۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۸
کد خبر: 83128329
T T
۰ نفر
انصارالله: هيات رياض خواستار تعويق زمان تبادل اسرا شد

تهران - ايرنا - مسوول اسراي هيات مذاكره كننده انصارالله در مذاكرات صلح يمن در سوئد گفت: هيات دولت مستعفي يمن(هيات رياض) خواستار به تعويق افتادن تبادل فهرست اسرا از امروز(يكشنبه) به فردا(دوشنبه) شد.

به گزارش شبكه خبري المسيره، 'عبدالقادر المرتضي' افزود: آماده بوديم امروز بر اساس زمان معين و مورد توافق، اسامي اسرا را مبادله كنيم اما هيات رياض خواستار به تاخير افتادن آن به فردا دوشنبه شد.
وي ادامه داد: توافق تبادل اسرا بر اساس سازوكار اجرايي تعريف شده و اميدواريم سازمان ملل متحد همه طرف ها را به زمان خاصي متعهد و ملزم به اجراي توافقنامه كند تا فرصتي براي تقلب، تخفيف و تاخير به وجود نيايد.
'محمد عبدالسلام' رئيس هيات صنعا در مذاكرات صلح يمن در سوئد نيز گفت: موضوع آزادي همه اسراي ارتش و كميته هاي مردمي در مقابل آزادي اسراي زنداني در زندان هاي دشمن (ائتلاف سعودي) مطرح شده و هيات ملي منتظر ارائه اسامي همه اسراي زنداني در زندان هاي دشمن هستند.
همچنين 'ابراهيم الديلمي' عضو ديگر هيات صنعا گفت: نشست مشورتي در سوئد در حال برگزاري است و هدف آن تعيين چارچوب نشست ماه آينده است.
وي با اشاره به سختي ارتباط با هيات رياض گفت: هنوز دو هيات پشت يك ميز مذاكره ننشسته اند و دو طرف به گفته هاي نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن كه ميان دو هيات در تردد است اعتماد مي كنند و تاكنون هدف مورد نظر ما محقق نشده است.
جديدترين دور مذاكرات صلح يمن روز جمعه 16 آذر ماه و پس از عزيمت هيات مذاكره كننده جنبش انصارالله و دولت مستعفي يمن به سوئد با ميانجيگري 'مارتين گريفيتس' نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن در استكهلم سوئد آغاز شد.
توقف حملات و درگيري هاي دو جانبه، اداره بندر الحديده، بازگشايي فرودگاه صنعا و تبادل اسرا از جمله موضوع هاي مورد مذاكره ميان طرف هاي يمني در سوئد است.
تاكنون چندين بار براي پايان دادن به جنگ يمن تحركاتي صورت گرفته اما هر بار با كارشكني عربستان به بن بست رسيده است. نخستين نشست صلح دي سال 1394 در ژنو بدون هيچ نتيجه اي پايان يافت.
دومين دور مذاكرات صلح نيز پس از چندين ماه وقفه، در ارديبهشت سال 1395 در كويت به جريان افتاد كه با كارشكني ائتلاف سعودي به بن بست رسيد.
ائتلاف سعودي به رهبري عربستان ششم فروردين سال 1394 حمله به يمن را آغاز كرد و در نتيجه اين تجاوز نظامي افزون بر ويراني زيرساخت هاي يمن، بيش 40 هزار يمني كشته و زخمي شده اند.
خاورم ** 1453 ** 1071
۰ نفر