۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸
کد خبر: 83126314
T T
۰ نفر
هیات صنعا: عربستان در مذاكرات صلح یمن كارشكنی می كند

تهران - ایرنا- 'سلیم مغلس' عضو 'هیات صنعا'(جنبش انصارالله) شركت كننده در مذاكرات صلح یمن در سوئد با اشاره به كارشكنی های عربستان در مسیر مذاكرات گفت كه این كشور به هیات مذاكره كننده خود اجازه نمی دهد چارچوب كلی درخواست ها را بررسی كند و به دنبال مسائل جزیی و بی اهمیت است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، مغلس در گفت و گو با شبكه 'المیادین' افزود: هیات ریاض با طرح مسائل بی اهمیت، اهداف عربستان را در بی ثمر كردن مذاكرات صلح یمن در سوئد دنبال می كند.
وی تاكید كرد كه آنچه هیات ریاض انجام می دهد، چیزی جز وقت كشی و مانع تراشی در مسیر مذاكرات صلح یمن نیست، این در حالی است كه عربستان اجازه نمی دهد هیات خود چارچوب كلی درخواست ها را بررسی كند و خواستار حذف آن از جدول مذاكرات شده است.
وی گفت: بی اعتمادی اعضای هیات ریاض به یكدیگر و اختلافات آنها، در مسیر فعالیت فرستاده سازمان ملل مانع ایجاد می كند.
عضو هیات صنعا تاكید كرد كه آمریكا كه حامی ادامه جنگ در یمن است، عربستان را تشویق می كند به هیات خود اجازه بررسی چار چوب كلی را ندهد.
مغلس افزود: تجربه هیات صنعا نشان می دهد اگر ما با سعودی ها مذاكره می كردیم به توافق واقعی مانند توافق تبادل اسرا نزدیكتر بودیم، در عین حال ما آمادگی كامل برای بررسی همه مسائل و پرونده ها را داریم و امیدواریم گفت وگوها منجر به توافق درباره چارچوب كلی مذاكرات شود.
وی ادامه داد كه ادامه روند مذاكرات بستگی به اراده كشورهای متجاوز و پایان دادن به كمك های بین المللی جنگ علیه یمن دارد.
'كنگره سراسری مردمی یمن' نیز با صدور بیانیه اعلام كرد كه مذاكرات سوئد فرصت مناسبی برای كاهش رنج های مردم این كشور از تجاوز و محاصره است.
این كنگره افزود: ما منتظر دستیابی به نتایجی هستیم كه منجر به برگزاری یك گفت وگوی ملی موثر در خصوص مسائل باقیمانده به نفع مردم یمن شود .
'عبدالقادر المرتضی' عضو دیگر هیات صنعا به المیادین گفت: مسائل اجرای قرارداد تبادل اسرا با هیات سازمان ملل به ریاست 'مارتین گریفیتس' فرستاده سازمان ملل به یمن بررسی شد.
المرتضی افزود: با تیم سازمان ملل و صلیب سرخ درباره تشكیل تیم میدانی متشكل از دو طرف برای بیرون كشیدن اجساد در همه جبهه ها بحث وگفت وگو كردیم.
چهارمین دور از مذاكرات صلح یمن از پنجشنبه گذشته با حضور طرف های یمنی به همراه گریفیس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استكهلم سوئد به مدت یك هفته آغاز شد.
این دور از مذاكرات كه قرار بود، ششم سپتامبر (15 شهریورماه) در ژنو سوئیس برگزار شود، با كارشكنی سعودی و امارات به تعویق افتاد.
دور نخست و دوم این مذاكرات سال 2015 (94) به ترتیب در سوئیس و دور سوم آن سال 2016 (95) به مدت سه ماه در كویت برگزار شد كه آن هم با كارشكنی كشورهای ائتلاف از جمله عربستان و امارات كار به جایی نبرد.
خاورم** 1453**1651
۰ نفر