۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 83115700
T T
۰ نفر
بحران  اوكراين: آلمان وفرانسه با تحريم جديد روسيه مخالفت كردند

تهران-ايرنا- روزنامه دي ولت آلمان گزارش داد: ديپلمات هاي آلمان و فرانسه در جلسه محرمانه كميته سياسي و امنيتي اتحاديه اروپا در بروكسل با دور جديد تحريم ها عليه روسيه به دليل جنجال بر سر تنگه «كرچ» مخالفت كردند.

اين روزنامه در گزارش روز سه شنبه خود افزود: فرانسه و آلمان بر ضرورت اقدامات اعتمادساز براي رفع اختلافات فزاينده بين مسكو و كي يف بر سر اتفاقات تنگه كرچ تاكيد كردند.
خبرگزاري اسپوتنيك در همين زمينه گزارش داد: با وجود مخالفت آلمان و فرانسه، اتريش امكان اعمال تحريم هاي جديد عليه مسكو را به دنبال بازداشت سه كشتي اوكرايني بررسي مي كند.
تنش ميان روسيه و اوكراين كه از سال 2014ميلادي به دليل الحاق شبه جزيره كريمه به روسيه آغاز شده است يكشنبه هفته جاري در درياي آزوف در شمال درياي سياه به اوج خود رسيد.
مسكو اقدام ناوهاي اوكرايني در عبور از تنگه كرچ بين شبه جزيره كريمه و خاك روسيه را اقدامي تحريك آميز و ناقض حقوق بين الملل توصيف كرده است.
«كارن كنايسل» وزير امورخارجه اتريش كه كشورش رياست گردشي اتحاديه اروپا را برعهده دارد پيش تر گفته بود كه اين اتحاديه تحريم هاي بيشتري عليه روسيه را براساس بروز حقايق و اقدامات دو طرف بررسي مي كند.
اوايل اين هفته، «هايكو ماس» وزير امور خارجه آلمان امكان ميانجي گري فرانسه و آلمان در بحران كنوني بين مسكو و كي يف را مطرح كرد.
وي گفت: بايد هر اقدامي را براي تنش زدايي در بحران كنوني كه روز به روز به خطر جدي تري براي امنيت اروپا تبديل مي شود، انجام داد.
روسيه هرگونه ميانجي گري از سوي كشورهاي آلمان و فرانسه را رد كرده و گفته است دولت هاي اوكراين و روسيه مي توانند مسائل خود را حل كنند.
مسكو ورود ناوچه هاي اوكرايني به تنگه كرچ را به نقض حقوق بين الملل متهم كرده و وعده داده با هرگونه تلاش براي به چالش كشيدن تماميت ارضي و استقلال اين كشور مقابله خواهد كرد.
«پترو پروشنكو» رئيس جمهور اوكراين، روسيه را به تجاوزگري متهم و اعلام كرده كه تا ژانويه 2019 حكومت نظامي در اين كشور برقرار مي شود.
به گزارش ايرنا، روس ها اعلام كردند كه دو كشتي كوچك اوكرايني به همراه يك يدك كش بدون توجه به هشدارهاي نيروهاي مرزباني به آب هاي سرزميني اين كشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقيف و ملوانان آنها بازداشت شدند.
در آن سوي آب ها و از كي يف نيز خبر رسيد كه دو كشتي كوچك زرهي «برديانسك» و «نيكاپول» و يك يدك كش «ياني كاپو» طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر «اودسا» به بندر «ماريپول» در درياي «ازوف» در حركت بودند كه در محاصره نيروهاي روسي قرار گرفتند.
اروپام**9158**2040
۰ نفر