۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۹
کد خبر: 83126716
T T
۰ نفر
سازمان انتقال خون به كمپین جهانی نجات زینب پیوست

تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اعلام كرد كه این سازمان جستجو در بانك های اطلاعاتی گروه های خون نادر ایران را برای یافتن خون سازگار به زینب، كودك دو ساله ای كه مبتلا به سرطان است در دستور كارقرار داده است.

به گزارش ایرنا از اعلام روز شنبه سازمان انتقال خون، متعاقب فراخوان یك موسسه غیر انتفاعی در آمریكا، یك كمپین جهانی برای كمك به یك كودك دو ساله به نام زینب موقال مقیم آمریكا كه مبتلا به سرطان به جریان افتاده است و سازمان انتقال خون ایران به كمپین جهانی نجات زینب دو ساله پیوست.
او برای درمان به اهدای گروه خونی بسیار كمیاب نیاز دارد، گروه خون این كودك یكی از نادرترین انواع گروه‌های خونی است و این موضوع روند درمان او را با مشكل رو به رو كرده است.
مسئولان این كارزار می‌گویند كه حدود هزار نفر تا كنون آزمایش شده‌اند، اما فقط سه نفر از آنها گروه خون مناسب برای انتقال به زینب را دارا هستند و پزشكان می‌گویند برای درمان سرطان او حداقل به 10 نفر اهدا كننده خون نیاز است.
اوایل امسال پزشكان تشخیص دادند كه زینب به بیماری «نوروبلاستوما» مبتلاست، این سرطان تهاجمی و بسیار نادر اغلب در نوزادان و كودكان خردسال دیده می‌شود.
موسسه غیرانتفاعی «One Blood» كه در حال جستجو برای یافتن اهدا كننده خون است می‌گوید كه زینب در طول درمان سرطان نیاز به تزریق خون دارد، چیزی كه زینب را از بقیه متفاوت كرده است، فقدان یك آنتی ژن به نام «Indina B»است كه اغلب افراد عادی آن را در گلبول های قرمز خود دارند.
فقط افرادی ممكن است بتوانند اهداكننده خون باشند كه اصلیت پاكستانی، هندی یا ایرانی داشته، یعنی هم پدر و هم مادرشان اهل این سه كشور باشد و گروه خونی آنها (O) یا (A) باشد، اما در این جمعیت‌ها هم فقط چهار درصد این افراد ممكن است دارای خون بدون آنتی ژن Indian B باشند.
در زمان حاضر در جهان 336 گروه خونی نادر شناسایی شده است كه حدود 100 گروه خونی آن بسیار نادر است. در ایران نیز 33 گروه خونی بسیار نادر شناسایی شده است.
جمهوری اسلامی ایران از سال 1389 به عضویت انجمن بین المللی خون های نادر دنیا در آمده و ایران به عنوان تنها كشور اسلامی عضو این انجمن است كه دارای برنامه خون های نادر است.
در قاره آسیا نیز ایران، چین و ژاپن اعضای این انجمن هستند و دارای برنامه خون های نادر هستند.
اجتمام *2181 * 3063
۰ نفر