۷ آذر ۱۳۹۷، ۸:۳۲
کد خبر: 83115058
T T
۰ نفر

تداوم ركود در بازار خودرو

۷ آذر ۱۳۹۷، ۸:۳۲
کد خبر: 83115058
تداوم ركود در بازار خودرو

تهران- ایرنا- بازار خودرو این روزها همچون هفته ها و ماه های گذشته وضعیت آشفته ای را تجربه می كند؛ بازاری كه ركود در آن حاكم است و در بلاتكلیفی به سر می برد.

به گزارش ایرنا، هنوز ستاد تنظیم بازار درباره تعدیل قیمت خودروها تصمیمی نگرفته و خودروسازان نیز در این شرایط خودرویی به بازار عرضه نكرده اند یا قطره چكانی عمل می كنند و شاهدیم از حدود چند ماه پیش تاكنون به تعهدات خود نیز عمل نكرده اند.
همچنین واردكنندگان خودرو با بهانه جویی های مختلف به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل نمی كنند.
در این شرایط دلالان نیز بیكار نیستند؛ از آب گل آلود تفاوت قیمت كارخانه و حاشیه بازار كه ارقام بالایی است، ماهی می گیرند.
برپایه مشاهده های میدانی خبرنگار ایرنا، در بازار خودرو تهران هر پراید111 بیش از 38 میلیون تومان، پراید 131با قیمت 34 میلیون و 300 هزار تومان، پراید 151 نیز 34 میلیون و 700 هزار تومان، پژو 405 بالای 54 میلیون و 500 هزار تومان، پژو اس ال ایكس 60 میلیون و 500 هزار تومان، پژو 206 تیپ دو 60 میلیون تومان، پژو 206 وی 8 تیپ پنج 72 میلیون تومان، سمند ال ایكس 55 میلیون تومان، سمند ای اف هفت 58 میلیون تومان، پژو پارس 71 میلیون تومان، پژو پارس (تی یو 5) 89 میلیون تومان، هایما اس هفت 207 میلیون تومان، سراتو شركتی سایپا 206 میلیون تومان، چانگان 130 میلیون تومان، مزدا سه 283 میلیون تومان، پژو 2008 به بهای 243 میلیون تومان، برلیانس 330 بیش از 114 میلیون تومان و برلیانس 230 نیز 66 میلیون تومان قیمت خورد.
با این وجود فعالان خودرویی معتقدند بازار در ركود است و در بلاتكلیفی به سر می برد.
رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به این بلاتكلیفی اشاره كرد و افزود: همچنان منتظر اعلام قیمتها از ستاد تنظیم بازار هستیم و خودروسازان نیز از حدود هفت ماه پیش تاكنون به تعهدات خود نیز عمل نكرده اند.
«سعید موتمنی» گفت: وقتی عرضه ای در كار نباشد، قیمت ها نیز افزایش می یابد و در نتیجه فروشنده و خریدار بلاتكلیفند.
وی به شایعات این روزهای بازار خودرو از جمله افزایش 70 تا 100 درصدی قیمت ها و ورشكستگی خودروسازان اشاره كرد و گفت: در این شرایط فروشندگان از فروش دست بر می دارند.
رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌ داران و فروشندگان خودروی تهران یادآور شد: بازار خودرو قفل است و بطور متوسط یك معامله در هفته در نمایشگاه ها انجام می شود.
موتمنی ادامه داد: چند ماهی است كه خودروسازان با طرح مواردی همچون نبود قطعه به اندازه كافی، از افزایش عرضه سر باز زده اند، اما در حقیقت منتظر اعلام افزایش قیمت ها هستند؛ در حالی كه مردم خودروی باكیفیت می خواهند و افزایش قیمت ها باید با توجیه كیفی بوده و رضایت مشتریان را در پی داشته باشد.
وی یادآور شد: این روزها شاهدیم بجای بهبود كیفیت خودروها، از آپشن ها و امكاناتشان كاسته می شود، به طور نمونه پژو پارس بدون رینگ، بلكه با قالپاق عرضه می شود یا زه پراید به عنوان آپشن تلقی می شود.
این مقام صنفی تاكید كرد قیمت مواد اولیه افزایش یافته است اما در مورد تعدیل قیمت خودروها كارشناسان باید نظر بدهند.
وی اضافه كرد: درحالی كه انتظار می رود خودروسازان بزرگ كشور دستكم برای یك سال تولیدشان ذخیره قطعه داشته باشند اما یك شبه اعلام كردند با كمبود قطعه روبرو شده اند و بخشی از نابسامانی های امروز بازار ناشی از عملكرد آنهاست.
موتمنی تصریح كرد: تا زمانی كه انحصار در صنعت خودرو باشد، این مشكلات ادامه خواهد داشت كه مانع رشد صنعت خودروسازی می شود.
وی گفت: خودروسازان كلاس جهانی در مقاطعی سود و در مقاطعی دیگر ضرر می كنند اما تولید یا عرضه خود را متوقف نمی كنند؛ در حالی كه خودروسازان ما همیشه می خواهند سود كنند و این مساله به همان موضوع انحصار باز می گردد.
رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: مدیریت خودروسازان داخلی ضعیف است و باید هزینه های خود را كاهش دهند؛ امروز خودروسازان مدعی اند در معرض ورشكستگی قرار دارند؛ در حالی كه تا دیروز سودهای كلان داشتند و این موضوع را باید كارشناسان امر بررسی كنند.
وی تاكید كرد: در شرایط كنونی، ابتدا باید بازار را از بلاتكلیفی خارج كرد؛ باید بررسی كنیم آیا خودروسازان می توانند بازار را مدیریت كنند یا فردا شاهد 2 نرخی شدن قیمت ها در بازار خواهیم بود؟
موتمنی گفت: مطابق پیش بینی اقتصاددانان، نرخ دلار در محدده هشت هزار تا 9 هزار تومان تثبیت می شود، بنابراین در درازمدت آنهایی كه از فروش خودروهای خود دست كشیده اند ضرر خواهند كرد.
وی از دلالان بزرگی یاد كرد كه انحصار در فروش ایجاد كردند و بازار را در ماه های گذشته به هم ریختند.
به گفته این مقام صنفی، در شرایط كنونی كارشناسان باید افزایش قیمت هر خودرو را مشخص و تعیین كرده و بر خودروسازان نظارت كنند تا نیاز بازار را تامین كرده و به تعهدات خود عمل كنند.
وی ادامه داد: خودروهای با قیمت كمتر از 10 هزار دلار در جهان زیاد است و پیشنهاد می شود در شرایط كنونی كه خودروسازان داخلی به تعهدات خود عمل نمی كنند دولت اجازه واردات و كاهش تعرفه های ورود خودروها را بدهد تا مشتریان نیز به خودروهای كیفی و با قیمت مناسب برسند.

