۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۴
کد خبر: 83125103
T T
۰ نفر

مذاكرات صلح یمن به میزبانی سوئد آغاز شد

۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۴
کد خبر: 83125103
مذاكرات صلح یمن به میزبانی سوئد آغاز شد

تهران- ایرنا- مذاكرات صلح یمن با حضور هیأت های یمنی و «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل درامور یمن روز پنجشنبه برای برقراری صلح و پایان دادن به درگیری ها، در استكهلم پایتخت سوئد آغاز شد.

به گزارش شبكه خبری المیادین، طبق اعلام «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و «عبدالقادر المرتضی» عضوی از هیات اعزامی صنعاء(جنبش انصارالله)، مذاكرات طرفین یمنی در استكهلم بطور رو در رو نخواهد بود و غیرمستقیم انجام می شود.
«مارگوت والستروم» وزیر خارجه سوئد نیز گفت كه امیدهای بسیاری برای تحقق گفت و گوهای یمنی-یمنی در سوئد وجود دارد.
وی افزود كه عملكرد این مذاكرات باید با توجه به وضعیت وخیم یمن و برای كاهش وضعیت غم انگیز مردم این كشور باشد.
نماینده سازمان ملل در نشستی خبری پیش از شروع مذاكرات استكهلم گفت: می توانیم درحالی سوئد را ترك كنیم كه این مذاكرات دستاوردی برای مردم یمن داشته باشد.
طبق این گزارش گریفیتس در سخنان خود در آغاز این مذاكرات گفت كه برای رسیدن به صلح و پایان درگیری‌ها، هر دوطرف (هیأت انصارالله و كنگره ملی یمن و هیأت دولت منصور هادی) باید تصمیمات سختی بگیرند.
وی افزود كه موضوع بندر الحدیده و موضوعات دیگر در جدول كاری این مذاكرات قرار دارد و درباره تبادل اسرا براساس توافقی كه حاصل شده و بازگشایی فرودگاه صنعاء گفت و گو خواهد شد.
گریفیتس اضافه كرد كه این مردم یمن هستند كه آینده خود را تعیین خواهند كرد و ایران و عربستان هردو توافق دارند كه سرنوشت یمن را مردم این كشور تعیین می كنند.
این مقام سازمان ملل افزود: امیدواریم كه دو طرف چه به شكل مستقیم یا از طریق سازمان ملل دیگاه تعامل با یكدیگر را داشته باشند و هدف این مذاكرات ایجاد هماهنگی بین طرف ها از طریق كلیه امكانات و ابزارها است.
وی تصریح كرد كه ما پیشنهادی درباره بازگشایی فرودگاه صنعاء داریم كه در این مذاكرات به مناقشه خواهیم گذاشت اما مساله بازگشایی این فرودگاه به لحاظ فنی نیز بابد بررسی شود.
گریفیتس اضافه كرد كه سازمان ملل آماده است در اداره بندر الحدیده در صورت پذیرش آن از سوی دو طرف نقش ایفا كند و این سازمان به دنبال حفظ شریان حیاتی مردم یمن است.
نماینده سازمان ملل متحد در این نشست خبری از امضای توافق تبادل اسیران بین دولت مستعفی و دولت صنعاء خبرداد و افزود كه امضای توافقنامه تبادل اسیران به دوباره جمع شدن اعضای خانواده‌های یمنی در كنار یكدیگر كمك می‌كند.
وی تصریح كرد كه این مذاكره موتور محركه روند سیاسی و حركت به سمت صلح است و مشكلات یمن بدون گوش كردن به حرف‌های طرف مقابل حل نخواهند شد.
عملیات تبادل اسیران و اجساد میان نیروهای انصارالله یمن و نیروهای دولت مستعفی یمن روز چهارشنبه در استان البیضاء در مركز یمن انجام شد و به دنبال آن پنج تن از اسیران انصارالله را در ازای تحویل اجساد 12 سرباز ارتش دولت مستعفی یمن آزاد شدند.
ریاست هیئت دولت مستعفی را خالد الیمانی و ریاست هیئت دولت صنعا را محمد عبدالسلام برعهده دارند.
مذاكرات گروه‌های یمنی در حالی در كاخ ژوهانسبورگ در شهر ریمبو حوالی استكهلم برگزار شده كه بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده ایجاد اعتمادسازی، لغو محاصره، پرداخت حقوق كارمندان و ارسال كمك‌ها از نكات اصلی مذاكرات كنونی است.
خاورم**9366**1723
۰ نفر