۲۳ آذر ۱۳۹۷، ۲۲:۲۴
کد خبر: 83134313
T T
۰ نفر

نیویورك- ایرنا- وزیر خارجه كانادا بازداشت مدیر مالی شركت هوآوی به دلیل نقض تحریم ها را اقدامی قانونی توصیف كرد و گفت هیچ مداخله سیاسی در این روند وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، كریستیا فریلند روز جمعه در نشست خبری مشترك با مایكل پمپئو و وزیران دفاع كانادا و آمریكا، در پاسخ به این سوال كه آیا كانادا به نیابت از آمریكا در جنگ تجاری با چین، این فرد را بازداشت كرده است، این مطلب را مطرح كرد.
وی با این ادعا كه كانادا كشوری قانونی است و برای قانون احترام قایل هستیم، افزود: روند قانونی در بازداشت و محاكمه وانژوا مینگ دنبال شده و می شود. باید با احترام كامل با وی برخورد شود و محاكمه عادلانه ای هم داشته باشد.
وزیر خارجه كانادا تصمیم قاضی این كشور برای آزادی با قید وثیقه این فرد چینی را در همین راستا تفسیر كرد و ادامه داد: درباره استرداد وی در حال بررسی هستیم چرا كه معتقدیم مسایل استرداد نباید سیاسی باشد یا به عنوان ابزاری برای حل مسایل دیگر استفاده شود.
فریلند درباره كانادایی های بازداشت شده در چین هم اظهار كرد: مهم است كه بدانیم این ها انسان هستند. هیچ چیزی دردناك تر از بازداشت كانادایی ها در خارج از كشور نیست و این مایه نگرانی است.
فریلند درباره اوكراین هم گفت: توقیف كشتی و ملوانان اوكراینی را محكوم كردیم. كانادا از مردم اوكراین و تمامیت ارضی آن كشور حمایت می كند.
وی همچنین به نیكاراگوئه و ونزوئلا اشاره كرد و با دیكتاتور خواندن حاكمان آن، گفت: همچنین فرصت داشتیم تا از تلاش آمریكا برای عاره سازی شبه جزیره كره از سلاح اتمی حمایت می كنیم و خیلی مهم است كشورهایی كه از نظم جهانی پیروی نمی كنند را پاسخگو نگهداریم.
وزیر خارجه كانادا در پاسخ به این سوال كه آیا كانادا با دستگیر كردن مدیر هوآوی بهای سنگینی می پردازد و برخلاف میل شما گرفتار سوء استفاده آمریكا از كانادا شده اید؟ گفت: من با این لحنی كه گفته اید موافق نیستم.
فریلند افزود: من این هفته با سفیر چین در كانادا صحبت كردم. تماس های زیادی هم با مقامات چین داشتیم. آنها رابطه ای بین این مسایل مطرح نكردند. در زمینه بازداشت خانم مینگ كانادا مطابق با تعهدات و توافق های قانونی عمل كرده است و این برعهده دستگاه قضایی كانادایی كه آیا به كانادا مسترد شود یا خیر.
وی با حمایت از شهروندان كانادایی كه در خارج از كشور بازداشت می شوند هم گفت: ما از دو نفری كه در چین بازداشت شده اند هم حمایت می كنیم و سفیر ما در چین توانسته است با یكی از آنها ملاقات كند. ما به همه كانادایی ها اطمینان می دهم كه این دو نفر، اولویت بزرگ برای دولت ما هستند و این مساله ما را مشغول كرده است.
وانژوا مینگ 46 ساله، مدیر ارشد مالی شركت هوآوی و دختر بنیان‌گذار این شركت، 12 روز پیش به درخواست مقام‌های آمریكا و به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران در ونكوور كانادا بازداشت شد. آمریكا خواستار استرداد وی شده است.
هوآوی یكی از بزرگترین تولید كننده تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی چین است.
اروپام*1429