۹ آذر ۱۳۹۷، ۲:۴۶
کد خبر: 83117424
T T
۰ نفر
دولت‌های آسیایی باید به سمت اجرای پیمان‌های پولی بروند

تهران - ایرنا - رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت بالای بین‌المجالس آسیایی گفت: دولت‌های آسیایی باید به سمت اجرای پیمان‌های پولی و همكاری‌های بانكی بروند.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا، علی لاریجانی پس از بازگشت از سفر خود به استانبول تركیه كه به منظور حضور در یازدهمین مجمع عمومی اتحادیه مجالس آسیایی صورت گرفته بود، در بدو ورود به فرودگاه تهران درباره دستاوردهای این سفر گفت: این سفر كه تنها 24 ساعت به طول انجامید برای شركت در مجمع بین المجالس آسیایی بود كه متشكل از برخی كشورهای آسیایی از جمله كشورهای مهمی همچون روسیه، چین، پاكستان و هند است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: پیش از این نیز جلساتی تحت عنوان كمیته های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی برگزار شده و بررسی های خوبی در این حوزه ها صورت گرفته بود.
وی در ادامه با بیان اینكه تمركز كار بین المجالس آسیایی بر همكاری های اقتصادی است، افزود: پیشنهادهای خوبی در این حوزه مطرح شد كه دولت ها باید به سمت اجرای آن بروند كه پیمان های پولی و همكاری های بانكی یكی از مهمترین این مسائل است.
لاریجانی ادامه داد: بعد از اجرای تحریم های آمریكا نسبت به كشورهای مختلف، در ذهن بسیاری از كشورها این نكته به وجود آمده كه باید راه های دیگری پیدا كنند لذا روی پیمان های پولی میان كشورهای آسیا در حال بحث و بررسی جدی هستند تا به ضابطه جدیدی برسند.
وی در ادامه درخصوص همكاری ها در حوزه انرژی اظهار داشت: با توجه به اینكه بخش زیادی از انرژی دنیا در منطقه آسیا است، همكاری ها در این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار است، همچنین در این نشست ها درباره استفاده از فناوری میان كشورها و همكاری های محیط زیستی بحث های متنوعی صورت گرفت تا از ظرفیت كشورهای آسیایی استفاده شود.
بر اساس گزارش خانه ملت، لاریجانی همچنین به گفت وگوهای دو جانبه خود با روسای مجالس تركیه و روسیه اشاره كرد و افزود: در دیدارهایی كه با هیات های پارلمانی روسیه و تركیه داشتیم در زمینه همكاری های اقتصادی و برخی سرمایه گذاری ها بحث شد و پیگیری های خوبی نیز صورت گرفت.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: جلسات مشتركی میان دو پارلمان ایران و روسیه برگزار می شود كه بر این اساس گزارشی از پیگیری های نشست های دو سال گذشته در بلگراد ارائه شد كه در آن مشخص شده بود دو طرف در چه حوزه ای می توانند همكاری داشته و سرمایه گذاری كنند همچنین پیشنهادات جدیدی هم ارائه شد.
وی افزود: هیات پارلمانی تركیه نیز درباره فرصت هایی كه می تواند باعث افزایش همكاری ها و رفع موانع توسعه روابط شود، صحبت كردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینكه بین المجالس آسیایی ظرفیت كارهای مهمی را خواهد داشت، خاطرنشان كرد: توقف من در تركیه كوتاه بود، اما هیاتی كه از نمایندگان مجلس ایران در این كشور حضور دارند تا دو روز آینده كه این اجلاس ادامه دارد، در جلسات مختلف آن شركت می كنند.
یازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی به مدت سه روز با مشاركت 23 كشور آسیایی در شهر استانبول برگزار می شود.
مهمترین هدف مجمع مجالس آسیایی، تشكیل پارلمان آسیایی است كه تاكنون 10 نشست مجمع عمومی آن به منظور ایجاد زمینه همكاری و هم افزایی در بین كشورهای آسیایی برگزار شده است.
شبد**1953**1379
۰ نفر