۷ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۷
کد خبر: 83116277
T T
۰ نفر
پروشنكو درباره احتمال جنگ ميان كي يف و مسكو هشدار داد

تهران - ايرنا - رئيس جمهور اوكراين ضمن هشدار درباره احتمال وقوع درگيري نظامي ميان كي يف و مسكو، هدف از اجراي حكومت نظامي در اين كشور را نشان دادن آمادگي براي هرگونه سناريويي از جانب روسيه اعلام كرد.

به گزارش ايرنا از شبكه تلويزيوني فرانس 24، پترو پروشنكو گفت: احتمال وقوع درگيري نظامي وجود دارد و ما حالت فوق العاده و حكومت نظامي را براي اين در نظر گرفته ايم كه آمادگي مقابله با هر سناريويي از جانب روسيه را داشته باشيم .
پروشنكو كه با تلويزيون دولتي اوكراين مصاحبه مي كرد، گفت: نمي خواهم كسي خطر وقوع جنگ را دست كم بگيرد. كشور با خطر جنگ گسترده با روسيه روبرو است و تانك هاي آنها هنوز از منطقه عقب نشيني نكرده اند.
وي تاكيد كرد: از همين جا به دشمن هشدار مي دهم كه اگر تصميم به حمله بگيرد، با نيروي جنگي ما روبرو خواهد شد و بايد تاوان سنگيني بپردازد.
هشدار رئيس جمهوري اوكراين درحاليست كه رئيس پارلمان اين كشور نيز ساعاتي پيش دستور اجراي انتخابات رياست جمهوري كشور در روز سي ام مارس (نهم فروردين ماه) سال آينده را امضا كرد.
رئيس جمهور اوكراين پيشتر نيز روسيه را به تجاوزگري متهم و اعلام كرده بود كه تا ژانويه 2019 حكومت نظامي در اين كشور ادامه خواهد يافت.
درگيري روزيكشنبه در درياي آزوف زماني آغاز شدكه روس ها مدعي شدند دو كشتي اوكرايني به همراه يك يدك كش با سرعت بالا در حال ورود به تنگه كرچ (آبهاي سرزميني آنها) هستند. اين تنگه درياي سياه را از درياي آزوف در شمال جدا مي كند.
ساعاتي بعد، از شوراي امنيت روسيه خبر رسيد كه جنگنده 'كا-52' و 'سوخو-25' روسيه بر فراز 'آزوف' به پرواز درآمدند و درياي آزوف بر روي كشتي هاي مسافري بسته و شناورهاي اوكرايني نيز توقيف شده اند و روسيه خواستار تشكيل جلسه فوري شوراي امنيت براي اقدامات بي ثبات كننده اوكراين در اطراف كريمه شده است.
در طرف مقابل، اوكرايني ها مدعي شدند كه شناورهاي آنها طبق برنامه از قبل هماهنگ شده و اطلاع داده شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماريپول' در درياي 'آزوف'در حركت بودند و اقدامات تهاجمي طرف روس برخلاف كنوانسيون حقوق دريايي صورت گرفت.
اختلافات روسيه و اوكراين كه با يكديگر پيوندهاي تاريخي و مذهبي بي پاياني دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغييرات در اوكراين كه كي يف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «كودتا» ياد مي كنند، آغاز شده است.
مردم شرق اوكراين و شبه جزيره كريمه پس از اين اتفاق، دست به مخالفت با دولت مركزي در كي يف زدند.
با توجه به حضور نظامي روسيه در كريمه، روسيه امنيت برگزاري همه پرسي در شبه جزيره كريمه را فراهم كرد و مردم اين منطقه كه اكثر آنان را روس زبانان متمايل به مسكو تشكيل مي دادند راي به استقلال از اوكراين و سپس درخواست پيوستن به روسيه دادند كه با موافقت پوتين جنبه اجرايي پيدا كرد.
از آن تاريخ به اين سو، آمريكا و غرب انواع تحريم هاي اقتصادي را عليه روسيه و شخصيت ها و شركت هايي كه در كريمه فعاليت مي كنند، وضع كرده اند تا شايد روسيه از كريمه پا عقب بگذارد.
شبك**اروپام**9041**1708