۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 83135096
T T
۰ نفر
همتی: محدودیتی در تراكنش های روزانه مردم ایجاد نمی شود

تهران- ایرنا- رئیس كل بانك مركزی گفت: قصد این بانك از محدودیت سقف تراكنش روزانه برای كارت های بانكی، جلوگیری از سفته بازی و كاهش ارزش پول ملی است و نمی خواهیم در تراكنش های روزمره مردم محدودیت ایجاد كنیم.

به گزارش ایرنا ازروابط عمومی بانك مركزی، عبدالناصر همتی این مطلب را صبح امروز(شنبه) در مراسم رونمایی از سامانه های «نهاب»، «سپند»، «مدیریت هویت كارت - مهك» و «مدیریت كارت سوخت» و در آستانه بیست و پنجمین سالگرد تاسیس شركت خدمات انفورماتیك بیان كرد.
وی ضمن بازدید از مراكز داده و زیرساخت های فنی این شركت، بر ضرورت استفاده از ظرفیت حداكثری فناوری های نوین برای كنترل بهینه بازار پول و ارز كشور در راستای پویایی اقتصاد ملی كشور، تاكید كرد و گفت: استفاده از زیرساخت های فناورانه برای اعمال سیاست های نظارتی و كنترلی بانك مركزی توسعه خواهد یافت.
وی با یادآوری اقدام های انجام شده این بانك در اعمال محدودیت سقف تراكنش روزانه كارتی براساس كدملی و صدور چك های تضمینی در وجه ذینفع، ادامه داد: پولشویی آشكار از طریق چك های تضمینی و كارت های بانكی توسط سفته بازان انجام می شد كه این روند متوقف شده است.
«قصد ما جلوگیری از سفته بازی و كاهش ارزش پول ملی است و نمی خواهیم محدودیتی در تراكنش های روزمره و واقعی مردم ایجاد كنیم.»

** جلوگیری از فعالیت 1.7 میلیون كارت فاقد هویت معتبر
در این مراسم آماری از عملكرد سامانه «مهك» اعلام شد مبنی بر اینكه از هفته گذشته تاكنون از فعالیت یك میلیون و 700 هزار كارت فاقد كد ملی یا هویت نامعتبر جلوگیری شده است.
همتی در این رابطه بر پالایش و نظارت دقیق بر هویت مشتریان و نظارت دقیق بر مكان و حدود فعالیت پایانه های كارتخوان و تراكنش های الكترونیكی تاكید كرد.
وی افزود: هدف اصلی بانك مركزی در راهبری سامانه های حاكمیتی و سامانه های ملی پرداخت و تسویه باید اشراف كامل بر روند مبادلات و رصد و نظارت دقیق مبتنی باشد تا امكان هرگونه سؤاستفاده از خدمات پرداخت الكترونیك برای فعالیت های مُخل اقتصادی از میان برود.
براساس این گزارش، در این مراسم از چهار سامانه «نهاب» (نظام هویت سنجی الكترونیكی مشتریان بانكی)، «سپند» (سامانه پرداخت های نظام مند دوره ای)، «مهك» (مدیریت هویت كارت) و نیز استفاده از كارت بانكی به عنوان كارت سوخت رونمایی شد.
جمع آوری و پالایش داده های هویتی مشتریان نظام بانكی در یك پایگاه داده متمركز توسط سامانه نهاب و همچنین پرداخت صورتحساب های دوره ای به صورت خودكار از حساب بانكی افراد به درخواست مشتری توسط سامانه سپند انجام می شود.
سامانه «مهك» به عنوان زیرساخت نظارتی و از سامانه مدیریت كارت سوخت برای پل ارتباطی بین نظام بانكی و نظام مدیریت سوخت كشور استفاده می شود.
اقتصام**2078** 2023
۰ نفر