۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۴۶
کد خبر: 83132682
T T
۰ نفر
اقتصاد فرهنگ بايد جايگزين اقتصاد نفتي شود

شيراز-ايرنا- رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اهميت تبديل تهديد تحريم به فرصت، گفت: با آن كه امروز در فروش نفت دچار تحريم ظالمانه شده‌ايم، مي‌توانيم در سطوح گسترده، اقتصاد فرهنگ را جايگزين صنعت نفت كنيم.

به گزارش ايرنا حجت‌الاسلام احمد مازني، چهارشنبه در آيين گشايش دهمين نمايشگاه بين‌المللي گردشگري پارس در شيراز، با تبيين ضرورت‌هاي توسعه صنعت گردشگري در ايران افزود: ايجاد درك مشترك از گردشگري بين همه عوامل موثر در اين صنعت، نخستين ضرورت اين حوزه است.
وي بيان كرد: اين ضرورت به ‌دليل وجود رويكردهاي متفاوتي است كه در حوزه فرهنگ وجود دارد به گونه اي كه گاه رويكرد صاحب ‌نظران و تاثيرگذاران اين حوزه تا 180درجه با يكديگر متفاوت است.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، براي نمونه به برگزاري موسيقي خياباني اشاره كرد كه برخي آن را نمود ابزار لهو و لعب در خيابان‌ها توصيف كرده و عده‌اي رفتار‌هاي نامناسب با فعالان اين حوزه را نشانه اضمحلال فرهنگي مي‌دانند.
مازني افزود: در حوزه گردشگري نيز اين تفاوت ديدگاه‌ها وجود دارد، از همين رو در حاكميت به موازنه، هماهنگي و همدلي نياز داريم تا گردشگري مطلوب جمهوري اسلامي را افاده كنيم.

** گردشگران به دنبال ايجاد فساد نيستند
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه گردشگراني كه به ايران مي‌آيند به دنبال ايجاد فساد نيستند و براي ديدن آثار تاريخي، تمدن و فرهنگ چند هزارساله به ايران مي‌آيند، گفت: بايد دست گردشگران و هر فردي كه در حوزه تلاش براي ورود گردشگران به ايران فعال است، بوسيد.
وي تاكيد كرد: بايد از اختلاف ديدگاه‌ها در فرآيندي گفت ‌و گو محور براي كشف حقيقت به منظور رسيدن به موازنه در نگاه مسئولان، اركان نظام و ذي‌نفعان دست‌يابيم هرچند اين گفتمان انتها ندارد و هدف در خود مسير است.
مازني، آموزش سرمايه انساني در حوزه گردشگري را ضرورت دوم در اين حوزه خواند و بيان داشت: عناصر فعال در عرصه گردشگري بايد از لحاظ برخورداري از دانش و فناوري به روز شوند و همه اركان اين حوزه دوشادوش يكديگر حركت كنند.
وي، با اشاره به اينكه گردشگري الكترونيك، استفاده از ظرفيت اينترنت و سواد رسانه‌اي از مهم‌ترين اقداماتي است كه بايد صورت گيرد، گفت: ضرورت بهره‌گيري از دانش و ارتقاي آن و نيز مطالعه مستمر ضرورتي غير قابل انكار است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي همچنين از ايجاد موازنه در روابط بين الملل با عنوان ضرورت سوم در اين حوزه ياد كرد و افزود: كساني كه با پيوستن به برخي كنوانسيون‌هاي جهاني مخالفت كردند بايد بدانند اگر بنا بود با كنوانسيون‌هاي جهاني كار نكنيم، طلبه و روحاني مي‌مانديم و نيازي به تشكيل حكومت نداشتيم و حال كه حكومت تشكيل شده است بايد با دنيا تعامل كنيم.
مازني تاكيد كرد: رونق گردشگري نيازمند ايجاد موازنه در روابط بين الملل است و در اين زمينه بايد دعواها و جنگ‌ها منطقه‌اي را به صلح بدل كنيم.
وي گفت: بايد به جز رژيم اشغالگر قدس با همه دنيا وارد گفت و گوي منطقي و عالمانه بر اساس نُرم هاي عادلانه شويم تا حقوق ملت ما در گردشگري از طريق ارتباطات محقق شود و به توسعه ارزش‌هاي ايراني و اسلامي كمك كند.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، تدوين اولويت‌ها در گردشگري ملي و بين المللي را ضرورتي انكارناپذير خواند و ادامه داد: عدم توجه به اين مهم باعث هدر رفتن سرمايه‌ها مي‌شود.
وي، يكي از اولويت‌هاي گردشگري امروز را گردشگري زيارت دانست و بيان داشت: حضور بارگاه مقدس امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و شاهچراغ (ع) و ديگر زيارتگاه‌هاي شيعه و ساير مذاهب اسلامي و نيز وجود كليساهاي چند هزار ساله زمينه را براي حضور گردشگران در ايران فراهم مي‌كند و باعث صرف اعتبارات در جاي درست مي‌شود.
مازني ادامه داد: ديپلماسي فرهنگي مي‌تواند در عرصه داخلي و بين‌المللي ما را از وابستگي به نفت نجات دهد به شرط آن كه همه با هم بر اساس منطق گفت‌ و گو، تفاهم و با درك مشترك از شرايط با يكديگر همكاري كنيم.
وي بيان داشت: آنچه امروز به آن نيازمنديم تفاهم، وحدت و كار كردن است و نبايد به‌ خاطر دستمالي قيصريه‌اي را به آتش كشيد.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه در برنامه ششم توسعه، فضا براي توسعه گردشگري فراهم شده است، به تصويب ايجاد وزارت گردشگري در مجلس اشاره كرد.
مازني بيان كرد: در لايحه بودجه سال 98 اعتبار حوزه گردشگري بيش از 80 درصد افزايش يافته است كه اين ميزان براي حفظ ميراث فرهنگي و موزه ها افزايش صد در صدي داشته است.
دهمين نمايشگاه بين المللي گردشگري پارس تا بيست و چهارم آذرماه 97 در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي استان فارس واقع در شهرك گلستان شيراز برپاست.
7375 / 6118 /2027
۰ نفر