۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۴
کد خبر: 83136005
T T
۰ نفر
فقط چند ثانیه

تهران- ایرنا- گر چه ضعف ایمنی برخی خودروهای داخلی كار سارقان را آسان كرده اما با وجود ایمن سازی خودروها توسط مالكانشان، سارقان نیز شگردهایشان را به روز می كنند، از جا زدن به عنوان پلیس یا نماینده خودروسازی تا استفاده از غفلت در پمپ بنزین، هنگام بازكردن در پاركینگ یا انداختن زباله.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، چنان با عنوان یك شهروند مبادی آداب و متشخص با شما روبه رو می شوند كه هرگز فكرش را نمی كنید كه اكنون طعمه ای در دستان آنها هستید و فردی كه مقابل شما ایستاده و ابراز همدردی و محبت می كند، یك سارق حرفه ای است كه نقاب بر چهره زده است.
سرقت خودرو، لوازم جانبی و داخلی آن، همواره یكی از دغدغه های شهروندان بوده و هست اما در سال های اخیر آموزش و هشدارها سبب شده تا حساسیت ها نسبت به پیشگیری از این نوع سرقت، افزایش یابد و با وجود همه آموزش و هشدارها، همچنان سارقان فعالند.
دیگر مثل گذشته سرقت خودرو منحصر به شب یا در كوچه و پس كوچه های خلوت نیست. این روزها سارقان از ترفندهای مختلف استفاده می كنند و به دنبال راهی هستند تا به دیگران را فریب دهند و به مقصود خود برسندبر این اساس گاه در لباس شهروندی دلسوز كه مسئولیتی در بخشی از سازمان دولتی یا خصوصی دارد، وارد می شوند، گاه در قالب فردی ضعیف و نیازمند و گاه در قالب پلیس یا مامور، در هر صورت با هر شكل و شمایلی كه وارد شوند، روش هایی را در پیش می گیرند كه در عین سادگی، بسیار فریبنده است.
هر چند دنیای جرم پیچیده و در هم تنیده است اما پلیس در تمام كشورها نكات ریز و درشت پیشگیری را بیان می كند تا از این طریق آمار سرقت ها كاهش یابد با این وجود همچنان شاهد انواع و اقسام سرقت ها با ترفندهای خنده دار، جالب و حتی ترسناك هستیم چرا كه سارقان خودرور همواره راهی برای سرقت می یابند و تا زمانی كه موفق نشوند، از پای نمی نشینند، به همین دلیل است كه افسران و كارآگاهان در بررسی پرونده های سرقت از جمله سرقت خودرو با ترفندهای جدیدی روبه رو می شوند كه از تعجب، انگشت به دهان می مانند.

* شگردهای سارقان
برخی عوامل البته سبب افزایش سرقت خودرو می شود، از جمله، فقدان لوازم ایمنی در خودرو، سوار كردن مسافر با بی دقتی یا ترك كردن خودرویی كه مسافر در آن نشسته است، سهل انگاری هایی از جمله باز گذاشتن در یا شیشه خودرو، قرار دادن وسایل روی صندلی ها یا نصب لوازم گرانقیمت در خودرو كه باعث جلب توجه و تحریك سارقان می شود، عدم رعایت اصول امنیتی با رها كردن خودرو در مكان های نا امن از جمله دیگر عواملی است كه احتمال سرقت خودرو را افزایش می دهد.
شاید انواع ترفندهای سرقت خودرو اعم از سرقت حرفه ای كه با بازكردن قفل در و بریدن زنجیر و قطع دزدگیر و خنثی كردن هرگونه تجهیزات ایمنی انجام می شود، سرقت توام با زورگیری با سلاح سرد و گرم، سرقت به شیوه خوراندن مواد مسموم و آغشته به مواد بیهوشی و خواب آور، سرقت به شیوه سوار شدن زنان سارق و جلب اعتماد راننده، سرقت به شیوه كلاهبرداری و وارد شدن به جهت معامله و خرید خودرو، سرقت خودرو از جلوی در منزل و هنگامی كه راننده برای باز و بسته كردن در پاركینگ از خودرو روشن پیاده می‌شود.
همچنین سرقت از طریق ساختن سوئیچ كه معمولا توسط دوستان، آشنایان و بعضی تعمیركاران خودرو در اختیارشان گذاشته می‌شود، صورت می گیرد، سرقت با صحنه سازی یك نزاع ساختگی و وقتی حواس راننده پرت می‌شود، سارقان خودرو را به سرقت می‌برند و هزاران ترفند دیگر را شنیده باشید اما همه این تكرارها، باز هم در طول شبانه روز بارها و بارها تكرار می شود، با اینكه همه این ترفندها را شنیده اید اما یك بی احتیاطی موجب می شود كه خود شما نیز به دام افتاده، جز یكی از شخصیت های اصلی این داستان های تكراری اما واقعی باشید.
گاه سارقان به عنوان مسافر سوار خودرو شده و با راننده شروع به صحبت كرده و از آن جایی كه در جریان مشكلات راننده قرار می گیرند به آنها وعده كار یا وام می دهند.
چنین سارقانی به صورت تصنعی به صحبت با تلفن همراه اقدام كرده و خود را فرد مسئولیت داری جلوه می دهند و در چنین شرایطی راننده به وی اعتماد كرده و از خودروی خود برای خرید، پیاده می شود اما غافل از آنكه....
گاهی سارق بیان می كند كه پول همراه ندارد و نیازمند مقداری پول است و راننده خودرو از آن جایی كه به این فرد اعتماد كرده عابر بانك خود را در اختیار وی قرار داده و حسابش توسط سارق خالی می شود.
این ترفندها، شگردهای بسیار ساده و در عین حال فریبنده سارقان خودرو است، در این گزارش ضمن، برشمردن انواع سرقت خودرو، توصیه و هشدارها، به نمونه ای از شگردهای سارقان اشاره می شود تا ضمن آگاهی از این ترفندها، در مواجه با این مجرمان هوشیارتر عمل كنیم.

