری از ظرفیت‌های مناسب دریا در شمال و جنوب كشور، اما سال های گذشته توسعه خوبی را در این حوزه شاهد نبودیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد اسلامی» امروز (دوشنبه) در مراسم افتتاحیه سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS 2018) در محل هتل المپیك، افزود: جمهوری اسلامی ایران با دسترسی به دریاهای آزاد و با قرار گرفتن در یك منطقه استراتژیك در جهان باید به اقتصاد دریا محور و توسعه دریایی توجه خاص داشته باشد.
این مقام مسئول ادامه داد: با وجود برخورداری از این ظرفیت ها، در حوزه دریا رشد خوبی نداشتیم، اما امروز به یك باور رسیدیم و آن اینكه توسعه دریایی را یكی از اولویت های جدی خود می‌دانیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با یادآوری تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریكا علیه ملت ایران، گفت: بدانند عمر تاریخ این كشور(آمریكا) حتی از عمر جوان ترین بناهای تاریخی ما كمتر است. پیش از میلاد مسیح ایرانیان كانال سوئز را ایجاد كردند و بر این اساس با یك كشور قدرتمند تاریخی مواجهند.»
وی تاكید كرد: ایران در مقابل چنین تحریم‌ها و حركاتی به هیچ عنوان منفعل نخواهد ماند.
اسلامی ادامه داد: در بحث توسعه دریایی باید برای ایجاد ظرفیت باهدف قابلیت سازی دریانوردی از همه ظرفیت های دریانوردی از جمله صنایع كشتی سازی، خدمات در دریا، ایجاد شركت های حمل و نقل تركیبی و موضوع ترانزیت توجه داشته و ظرفیت سازی كنیم.
وی یادآور شد: امروز كریدور شمال - جنوب و بحث اتصال اقیانوس هند به كشورهای آسیای میانه مورد مطالبه كشورهای همسایه به ویژه هند است و به یك تعهد چندجانبه تبدیل شده كه باید سهم و نقش خود را در آن ایفا كنیم.
اسلامی خاطرنشان كرد: ایجاد پارك های لجستیك، توسعه خطوط ریلی و كریدورهایی كه ایران را به كشورهای همجوار متصل كند می تواند توسعه اقتصادی كشور را در حوزه حمل و نقل رقم بزند.
وی اظهار داشت: در این زمینه، توسعه نیروی انسانی و ارتقای مهارت ها و آموزش های آنان می‌تواند زمینه لازم را برای این توسعه فراهم كند.
وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: در شرایط تحریم باید حركت قاطع تر و پر سرعت تری با استفاده از همه داشته‌های خود و پیش بینی از آینده داشته باشیم تا بتوانیم سهم حداكثری در بازارهای منطقه را محقق كنیم.
به گزارش ایرنا، در این همایش سه روزه كه با حضور كارشناسان و متخصصان از 40 كشور برگزار می شود 80 مقاله به صورت شفاهی و 71 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.
جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن پنج هزار و 800 كیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب كشور، از ظرفیت بسیار خوبی در این بخش برخوردار است.
اقتصام*3065*9132 ** 2023
۰ نفر