۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۲
کد خبر: 83113092
T T
۰ نفر
ظرفيت هاي لازم براي رونق اقتصادي دريامحور فراهم است

تهران- ايرنا- وزير راه و شهرسازي گفت: زيرساخت هاي كشور در حوزه دريا و دريانوردي در سال هاي گذشته رشد قابل ملاحظه اي داشته و ظرفيت هاي لازم براي رونق اقتصادي دريامحور فراهم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «محمد اسلامي» امروز (دوشنبه) در حاشيه سيزدهمين همايش بين المللي سواحل، بنادر و سازه هاي دريايي (ICOPMAS 2018) - كه در هتل المپيك برگزار شد - در جمع خبرنگاران، افزود: بايد بتوانيم بخش حمل و نقل را در كشور به صورت تركيبي توسعه دهيم و در اين راستا پارك هاي لجستيك، استفاده از خطوط ريلي، كشتيراني دريايي، جاده اي و هوايي كمك مي كنند تا بتوانيم صنعت حمل و نقل را در سطح بين الملل ارتقا دهيم.
وي خاطرنشان ساخت: در اين ارتباط، بنادر شهيد رجايي و چابهار در جنوب و كاسپين و اميرآباد در شمال كشور به ظرفيت قابل ملاحظه اي دست يافته اند و اين آغاز راه است تا بتوانيم اتصال هاي لازم را در سطح درياها شكل دهيم.
اسلامي تاكيد كرد: توسعه خطوط كشتيراني و حمل و نقل ريلي و زميني به صورت تركيبي به افزايش سهم و نقش ما در بازارهاي منطقه و بين الملل كمك خواهد كرد؛ به طوري كه علاقه مندي كشورهاي عضو كريدرو شمال-جنوب موجب مي شود تا بتوانيم سهم خود را در ترانزيت كشورهاي همجوار و منطقه از يك ايده و آرزو به عمل تبديل كنيم.
وي بيان داشت: افتتاح ظرفيت جديد بندر چابهار از سوي رييس جمهوري در ماه هاي گذشته مي تواند نقطه آغازي براي ورود به اين كريدور و برخورداري از سهم و نقش پر رنگ تر ايران باشد.

** گسترش شهرسازي ريل محور
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: بنادر كشور بايد به صورت تعهد متقابل، مسئوليت هاي اجتماعي خود را با شهرهايي كه در آن مستقر هستند گسترش دهند؛ در اين زمينه يكي از طرح هاي مطالعاتي سازمان بنادر و كشتيراني، روابط و تاثيرات متقابل شهر و بندر است.
اسلامي ابراز اميدواري كرد در شوراي عالي شهرسازي بتوانيم طرح جامع بندر و طرح جامع شهر را به هم مرتبط كنيم.
وي ادامه داد: شهرسازي ريل محور از جمله برنامه هاي اين وزارتخانه است كه به اقتصاد شهرهاي بندري و گسترش حمل و نقل تركيبي در اين شهرها كمك مي كند.

** اراده ملي، همبستگي و يكپارچگي، لازمه دستيابي به توسعه
وي مهمترين هدف امروز استكبار جهاني را ممانعت از پيشرفت جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد و گفت: موضوع اتم يا سياست هاي منطقه اي، بهانه است و استكبارگران از اينكه كشوري همچون ايران بخواهد بدون دخالت بيگانگان سرنوشت خود را رقم بزند، ناخرسندند. به همين سبب، تحريم هاي ظالمانه عليه ما اعمال مي كنند.
اين عضو كابينه دولت دوازدهم افزود: ايران اسلامي با برخورداري از جوانان فرهيخته، مراكز صنعتي و صنايع دانش بنيان قادر به فراهم كردن همه نيازمندي هاي توسعه خود و حتي كشورهاي منطقه و همجوار است و هر آنچه براي توسعه نياز داريم در اين كشور قابل تامين است.
وي اظهار داشت: با استفاده از نيروي مردمي و حمايت و هدايت دولت، قادر به رقم زدن توسعه خود هستيم و اين راه نيازمند اراده ملي، همبستگي و يكپارچگي است تا جريان شكوفايي اقتصادي را رقم زده و از دغدغه هاي مردم بكاهيم.

** طرح هاي توسعه اي در بنادر
«محمد راستاد» مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي نيز در جمع خبرنگاران افزود: بنادر تجاري، مراكز اشتغال، درآمد و ارزش افزوده در كشور هستند و به همين دليل، طرح هاي توسعه اي مختلفي بويژه در سواحل جنوبي كشور در دست اجرا قرار دارد؛
وي با بيان اينكه طرح هاي توسعه اي سواحل جنوبي، رونق و اشتغال سواحل را به دنبال خواهد داشت، گفت: اين برنامه ها بويژه در سواحل مكران در دست مطالعه يا اجراست و توسعه پس كرانه هاي بنادر - به طوري كه امكان جذب صنايع يا فعاليت هاي داراي ارزش افزوده لجستيكي در درون يا اطراف بنادر را فراهم كنند - در دستور كار است.
راستاد اظهار داشت: تحقق اين مهم به جذب بيشتر نيروي كار و سرمايه در نوار ساحلي كشور كمك خواهد كرد.
به گزارش ايرنا، سيزدهمين همايش بين المللي سواحل، بنادر و سازه هاي دريايي (ICOPMAS 2018) - امروز آغاز بكار كرد و تا روز چهارشنبه ادامه دارد.
در اين همايش كه با حضور كارشناسان و متخصصان از 40 كشور برگزار مي شود، 80 مقاله به صورت شفاهي و 71 مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد.
جمهوري اسلامي ايران با دارا بودن پنج هزار و 800 كيلومتر نوار ساحلي در شمال و جنوب كشور، از ظرفيتي قابل توجه در اين بخش برخوردار است.
اقتصام**3065**9189**