۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۳۶
کد خبر: 83127191
T T
۰ نفر
چین سفیر كانادا را در ارتباط با دستگیری مدیر هواوی احضار كرد

پكن- ایرنا- وزارت خارجه چین به دنبال دستگیری مدیر ارشد مالی شركت «هواوی» از سوی كانادا و محاكمه وی در آن كشور، امروز (شنبه) سفیر كانادا در پكن را احضار و مراتب اعتراض خود را به وی ابلاغ كرد.

به گزارش ایرنا از روزنامه مورنینگ پست هنگ كنگ، 'سابرینا منگ وانژو' رییس مالی شركت هوآوی كه دختر بنیانگذار این شركت نیز هست روز گذشته (جمعه) در كانادا محاكمه شد و ادامه محاكمه وی به روز دوشنبه موكول شده است.
گزارش ها حاكی است چین بشدت به این اقدام اوتاوا و دستگیری مدیر ارشد این شركت فنآوری و مخابراتی اعتراض كرده و آن را دارای تبعات جدی برای اوتاوا دانسته است.
محاكمه این مدیر ارشد مالی هواوی به صورت علنی و در حضور وكلای این شركت صورت گرفت و اگر اتهامات وی محرز شود ممكن است برای او تا 30 سال زندان در نظر گرفته شود.
آمریكا مدعی است این شركت فناوری چینی تحریم های امریكا علیه جمهوری اسلامی ایران را نقض كرده است اما این شركت چینی هر گونه اتهامی را در این راستا تكذیب كرده است.
با بالا گرفتن تنش ها میان چین و آمریكا گزارش های دیگری نیز حاكی است كه شركت فنآوری 'سیسكو' آمریكا از كاركنان خود خواسته است از هر گونه سفر غیرضروری به چین خودداری كنند تا مبادا پكن در اقدامی تلافی جویانه به دنبال بازداشت آنها باشد.
برخی از كاركنان این شركت آمریكایی اعلام كرده اند در روزهای اخیر پیامك های الكترونیكی دریافت كرده اند كه از آنها خواسته شده است از هم اكنون هر گونه برنامه سفر به چین را لغو كنند.
شركت سیسكو تایید كرده است كه چنین پیامكی ارسال شده اما ارسال آن را نادرست و یك اشتباه دانسته است سخنگوی شركت در هنگ كنگ هم گفته است ارتباطات معمول تجاری با چین در جریان است.
نگرانی در میان مدیران آمریكایی از اقدامات تلافی جویانه چین افزایش یافته است و گفته می شود شماری از مسئولان اجرایی شركت ها برنامه های سفر به چین را به زمانی دیگر موكول كرده اند.
پیش از این نیز سخنگوی وزارت خارجه جمهوری خلق چین گفته بود بر اساس قانون اتباع چین، 'مونگ وانژو' از مدیران شركت هوآوی كه توسط پلیس كانادا بازداشت شده یك شهروند چینی است و ما درخواست می كنیم كانادا ضمن آشكار كردن دلیل بازداشت، فورا او را آزاد كند.
'گنگ شوانگ' گفته بود: تاكنون كانادا یا آمریكا هیچگونه شواهد یا مداركی دال بر نقض قانون این دو كشور از سوی «مونگ ون جو» به چین ارایه نكرده اند.
آساق**231**1904**