به گزارش گروه نشریات خبری، چندی پیش شركت ایران خودرو در اطلاعیه ای از «تحویل فوری چهار محصول» این شركت با قیمت های جدید خبر داد و بر اساس آن، قیمت جدید چهار محصول را شامل تندر پیكاپ با قیمت 77 میلیون تومان، وانت آریسان با قیمت 36 میلیون تومان، دانگ فنگ S30 صندوقدار اتومات با قیمت 141 میلیون تومان و پارس اتومات با قیمت 83 میلیون تومان اعلام كرد.
اعلام این فروش فوری با قیمت های جدید، واكنش های گسترده ای در فضای رسانه ای به همراه داشت و در عین حال كه برخی رسانه ها آن را گام اول اصلاح قیمت خودروها دانستند اما عموم رسانه ها از تلاطم بیشتر در بازار خودرو ابراز نگرانی كردند تا اینكه عباس تابش، رئیس جدید سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان در این باره تصریح كرد «اجازه افزایش قیمت در اختیار خودروسازها نیست؛ اما به دنبال این افزایش قیمت، بازار را رصد و سپس واكنش نشان می دهیم.»
همچنین برخی رسانه های داخلی از گیرودار تصمیم گیری برای افزایش قیمت خودرو در بدنه دولت انتقاد كرده و برخی رسانه ها نیز مدعی شدند دولت در مقابل خودروسازان انحصاری كشور به گرانی تن داده و تسلیم خواسته های آنان شده است.
خودروسازان بر این باورند كه این صنعت در حال مرگ است و فعلا اولویت زنده نگه داشتن آن با آزادسازی قیمتهاست. از نظر خودروسازان موضوعاتی چون كیفیت و نحوه تعامل با مصرف كننده مسایل حاشیه ای است كه باید به بعد موكول شود.
رسانه های اصلاح طلب
.........................................
**آزادسازی قیمت خودرو
روزنامه آرمان با اشاره به جلسه هفته گذشته قطعه سازان و خودروسازها با 'علی لاریجانی' رییس مجلس به نقل از 'مازیار بیگ لو' عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات نوشت: در این جلسه، نظر رییس مجلس نیز بر این بود كه قیمتها پنج درصد حاشیه بازار اعمال شود، كما اینكه ما این تجربه را در دهه 70 و 80 نیز داشتیم، اما وزیر صمت معتقد بودند نباید فقط بحث قیمت را در نظر گرفت، بلكه باید یك بسته كامل كه شامل كیفیت خودرو و خدمات پس از فروش و تعامل با مصرف كننده است را لحاظ كرد.
وی افزود: قطعه سازان و خودروسازان در این جلسه بیان كردند كه این صنعت در حال مرگ است و فعلا اولویت زنده نگه داشتن آن با آزادسازی قیمتها است، بعد از آن میتوان به سراغ حاشیههایی همچون كیفیت و نحوه تعامل با مصرف كننده رفت كه در صورت این اتفاق شاهد افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت خودروهای كمتر از 45 میلیون تومان خواهیم بود.
**بررسی افزایش قیمت چهار محصول ایران خودرو در یك برنامه تلویزیونی
تارنمای انتخاب در گزارشی با تیتر 'یك دلیل آشنا اما عجیب برای گرانی های اخیر خودرو !' به نقل از 'سعید باستانی' سخنگوی كمیسیون صنایع و معادن مجلس نوشت: در این برنامه سعید باستانی با بیان این كه هنوز نتوانسته ایم میان حاشیه بازار و آنالیز قیمت تمام شده انتخاب درستی داشته باشیم، ادامه داد كه به نظر می رسد در شرایط فعلی خودروسازان باید براساس قیمت تمام شده، افزایش قیمت داشته باشند، اما بخشی از قیمت تمام شده را هزینه های سَربار خودروسازان تشكیل می دهد. حال (سوال این جاست كه) خودروسازان چرا حاضر نیستند هزینه های سَربارشان را كاهش دهند.
روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان ' خودروسازان امكان احتكار ندارند' به نقل از 'شهرام میرآخورلو' معاون سازمان حمایت از مصرفكنندگان و تولیدكنندگان در برنامه تلویزیونی اخیر نوشت: تغییر و تحولات قیمتی در بازار خودرو در سال گذشته، با نرخ میانگین هر دلار 3860 تومان تعیین شده بود كه این رقم طی امسال تا 9000 تومان افزایش یافته است و این افزایش بهطور طبیعی در قیمتگذاری خودرو نیز اثرگذار بوده است...
میرآخورلو كه در یك برنامه تلویزیونی سخن میگفت، تاكید كرد: برای خودروسازان كشور امكان احتكار قطعه وجود ندارد، اما این امكان برای نمایندگیها و بنگاههای وابسته وجود دارد كه مرتكب این كار شوند.
همچنین 'حسن قرهئی'نماینده خودروسازان نیز اعلام كرد: پیشنهاد خودروسازان این است كه خودروها در پنج درصد كمتر از حاشیه بازار نرخگذاری شود. اگر این اتفاق نیافتد، قیمت خودروها در بازار با نوسان دائمی همراه خواهد بود.
**طرح ساماندهی بازار خودرو
روزنامه آفتاب یزد به نقل از 'رضا رحمانی' وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به استان آذربایجان شرقی، نوشت: در حال آماده سازی برنامه ساماندهی خودرو هستیم كه توسعه كیفی و قطعه سازی و ... را به دنبال دارد. صنعت خودرو صنعت مادر است اما مشكلاتی اساسی دارد و باید برنامه بدهیم.
**ركود در بازار خودرو
روزنامه ایران در خصوص واكنش بازار به آزادسازی قیمت خودرو نوشت: قیمت خودروها روز گذشته به یكباره افزایش یك الی ٢ میلیون تومانی یافت و در این میان خودروی چانگان چینی سردمدار افزایش قیمتها بود. پژو پارس Tu5 و پژو ٢٠٦ صندوقدار هم از دیگر خودروهایی بودند كه روز گذشته گران شدند. فعالان بازارعلت رشد قیمتها را كاهش شدید عرضه خودرو و شایعات مبنی بر تعطیلی خودروسازان میدانند. از طرفی با اصلاح قیمت برخی از خودروها كه روز گذشته یكی از شركتهای خودروسازی انجام داد مردم برای خرید خودرو طی روز گذشته اقدام كردند. این در حالی است كه طی روزهای اخیر بازار خودرو وارد ركود شده بود. به هر ترتیب رشد قیمت خودرو در سكوت خبری اتفاق افتاد.
** بلاتكلیفی در بازار خودرو
تارنمای فرارو در پی اقدام اخیر ایران خودرو در افزایش قیمت چهار محصول خود می نویسد: نگرانی مهم مربوط به كسانی است كه در پیش فروش ماههای اخیر دو خودروساز بزرگ ثبت نام كرده اند. آنها بلاتكلیف مانده و نمیدانند كه در نهایت خودروهای ثبت نام شده خود را با چه قیمتی تحویل خواهند گرفت. در قرارداد پیش فروش این خودروها قید شده كه قیمتها به روز محاسبه خواهند شد.
**انتقاد عمومی از افزایش قیمت خودرو
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان 'ریشه حساسیت عمومی به قیمت خودرو' به بررسی این موضوع پرداخت. در بخشی از این گزارش آمده است: در مقاطع مختلف بهخصوص مقطع فعلی كه رشد تورم بر اقتصاد كشور سایه افكنده، اگرچه افزایش قیمت دامان تمامی كالاها را گرفته، با این حال، باز هم خودرو به سیبل اعتراض و انتقاد عمومی تبدیل شده است... پرسش اینجاست كه حساسیت عمومی روی قیمت خودرو ریشه در چه دارد؟ چرا ایرانیها با قیمت بیشتر كالاها حتی دارو و موادغذایی كه جزو نیازهای ضروری شان است، كنار میآیند، اما زیر بار افزایش قیمت خودرو نمیروند؟
در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: در پاسخ به این پرسش، دلایل مختلفی مطرح میشود كه بیشتر آنها به نوعی با خاص بودن صنعت خودرو در ایران و همچنین محبوب نبودن خودروسازان نزد مشتریان و بیاعتمادی افكار عمومی به آنها در ارتباط است. در این بین، خاص بودن خودروسازی خود ریشه در توجه ویژه دولت به این صنعت و حمایتهای مختلف از آن طی ادوار مختلف دارد.