* سرقت خودرو در اماكن شلوغ پایان هفته
برخی سارقان خودرو، مكان های شلوغ را برای سرقت انتخاب می كنند مانند دستگیری سارقانی كه اخیرا در محدوده دریاچه چیتگر ده ها فقره سرقت انجام داده بودند، این متهمان ایام پایانی هفته كه تراكم خودروهای پارك شده در حوالی دریاچه بسیار زیاد است را برای سرقت انتخاب می كردند. آنها در حالی توسط واحدهای گشت كلانتری دستگیر شدند كه با استفاده از یك ابزار مشغول باز كردن در خودروی پراید در محدوده پارك چیتگر بودند كه با توجه به حضور ماموران كلانتری در محل متهم سعی در فرار با یك دستگاه خودروی پراید داشت كه پس از استعلام پلاك خودرو تحت تعقیب مشخص شد كه دارای سابقه سرقت در استان البرز است.
پس از تعقیب و گریز متهمان و تیراندازی به سمت لاستیك های خودرو، پلیس موفق به دستگیری سارقان كه دو‌نفر مرد ۳۰ و ۳۲ ساله بودند، شد. افراد دستگیرشده كه هر دو دارای سوابق متعدد سرقت خودرو و محتویات خودرو بودند و در زمان دستگیری به جرم خود در خصوص سرقت خودرو اعتراف كرده و انگیزه خود از این كار را تامین هزینه اعتیاد خود اعلام كردند.
پلیس به شهروندان توصیه می كند كه در هنگام مراجعه به اماكن تفریحی زمان پارك خودروها از به جا گذاشتن پنل، مدارك و اشیای گران ‌بها كه سارقان را تطمیع به سرقت می كنند اجتناب كنند.

* سرقت لوازم داخل خودرو
برخی سارقان نیز به سرقت اشیای داخل خودرو یا لوازم جانبی خودرو بیشتر تمایل دارند. اخیرا پلیس موفق به دستگیری باند 31 نفره سارقان لاستیك‌های خودروی پراید و شاسی در پایتخت شده است. اعضای این باند نیمه شب ها در نقاط مختلف شهر تهران به خصوص نقاط شمالی، اقدام به سرقت لاستیك خودروهای لوكس از جمله سانتافه و توسان می كردند و اموال سرقتی را در خانه ای انتقال داده به تدریج به مالخرها تحویل می دادند.
در یك عملیات غافلگیرانه 15 نفر سارق و مالخر این باند دستگیر شدند. در بررسی و تحقیقات صورت گرفته از این افراد، دیگر اعضای این باند كه به صورت گسترده در نقاط مختلف تهران به سرقت لاستیك های خودروهای پراید و شاسی بلند اقدام می كردند نیز دستگیر شدند.
در بازجویی های فنی انجام شده مشخص شد متهم اصلی به هویت «حمیدرضا» كه دارای سابقه كیفری است در زندان با افرادی آشنا شده، بعد از آزادی از زندان به تشكیل باند سرقت اقدام كرده است. سارقان به سرقت 500 فقره سرقت اعتراف كرده اند.

