۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۲۰
کد خبر: 83128473
T T
۰ نفر
چين سفير آمريكا در پكن را احضار كرد

پكن- ايرنا- در ادامه واكنش هاي چين به بازداشت 'منگ وانژو' مدير مالي شركت هواوي در كانادا، اين بار دولت پكن سفير آمريكا در چين را احضار و مراتب اعتراض خود را به وي اعلام كرد.

به گزارش ايرنا بر اساس بيانيه دولت چين، پكن از «تري برنستاد» سفير آمريكا در پكن خواسته است از كانادا بخواهد هر چه زودتر «منگ وانژو» را آزاد كند.
پيش از اين نيز معاون وزير امور خارجه چين از سفير كانادا در پكن خواسته بود تا 'اتاوا' هر چه سريعتر خانم 'منگ وانژو' مديرمالي و دختر بنيانگذار شركت هوآوي كه به اتهام آنچه «نقض تحريم هاي آمريكا عليه ايران مي خوانند» در كانادا در بازداشت است را آزاد كند.
خانم 'سابرينا منگ وانژو' روز يكم دسامبر در كانادا دستگير شد و روز جمعه در دادگاه تفهيم اتهام شد.
اتهام او بر اساس نظر قاضي دادگاه ونكوور كانادا، نقض تحريم هاي آمريكا عليه ايران در سال هاي 2009 تا 2013 از طريق راه اندازي يك شركت هنگ كنگي به نام 'اسكاي كام' است، چنانچه اين اتهام ها ثابت شود خانم 'وانژو' به اتهام فريب بانك ها و نهادهاي آمريكايي به 30 سال حبس محكوم خواهد شد.
آمريكا و كانادا تا كنون شواهد و مستندات قاطعي در مورد اتهامات خانم وانگژو ارايه نكرده اند و مديران شركت 'هواوي' هم هرگونه تخلف از قوانين بين المللي را رد كرده اند.
سخنگوي وزارت خارجه چين پيشتر از كانادا خواسته بود ضمن آشكار كردن دليل بازداشت، فورا او را آزاد كند.
'گنگ شوانگ' گفته بود: تاكنون كانادا يا آمريكا هيچگونه شواهد يا مداركي دال بر نقض قانون اين دو كشور از سوي «منگ وانژو » به چين ارايه نكرده اند.
شركت فناوري هواوي روز پنجشنبه در پكن با صدور بيانيه اي هرگونه تخلف توسط اين مديرش را رد و اعلام كرد اطلاعات اندكي در مورد بازداشت خانم «وانژو» در دست دارد.
در بيانيه شركت فناوري هواوي آمده است: اين شركت منطبق با قوانين و مقررات بين المللي از جمله قوانين و مقررات صادرات، رعايت تحريم ها و كنترل صادرات سازمان ملل متحد، ايالات متحده و اتحاديه اروپا فعاليت كرده است.
اين شركت اظهار اميدواري كرده است سيستم هاي قضايي كانادا و آمريكا در نهايت به يك نتيجه گيري درست برسند.
**آساق**1904**