۶ آذر ۱۳۹۷، ۲۲:۱۳
کد خبر: 83114912
T T
۰ نفر

گوترش خواستار خويشتنداري روسيه و اوكراين شد

۶ آذر ۱۳۹۷، ۲۲:۱۳
کد خبر: 83114912
گوترش خواستار خويشتنداري روسيه و اوكراين شد

نيويورك- ايرنا- دبيركل سازمان ملل متحد با ابراز نگراني از تنش در تنگه كرچ بين روسيه و اوكراين، از دو طرف خواست تا حداكثر خويشتنداري را به كار گيرند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، آنتونيو گوترش روز سه شنبه با صدور بيانيه اي از حادثه دو روز گذشته در درياي سياه و نزديكي شبه جزيره كريمه و تنگه كرچ كه ميان روسيه و اوكراين روي داد، ابراز نگراني شديد كرد.
وي خواستار جلوگيري فوري از تشديد تنش در اين موقعيت شد و از هر دو طرف خواست بدون هيچ تاخيري اقدامات لازم را براي مهار اين حادثه و كاهش تنش از طريق تمام ابزارهاي صلح آميز مطابق با منشور سازمان ملل متحد انجام دهند.
دبيركل سازمان ملل متحد همچنين بر ضرورت احترام به حقوق و تعهدات تمام طرف هاي ذي نفع تحت قوانين بين المللي تاكيد كرد و افزود حاكميت و تماميت ارضي اوكراين، مطابق با مرزهاي شناخته شده بين المللي آن و مطابق با قطعنامه هاي مجمع عمومي و شوراي امنيت، بايد كاملا مورد احترام قرار گيرد.
تنش ميان روسيه و اوكراين كه از سال 2014 به دليل الحاق كريمه اوكراين به روسيه آغاز شده است يكشنبه هفته جاري در درياي آزوف در شمال درياي سياه به اوج خود رسيد.
روس ها اعلام كردند كه دو كشتي كوچك اوكرايني به همراه يك يدك كش بدون توجه به هشدارهاي نيروهاي مرزباني به آب هاي سرزميني اين كشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقيف و ملوانان آنها بازداشت شدند.
در آن سوي آب ها و از كي يف نيز خبر رسيد كه دو كشتي كوچك زرهي 'برديانسك' و 'نيكاپول' و يك يدك كش 'ياني كاپو' طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماريپول' در درياي 'ازوف' در حركت بودند كه در محاصره نيروهاي روسي قرار گرفتند.
در پي اين رخداد و توقيف كشتي هاي اوكرايني توسط نيروهاي روسي، برخي از ساكنين كي يف به سفارت روسيه در اين شهر حمله كردند و نارنجك دودزا به داخل ساختمان سفارت پرتاب كردند.
البته در اين حمله به هيچ يك از كارمندان روسيه صدمه اي وارد نشد.
اروپام*1429