* سرقت محتویات داخل خودرو
شاید سرقت محتویات خودرو بیش از خودرو نمود داشته باشد، برخی شهروندان با وجود محكم كاری برای پیشگیری از سرقت، خودروی خود را به انواع تجهیزات ضد سرقت مجهز می كنند اما در دام سارقان می افتادند چرا كه نكات ایمنی در مورد سرقت محتویات خودرو را رعایت نكرده اند و لوازم با ارزش خود را در داخل خودرو قرار داده یا آنها را به تجهیزات ضد سرقت مجهز نكرده اند.
در این راستا پلیس به شهروندان بارها توصیه كرده است در صورت نداشتن پاركینگ، از قفل كاپوت یا قفل مخصوص كامپیوتر برای جلوگیری از سرقت كامپیوتر خودرو استفاده كنند و هرگز لوازم با ارزش خود از جمله گوشی تلفن همراه، تبلت، سند خودرو و منزل را در داخل خودرو نگذارند.
پلیس آگاهی تهران بزرگ باند 5 نفره سارقان لوازم و محتویات داخل خودرو را به همراه 4 خریدار اموال مسروقه دستگیر كرد و متهمان در همان تحقیقات اولیه به بیش از هزار فقره سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو اعتراف كردند.
این باند با سركردگی جوانی 27ساله با داشتن سوابق متعدد كیفری هدایت می شد، اعضای این باند با شكستن شیشه خودروها یا كلاف كردن در خودروها، نیمه شب و در نقاط خلوت به سرقت خودروها اقدام می كردند و پس از سرقت وسایل و محتویات داخلی خودرو، آنها را در نقاط خلوت رها می كردند.
هر پنج عضو این باند از سارقان حرفه ای خودرو و داخل خودرو بودند. با شناسایی مخفیگاهشان، از محل نگهداری اموال مسروقه، مقادیر قابل توجهی لاستیك خودرو به ویژه لاستیك متعلق به خودروهای پژو و پراید به همراه دیگر لوازم خودرو از جمله رینگ خودرو وجك خودرو كشف و توقیف شد.

* شگردهای سارقان در سرقت خودرو
علاوه بر انواع سرقت خودرو اعم از سرقت خودرو، لوازم جانبی و محتویات داخلی آن، سارقان از شگردهای مختلف برای رسیدن به اهداف خود استفاده می كنند. همان طور كه پیش از این گفته شد برخی سارقان با بازكردن قفل در و بریدن زنجیر و قطع دزدگیر و خنثی كردن هرگونه تجهیزات ایمنی، برخی با زورگیری با سلاح سرد و گرم، برخی دیگر با شیوه خوراندن مواد مسموم و آغشته به مواد بیهوشی و خواب آور و گاه در قالب معامله و خرید خودرو، هدف خود را اجرایی می كنند.
در بین انواع شگردها، برخی سارقان از شیوه هایی استفاده می كنند كه شاید تا كنون نشنیده باشید یا از شنیدن آن تعجب كنید، در ذیل به برخی از این موارد جهت آگاه سازی شهروندان اشاره می شود.

* شگرد دزد و پلیس
در شیوه تعقیب و گریز دزد و پلیس، سارق به بهانه تعقیب یك دزد، خودروی شهروندان را سرقت می كرد.
یكی از مالباختگان در اظهاراتش به پلیس گفت: در حال سوار شدن در خودرویم بودم كه مشاهده كردم، مردی مسلح در حال تعقیب خودروی پراید است. به اوضاع مشكوك شدم و دقایقی در خیابان ماندم، سپس سوار خودروام شدم تا حركت كنم كه مرد مسلح به من نزدیك شد و مدعی شد كه مامور است و از من خواست خودروی مزدایم را در اختیارش قرار دهم تا با آن راننده پراید را كه یك سارق است، تعقیب كند، وقتی با وی مخالفت كردم، با زور و تهدید مرا در صندلی عقب خودرو انداخت و حركت كرد. در میانه راه مرد مسلح از من خواست تا به جای او رانندگی كنم. در همین موقع وقتی از خودرو پیاده شدم، مرد مسلح با خودرو فرار كرد.
این متهم پس از شناسایی و دستگیری توسط پلیس در بازجویی ها اعتراف كرد كه با همكاری یكی از دوستانش با نقش بازی كردن و به بهانه تعقیب و گریز دروغین، با سلاح قلابی خودروها را سرقت می كرده است. بنابراین گزارش، متهم با قرار قانونی از سوی نصرتی، دادیار شعبه هفتم دادسرای جنایی روانه زندان شد. تحقیقات از وی ادامه دارد.

