۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۵
کد خبر: 83114678
T T
۰ نفر
وزیران خارجه فرانسه و روسیه درباره اوكراین گفت وگو كردند

تهران- ایرنا- وزیران امور خارجه فرانسه و روسیه روز سه شنبه در دیدار با یكدیگر، آخرین تحولات مربوط به تنش میان مسكو و كی یف را بررسی كردند.

به گزارش شبكه تلویزیونی فرانس 24، ژان ایو لودریان در گفت وگو با سرگئی لاوروف همتای روسی خود، در ارتباط با تنش به وجود آمده در دریای سیاه، از مسكو خواست خویشتنداری نشان دهد.
در این دیدار، لودریان ضمن اشاره به مواضع پاریس با تأكید بر كاهش تنش ها میان مسكو و كی یف، از روسیه درخواست كرد كه ملوانان اوكراینی را آزاد كند.
همچنین پیش تر فرانسه از اوكراین خواسته بود تا با اقدامات مثبت خود، از تنش ها در منطقه بكاهد.
وزیر امور خارجه فرانسه تأكید كرد كه این گونه اقدامات در دریای آزوف، فقط موجب افزایش تنش ها و درگیری ها در این منطقه می شود.
درگیری روز یكشنبه در دریای آزوف زمانی آغاز شد كه روس ها مدعی شدند دو كشتی اوكراینی به همراه یك یدك كش با سرعت بالا در حال ورود به تنگه كرچ (آب های سرزمینی آنها) هستند.
این تنگه دریای سیاه را از دریای آزوف در شمال جدا می كند.
ساعاتی بعد، از شورای امنیت روسیه خبر رسید كه جنگنده 'كا-52' و 'سوخو-25' روسیه بر فراز 'آزوف' به پرواز درآمدند و دریای آزوف بر روی كشتی های مسافری بسته و شناورهای اوكراینی نیز توقیف شده اند و روسیه خواستار تشكیل جلسه فوری شورای امنیت برای اقدامات بی ثبات كننده اوكراین در اطراف كریمه شده است.
در طرف مقابل، اوكراینی ها مدعی شدند كه شناورهای آنها طبق برنامه از قبل هماهنگ شده و اطلاع داده شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماریپول' در دریای 'آزوف' در حركت بودند و اقدامات تهاجمی طرف روس برخلاف كنوانسیون حقوق دریایی صورت گرفت.
اختلافات روسیه و اوكراین كه با یكدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوكراین كه كی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «كودتا» یاد می كنند، آغاز شده است.
مردم شرق اوكراین و شبه جزیره كریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مركزی در كی یف زدند.
با توجه به حضور نظامی روسیه در كریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره كریمه را فراهم كرد و مردم این منطقه كه اكثر آنان را روس زبانان متمایل به مسكو تشكیل می دادند رای به استقلال از اوكراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند كه با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا كرد.
از آن تاریخ به این سو، آمریكا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شركت هایی كه در كریمه فعالیت می كنند، وضع كرده اند تا شاید روسیه از كریمه پا عقب بگذارد.
اروپام**شبس**9041**1488
۰ نفر