۶ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۳۲
کد خبر: 83114842
T T
۰ نفر
پروشنكو: حكومت نظامي در اوكراين از فردا آغاز مي شود

مسكو - ايرنا - رئيس جمهوري اوكراين در پي اوج گرفتن تنش ميان روسيه و كشورش گفت كه حكومت نظامي در اين كشور از ساعت 9 فردا چهارشنبه (28 ماه نوامبر) به اجرا گذاشته خواهد شد.

به گزارش ايرنا از دفتر رياست جمهوري اوكراين، «پترو پروشنكو» در بيانيه اي اعلام كرد: مطابق با تصميم و تاييد شوراي امنيت ملي، من به عنوان رئيس جمهوري و فرمانده كل نيروهاي مسلح به تعهد قانوني خود عمل و دستور آغاز حكومت نظامي در سراسر اوكراين را صادر مي كنم.
وي افزود: از 'رادا' (پارلمان اوكراين) مي خواهم مدت زمان اجرا اين وضعيت را از 60 روز به 30 روز كاهش دهد و در ماه آينده در خصوص انتخابات رياست جمهوري در كشور تصميم گيري كند.
انتخابات رياست جمهوري در اوكراين قرار است مارس سال 2019 (فروردين ماه 98) در اوكراين برگزار شود.
رئيس جمهوري اوكراين خاطرنشان كرد: تغييري در زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري ايجاد نخواهد شد و انتخابات در زمان مقرر برگزار مي شود.
تنش ميان روسيه و اوكراين كه از سال 2014 به دليل الحاق كريمه اوكراين به روسيه آغاز شده است يكشنبه هفته جاري در درياي آزوف در شمال درياي سياه به اوج خود رسيد.
روس ها اعلام كردند كه دو كشتي كوچك اوكرايني به همراه يك يدك كش بدون توجه به هشدارهاي نيروهاي مرزباني به آب هاي سرزميني اين كشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقيف و ملوانان آنها بازداشت شدند.
در آن سوي آب ها و از كي يف نيز خبر رسيد كه دو كشتي كوچك زرهي 'برديانسك' و 'نيكاپول' و يك يدك كش 'ياني كاپو' طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماريپول' در درياي 'ازوف' در حركت بودند كه در محاصره نيروهاي روسي قرار گرفتند.
در پي اين رخداد و توقيف كشتي هاي اوكرايني توسط نيروهاي روسي، برخي از ساكنين كي يف به سفارت روسيه در اين شهر حمله كردند و نارنجك دودزا به داخل ساختمان سفارت پرتاب كردند.
البته در اين حمله به هيچ يك از كارمندان روسيه صدمه اي وارد نشد.
در روسيه مقامات دولتي و نمايندگان مجلس همگي بر سر يك موضوع توافق نظر دارند آن هم اينكه مقامات فعلي اوكراين به دنبال ساكت كردن صداي معترضان به ناكارآمدي خود در داخل هستند و تلاش مي كنند ، ضمن انحراف افكار عمومي در داخل و به تعويق انداختن انتخابات رياست جمهوري و پارلماني، كشورهاي عضو جي 20را در نشست 20 كشور صنعتي جهان در آرژانتين(30نوامبر / 10آذرماه ) به فشار بر روسيه وادار كنند.
شبس**اروپام ** 1346 * 1917