* مسافر و تعارف بیسكویت
سارقی در پوشش مسافر سوار بر خودروی شما می شود حتی اگر شما راننده تاكسی نباشید با پیشنهاد مبالغ زیاد از شما می خواهد تا وی را به فلان محدوده برسانید، شما هم قبول می كنید، سارق در خودرو می نشیند و با شما صمیمی می شود، شروع به صحبت از مشكلات اقتصادی و وضعیت تحصیل فرزندان و هزاران صحبت دیگر كرده به گونه ای كه متوجه نمی شوید در چه دامی افتاده اید.
سارق برای اینكه تا مقصد خسته نشوید، بیسكویتی به شما تعارف می كند و شما بی خبر از آنكه آلوده به مواد خواب آور است، با خیال راحت بیسكویت را میل می كنید و به خواب می روید و وقتی از خواب بیدار می شوید خود را در بیمارستان یا با جیب های خالی می یابید.
این حكایت فردی است كه به پلیس مراجعه كرده و از سارق شكایت كرده است اما گویا افراد بسیاری در چنین دامی افتاده اند.
در نهایت متهم به دام پلیس افتاد و در بازجویی ها اعتراف كرد كه با پیشنهاد مبلغ بالا، خودروها را كرایه و در طول مسیر، بیسكویت آغشته به موادخواب آور را به راننده تعارف می كرد كه پس ازخوابیدن راننده، خودرو و وجه نقد را به سرقت می برد.

* دنده ام شكسته
اما شگرد دیگر یكی از سارقان خودرو به این شكل بود كه جلوی خودروها را می گرفت و می گفت دنده اش شكسته و از راننده می خواست تا وی را به بیمارستانی برساند، وقتی سوار خودرو می شد پس از طی مسافتی از راننده می خواست تا جلوی در داروخانه ای توقف كرده و فلان دارو را برایش بخرد، راننده ساده لوح نیز از خودرو پیاده شده و به داروخانه می رود اما وقتی بر می گردد می بیند از خودرواش خبری نیست.

* سرقت خودرو فقط برای 2 ساعت
در شگرد دیگری سارق مسافرنما با پیشنهاد دادن كرایه مناسب از رانندگان می خواست تا او را به مقصدی برسانند، پپس از رسیدن به مقصد ناگهان با تهدید چاقو از راننده می خواست تا از خودرو پیاده شده مدارك، پول نقد و گوشی تلفن همراه خود را تسلیم كند در غیر این صورت با چاقو به پذیرایی طعمه هایش می رفت كه البته در بین مالباختگان ضربات چاقو در دست و كتف ها دیده می شود.
این سارق مسافرنما زمانی كه قصد متواری شدن از محل سرقت را داشت، عنوان می كرد كه دو ساعت دیگر با تلفن همراه خودم كه آن را نیز سرقت كرده بود تماس گرفته تا بگوید كه خودرو در چه نقطه ای از شهر رها شده است.
سارق پس از گذشت نزدیك به 2 ساعت، با شماره تلفن همراهم مالباخته تماس گرفت و نشانی محل رها كردن خودرو را اعلام می كرد اما زمانی كه راننده به محل خودرو مراجعه كرده، متوجه می شد كه تمام وسایل قابل سرقت داخل خودرو از قبیل سیستم پخش خودرو و باندها همگی به سرقت رفته است.
در نهایت این سارق سابقه دار جوان كه متهم به خرید و فروش مواد مخدر و سرقت لوازم داخل خودرو بود دستگیر شد و به زورگیری خودرو و تهدید شاكی با چاقو اعتراف و در ادامه به دهها فقره زورگیری از رانندگان مسافركش در مناطق مختلف اعتراف كرد.

* سرقت با سوئیچ خودروهای ارزان
سارق دیگری طعمه های خود را تنها از میان پرایدهای مدل پایین انتخاب می كرد و با استفاده از سوئیچ خودرو خودش در آنها را باز و به سرقت اقدام می‌كرد. انگیزه این سارق اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان از جمله ماده مخدر شیشه و همچنین بیكاری بوده است. این در حالی است كه پلیس همواره تاكید كرده است مالكان خودروهای پراید مدل ‌پایین برای تجهیز خودروهای خود به قفل‌های مناسب از قبیل قفل‌های پدال، فرمان و تجهیزات ایمنی اقدام كنند.