**انتقاد به سازمان حمایت از مصرف كنندگان
تارنمای نامه نیوز در گزارشی با توجه به افزایش قیمت برخی خودروها به انتقاد از سازمان حمایت از مصرف كنندگان پرداخت و این گران شدن را وسیله ای برای سنجش بازار قلمداد كرد.
دربخشی از این گزارش می خوانیم: قیمت 4 خودرو شركت خودروسازی ایران خودرو كه قیمت آنها بالای 45 میلیون تومان است افزایش یافت... نكته جالب توجه در این افزایش قیمت این است كه قیمت جدید این خودروها بر مبنای طرح قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار تعیین شد، یعنی خودروساز محصول خود را 5 درصد كمتر از قیمت بازار به فروش برساند فرمولی كه پیش ازاین طبق گمانه زنیها توسط دست اندركاران صنعت خودرو مطرح و بر آن تاكید شده بود.
به نوشته این تارنما، در این بین سازمان حمایت از مصرف كنندگان كه طبق دستور وزیر قبلی مرجع بررسی و قیمت گذاری است، نیز با این فرمول موافق به نظر میرسد و این سازمان در خصوص افزایش قیمت محصولات ایران خودرو هیچ اظهار نظر دقیقی نكرده و معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان در این خصوص گفته كه 'بررسیهای لازم صورت میگیرد و اگر این افزایش غیر منطقی و غیر قانونی باشد با عاملان آن برخورد میشود. '
رسانه های اصولگرا
...................................
**ادعای چراغ سبز دولت برای افزایش قیمت خودرو
روزنامه كیهان با اشاره به برنامه تلویزیونی اخیر كه به بررسی وضعیت بازار خودرو می پرداخت، به نقل از 'سعید باستانی' سخنگوی كمیسیون صنایع مجلس نوشت: به نظر میرسد در شرایط فعلی خودروسازان باید براساس قیمت تمام شده، افزایش قیمتی داشته باشند، اما بخشی از قیمت تمام شده را هزینههای سَربار خودروسازان تشكیل میدهد. جای سؤال است كه خودروسازان چرا حاضر نیستند هزینههای سَربارشان را كاهش دهند.
گفتنی است اواخر هفته گذشته ایران خودرو در اقدامی خودسرانه قیمت برخی محصولاتش را بیش از 50 درصد افزایش داد...شایان ذكر است كه ظاهرا رئیسجمهور و وزیر صنعت مانعی برای افزایش قیمت خودرو نمیبینند و در حقیقت خودروسازان با این چراغ سبز قیمتها را افزایش میدهند.
**نبود نظارت در بازار خودرو
روزنامه وطن امروز نوشت: رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران خودرو با بیان اینكه متأسفانه نظارت كافی بر بازار خودرو نیست، گفت كه واردات خودرو ممنوع است اما متأسفانه برخی شركتها با شگردهای خاص خود تبلیغات زیادی برای فروش خودروهایی كه ندارند انجام میدهند. سعید موتمنی در گفتوگو با تسنیم، با هشدار به خریداران خودرو اظهار داشت: به هیچ عنوان به صورت مدتدار از این شركتها خودرو نخرید. وی تصریح كرد: فقط خودرو را با تحویل روز خریداری كنید. وی یادآور شد: متأسفانه نظارت كافی بر بازار خودرو نیست و هر كس با تبلیغات زیاد درصدد فروش خودرو آن هم با قیمت بالاست كه همین امر بلاتكلیفی بازار را بیشتر كرده است.
**افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو
روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: قیمت خودرو متاثر از افزایش نرخ ارز در چند ماه اخیر سیر صعودی به خود گرفته است، این افزایش قیمت موجب شده دسترسی قشر متوسط و كمدرآمد جامعه به این كالا سخت شود و خودروهایی كه از استاندارد و سطح كیفی لازم برخوردار نیستند به شكل نامعقولی گران شوند. هر چند افزایش نرخ ارز، هزینه تمامشده تولید را برای خودروسازان بالا برده است اما كارشناسان بر این باورند نرخ خودروی داخلی نباید غیرمنطقی افزایش یابد.
وطن امروز افزود: در این باره 'سیدجواد حسینیكیا' عضوكمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید كه قیمت خودروهای داخلی با توجه به استانداردها و سطح كیفیتشان همچنان بالاست. قیمت خودرو نباید غیرمنطقی باشد.
**سوالات بی جواب درباره خودروهای پیشفروش شده
روزنامه جوان نوشت: شهریورماه امسال و بهدنبال افزایش قیمت خودروهای داخلی و در پی جو روانی حاكم بر بازار خودرو، دو خودروساز بزرگ كشور طرح پیشفروش خودرو را اجرا كردند و بهدنبال آن یكی از خودروسازان 40 هزار دستگاه خودرو را در این طرح از طریق پیشفروش به متقاضیان فروخت. حال و با توجه به ارائه استانداردهای هشتادو پنجگانه كه از سوی سازمان ملی استاندارد تعیین شده است، این سوال مطرح میشود كه آیا خودروهای فروختهشده از طریق پیشفروش، استانداردهای لازم را برای عرضه به بازار دریافت كرده بودند؟ سازمان ملی استاندارد چه تصمیمی برای این تعداد خودرو خواهد گرفت؟... سوالاتی كه برای پاسخ به آن بارها با وحید مرندیمقدم، معاون سازمان ملی استاندارد، پیمان پیرایش رئیس دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد و نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد تماس گرفتیم، اما پاسخی دریافت نكردیم.
**راه مبارزه با گران فروشی نخریدن است
تارنمای مشرق نیوز در گزارشی نوشت: كاربران توییتر خودروسازان را تحریم كردند. بسیاری از نظرات كاربران به این موضوع اشاره دارد كه راه مبارزه با گرانفروشی، نخریدن است، راه مواجهه با دلالی، بیاعتنایی و استغنا است نه پیشی گرفتن از یكدیگر برای ثبتنام بیشتر!
مشرق نیوز ادامه می دهد: سه سال و سه ماه و نه روز از بیان متكبرانه محمدرضا نعمتزاده، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت كه تحریمكنندگان خرید خودرو را ضدانقلاب، گناهكار و خائن نامیده بود؛ میگذرد. نعمتزاده اكنون رفته است و رویكرد حمایتگرانه او در مقابل انحصارطلبی دو خودروساز داخلی جای خود را به انفعال محض وزرای پس از او، محمد شریعتمداری و اكنون رضا رحمانی داده است.
اگر تقلیل امور متنوع و متعدد وزارت خارجه به موضوع برجام و وزیر برجام خواندن ظریف درست باشد، و اگر تقلیل مسائل پیچیده و چندوجهی وزارت ارتباطات به مسئله تلگرام و وزیر تلگرام دانستن آذری جهرمی صحیح باشد؛ میتوان رحمانی را نیز وزیر ایران خودرو و سایپا دانست. وزیری كه باید راه را بر سودجویی ببندد، مسیرگرانفروشی را هموار كرده و در جملهای دردآور گفته است گرانفروشی ایران خودرو، غیرقانونی نیست.
*گروه نشریات خبری
**پژوهشم**9054**1025
بررسی رسانه ها
قیمت جدید خودرو، گران فروشی یا راه نجات این صنعت؟
۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۷
کد خبر:
83129769
ایرنا -تهران– برخی رسانه های داخلی با اشاره به اعلام قیمت های جدید چهار محصول شركت ایران خودرو، به بازتاب اظهارات خودروسازان مبنی بر اینكه نرخ گذاری انجام شده راه نجات این صنعت است، پرداختند و شماری دیگر با تعابیری مانند گرانفروشی و عجیب بودن این اقدام، مطالبی را منتشر كرده اند.