۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 83115283
T T
۰ نفر
ترامپ ديدار با پوتين را در حاشيه اجلاس جي 20 لغو مي كند

تهران – ايرنا – به دنبال حمله ناوهاي روسي به سه ناوچه اوكرايني، «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا ديروز (سه شنبه) از احتمال لغو ديدار خود با «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري روسيه در حاشيه اجلاس جي 20 در آرژانتين خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنااز تارنماي نشريه «پوليتيكو»، رئيس جمهوري آمريكا درمصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفت كه هنوز در انتظار « گزارش كامل»تيم امنيت ملي خود در مورد اتفاقات روز يكشنبه در ساحل كريمه كه روسيه در سال 2014 (93-1392) به خاك خود انضمام كرد، به سر مي برد.
ترامپ خاطرنشان كرد كه تصميم وي در مورد ديدار با پوتين در اجلاس هفته جاري جي 20 در آرژانتين، تا حد زيادي به گزارشي كه از تيم امنيتي خود دريافت مي كند، بستگي دارد.
وي روز سه شنبه به واشنگتن پست گفت:«شايد با پوتين ديدار نكنم. از اين نوع ستيزه جويي ها هيچ خوشم نمي آيد.»
پوليتيكو درادامه نوشت: اوكراين در پي بالاگرفتن تنش ها در اين كشور حكومت نظامي اعلام كرده است. «پترو پروشنكو» رئيس جمهوري اوكراين در مصاحبه اي كه روز سه شنبه با «ان بي سي نيوز» داشت از ترامپ خواست تا به پوتين بگويد كه «لطفا از اوكراين خارج شويد.»
به نوشته اين نشريه آمريكايي، ترامپ و پوتين در ماه ژوئن (تيرماه) در فنلاند با هم ديدار كردند. كاخ سفيد در مورد برگزاري نشست ديگري ميان اين دو رئيس جمهوري در حال مذاكره بود كه آن را به سال آينده موكول كرد.
در ماه هاي اخير تنش ها در روابط ميان آمريكا و روسيه بالا گرفته و واشنگتن بر گستره تحريم ها عليه مسكو افزوده است.
رئيس جمهوري آمريكا دراجلاس جي 20 با شماري از رهبران جهان از جمله «مائوريسيو ماكري» رئيس جمهوري آرژانتين، «مون جائه اين » رئيس جمهوري كره جنوبي،«شينزوآبه» نخست وزير ژاپن، «شي جين پينگ» رهبر چين و «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهوري تركيه ديدار خواهد كرد.
تنش ميان روسيه و اوكراين كه از سال 2014 به دليل الحاق كريمه به روسيه آغاز شده است يكشنبه هفته جاري در درياي آزوف در شمال درياي سياه به اوج خود رسيد.
روس ها اعلام كردند كه دو كشتي كوچك اوكرايني به همراه يك يدك كش بدون توجه به هشدارهاي نيروهاي مرزباني به آب هاي سرزميني اين كشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقيف و ملوانان آنها بازداشت شدند.
در آن سوي آب ها و از كي يف نيز خبر رسيد كه دو كشتي كوچك زرهي 'برديانسك' و 'نيكاپول' و يك يدك كش 'ياني كاپو' طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماريپول' در درياي 'ازوف' در حركت بودند كه در محاصره نيروهاي روسي قرار گرفتند.
در پي اين رخداد و توقيف كشتي هاي اوكرايني توسط نيروهاي روسي، برخي از ساكنين كي يف به سفارت روسيه در اين شهر حمله كردند و نارنجك دودزا به داخل ساختمان سفارت پرتاب كردند.
البته در اين حمله به هيچ يك از كارمندان روسيه صدمه اي وارد نشد.
در روسيه مقامات دولتي و نمايندگان مجلس همگي بر سر يك موضوع توافق نظر دارند آن هم اينكه مقامات فعلي اوكراين به دنبال ساكت كردن صداي معترضان به ناكارآمدي خود در داخل هستند و تلاش مي كنند ، ضمن انحراف افكار عمومي در داخل و به تعويق انداختن انتخابات رياست جمهوري و پارلماني، كشورهاي عضو جي 20را درنشست20 كشور صنعتي در آرژانتين(30نوامبر / 10آذرماه ) به فشار بر روسيه وادار كنند.
اروپام**9418**1590
۰ نفر