** اعلام قیمت جدید خودروها حداكثر تا 10 آذرماه
در این رابطه، یك مقام آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایرنا گفت: قیمتگذاری جدید خودروها با دستور وزیر صنعت از سوی كارشناسان در دست بررسی است و انتظار می رود حداكثر تا شنبه هفته آینده (دهم آذرماه) اطلاع رسانی شود.
وی به افزایش قیمت برخی خودروها از سوی خودروسازان در روزهای گذشته از جمله محصولات شركت زامیاد اشاره كرد و گفت: «در این زمینه خودروسازان باید پاسخگو باشند.»
«محسن صالحی نیا» معاون پیشین امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت، چهارشنبه بیست و سوم آبان ماه به ایرنا گفته بود، قیمت نهایی خودروها 26 یا 27 آبان با در نظر گرفتن همه جوانب كار از جمله قیمت های تمام شده خودروسازان و همچنین حق و حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان اعلام می‌شود.
به گزارش ایرنا، چندی پیش عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: به روز رسانی قیمت خودرو، نیاز فوری این صنعت است و هر روز تاخیر در این زمینه زیان های متعددی را متوجه خودروسازان، قطعه سازان و صنایع وابسته و البته مردم می كند.
«امیرحسن كاكایی» به شایعات متعدد منتشر شده در زمینه قیمت گذاری اشاره كرد و گفت: هر یك روز تاخیر در اعلام قیمت ها، میلیاردها تومان زیان برای صنعت خودرو و سودهای بادآورده برای دلالان به دنبال دارد.
وی تاكید كرد «تعیین قیمت ها در حاشیه بازار» می تواند یكی از راهكارها باشد، زیرا بازار خودرو در شرایط بی تعادلی به سر می برد كه از نقطه اصلی خود فاصله زیادی گرفته است.
كاكایی ادامه داد: وقتی اختلاف قیمت كارخانه ای و بازاری خودرو زیاد باشد، باید با نزدیك شدن به قیمت بازار بتدریج آن را به تعادل بازگردانیم یا باید بر اساس واقعیت های موجود تصمیم گیری كنیم.

اقتصام*3065*1961*