۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۸
کد خبر: 83130855
T T
۰ نفر
رويترز: هيات هاي يمني فهرست اسرا را مبادله كردند

تهران - ايرنا - خبرگزاري 'رويترز' گزارش داد كه نمايندگان هيات هاي يمني شركت كننده در مذاكرات صلح در سوئد (هيات هاي جنبش انصارالله و رياض) فهرست اسرا را كه شامل 15 هزار تن است، با يكديگر مبادله كردند.

به گزارش روز سه شنبه اين خبرگزاري، دو هيات شركت كننده در مذاكرات صلح يمن در سوئد ، فهرست اسامي 15 هزار اسير و زنداني را به منظور تبادل آنها، به يكديگر ارايه كردند.
خبرگزاري 'اسپوتنيك' نيز به نقل از يك منبع شركت كننده در مذاكرات صلح يمن در سوئد اعلام كرد كه هيات هاي جنبش انصارالله و هيات وابسته به رياض (هيات دولت مستعفي) امروز فهرست اسرا را با يكديگر رد و بدل كردند.
اين منبع افزود: شمار اسراي دو طرف حدود 15 هزار تن اعلام شده و عمليات اجراي تبادل آنها 40 روز از تاريخ اعلام شده، به طول خواهد انجاميد.
به گفته اين منبع، دو طرف دو هفته فرصت دارند ، دو فهرست اسامي اسرا را بررسي و طي يك هفته ديگر ملاحظات خود را ارائه داده و در هفته چهارم به ملاحظات طرف ديگر پاسخ دهند.
بر اساس سازوكار مورد توافق پس از موافقت طرفين، فهرست ها تحويل صليب سرخ مي شود تا اسرا را از دو فرودگاه 'سيئون' و صنعا انتقال داده شوند.
'حمزه الكمالي ' عضو هيات وابسته به رياض در مذاكرات صلح يمن در سوئد ادعا كرد كه فهرست اسراي آنها شامل 6000 تن است .
دور جديد مذاكرات صلح يمن از پنجشنبه گذشته پس از عزيمت هيئت مذاكره كننده جنبش انصارالله و دولت مستعفي يمن به سوئد با ميانجيگري 'مارتين گريفيتس' نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن در سوئد آغاز شده است.
توقف حملات و درگيري هاي دوجانبه، اداره بندر الحديده، بازگشايي فرودگاه صنعاء و تبادل اسرا از جمله موضوعات مورد مذاكره ميان طرف هاي يمني در سوئد است.
درگيري هاي يمن كه عربستان از سال 2014 با حملات هوايي دخالت خود را در آن آغاز كرد، از سوي سازمان ملل متحد به عنوان بدترين بحران انساني در سطح جهان اعلام شد، به گونه اي كه علاوه بر كشته شدن هزاران غيرنظامي از جمله كودكان و زنان و برجا گذاشتن ميليون ها آواره، تمامي زيرساخت هاي اين كشور فقير ويران شده است.
خاورم** 1453**1651