۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲
کد خبر: 83112711
T T
۰ نفر
پذیرش نسل جدید كشتی ها به توسعه زیرساخت های بندری نیاز دارد

تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پذیرش نسل جدید كشتی های بزرگ و كانتینربر، نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم در بنادر ایران است.

به گزارش ایرنا، «محمد راستاد» روز دوشنبه در آیین افتتاحیه سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS 2018) در تهران به اقدام های انجام شده برای توسعه بنادر اشاره كرد و افزود: در مرحله سوم ساخت پایانه كانتینری بندر شهید رجایی با احداث هزار و 400 متر اسكله، ظرفیت این بندر به هشت میلیون كانتینر در سال خواهد رسید.
راستاد ادامه داد: همچنین با توسعه بندر چابهار، قابلیت پذیرش كشتی های بزرگ در این بندر فراهم می شود و ظرفیت آن از 2 به چهار میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
به گفته این مقام مسئول، ساخت كشتی‌های بزرگ و كانتینربر با ظرفیت بالای 20 هزار تی.ای.یو(TEU) و تامین زیرساخت‌های لازم برای پذیرش چنین كشتی هایی از جمله چالش‌های مهندسی دریایی كشور است.
وی گفت: در توسعه بندر شهید رجایی برنامه پذیرش نسل جدید كشتی ها را در دستور كار داریم و از این رو یكی از چالش‌های اصلی صنعت دریایی، ایجاد ظرفیت لازم برای كشتی های با اندازه بزرگ همچون كشتی های با 400 متر طول، 60 متر عرض و ظرفیت 20 هزار تی.ای.یو است.
راستاد همچنین یكی دیگر از چالش‌های صنعت كشتیرانی را لزوم كاهش تولید گازهای گلخانه ای برشمرد كه یكی از مصوبات مهم آن ضرورت كاهش استفاده از ماده شیمیایی «سولفور» در سوخت كشتی هاست.
وی بیان داشت: تحقق چنین مصوبه ای نیازمند دستكم 2 میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای هر كشتی بوده و بر این اساس حضور متخصصان دریایی و تبادل دانش و تجربیات آنها برای ایران بسیار مهم است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به برخی اقدام های زیربنایی سازمان بنادر در حوزه مهندسی سواحل و بنادر اشاره كرد و گفت: از جمله اقدام های اجرایی در سواحل مكران، توسعه بندر چابهار و ساخت 15 موج ‌شكن چند منظوره برای بهبود فعالیت ساحل نشینان است.
وی ادامه داد: در زمینه شبكه ملی پایش مشخصه های دریایی نیز اقدام های خوبی انجام شده كه از آن جمله می توان به استقرار دستگاه های موج نگار سامانه‌های جزر و مد سنج در طول سواحل مكران اشاره كرد ضمن آنكه سامانه‌های هشدار سونامی و طوفان های حارّه ای در این منطقه در دست ساخت است.
به گزارش ایرنا، در سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی كه به مدت سه روز در هتل المپیك برپاست، كارشناسان و متخصصان از 40 كشور 80 مقاله را در حوزه صنعت دریانوردی ارایه می كنند؛ 71 مقاله نیز به صورت پوستر ارائه می شود.
جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن پنج هزار و 800 كیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب كشور و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی غرب آسیا از ظرفیت بسیار خوبی در توسعه صنعت دریانوردی و حمل و نقل دریایی برخوردار است.
اقتصام**3065**9132*2025
۰ نفر