* پرسنل نمایندگی خودرو هستم
برخی سارقان نیز خود را با عناوین مختلف معرفی كرده و در پوشش این عناوین به سرقت اقدام می كنند به عنوان مثال در یك پرونده ای، فرد مالباخته اظهار داشته كه برای تحویل دادن خودرو به نمایندگی مراجعه كرده بودم كه در آن جا فردی با معرفی خود به عنوان پرسنل نمایندگی خودرو، به تحویل گرفتن خودرو اقدام كرد اما به محض آنكه سوار ماشین شد با سرعت بسیار زیادی از محل دور شد و در آن لحظه بود كه متوجه سرقت خودرو شدم.
این در حالی است كه این فرد زمانی‌ برای سرویس خودرو به نمایندگی مراجعه كرده بود كه هنوز ساعت كار نمایندگی آغاز نشده بود، در همین لحظه مردی میانسال حدود 45 ساله كه لباس ‌های فرم ویژه نمایندگی خودرو برتن و برگه‌های تحویل خودرو را به همراه داشت با نزدیك شدن به من مدعی شد كه مسئول تحویل گرفتن خودرو است و با گرفتن مشخصات خودرو، اقدام به پر كردن برگه‌های تحویل خودرو كردم و پس از تحویل دادن برگه از من خواست تا خودرو را به او تحویل دهم تا نسبت به انتقال خودرو به داخل نمایندگی اقدام كند. سوئیچ خودرو را به او تحویل دادم كه ناگهان این فرد با سرعت زیادی شروع به حركت كرد و من بلافاصله به برگه تحویل خودرو نگاه كردم و پس از كمی دقت، متوجه شدم كه این برگه جعلی است.
وی اظهار داشت: زمانی كه ساعت كار نمایندگی خودرو آغاز شد و من برای پیگیری موضوع به آن مراجعه كردم متوجه شدم كه این فرد (سارق) به سرقت خودرو اقدام كرده است.
پلیس در بررسی این پرونده متوجه شد كه سارق در مقابل نمایندگی ‌های شركت‌ های خودروسازی و بیشتر در ساعت ‌های غیراداری، به ویژه در ساعت‌های اولیه روز، به سرقت اقدام كرده است.
در نهایت پلیس متوجه شد این سارق در تمامی موارد، با استفاده از مدارك هویتی داخل خودرو كه مالك اصلی خودرو آنها را در زمان تحویل دادن به نمایندگی خودرو به همراه داشته، به معرفی خود به عنوان مالك خودرو اقدام كرده است و خریداران خودرو نیز با توجه به همراه بودن مدارك هویتی خودرو از قبیل برگ سبز بیمه ‌نامه و كارت خودرو به هیچ عنوان به هویت این سارق مشكوك نمی شدند و نسبت به خرید خودرو و پرداخت وجه نقد به سارق مبادرت می ‌كردند.

* دری كه بسته نشد
برخی مواقع سرقت از خودرو با سلاح گرم یا سرد انجام می شود. به عنوان مثال فردی كه خودرویش از این طریق به سرقت رفته است، می گوید: سال گذشته خودرو ام به سرقت رفت و زمانی كه اوراق شد به دستم رسید. سارقان از یك لحظه غفلت من استفاده كرده، به راحتی خودروام را به سرقت بردند.
وی ادامه می دهد: زمانی كه ریموت پاركینگ را زدم تا خودرو وارد پاركینگ شود، مجدد ریموت را نزدم تا در پاركینگ بسته شود چرا كه می خواستم لوازمی را كه خرید كرده بودم از خودرو خارج كنم و بعد ریموت را بزنم در فاصله ای كه قصد خارج كردن لوازم از داخل خودرو را داشتم دو مرد قوی هیكل كه چاقوی بزرگی در دست داشتند به سرعت وارد پاركینگ شده و مرا تهدید كردند كه سوئیچ خودرو را به آنها بدهم، من هم از ترس جانم، سوئیچ را به آنها دادم و سارقان به سرعت از پاركینیگ خارج شدند.

* نزاع هنگام خرید خودرو
از دیگر شگردهای سارقان خودرو، سرقت به شیوه سوار شدن زنان سارق و جلب اعتماد راننده، سرقت به شیوه كلاهبرداری و معامله خودرو یا با یك نزاع ساختگی انجام می شود كه البته در برخی از این سرقت ها، سارقان به صورت تیمی اقدام می كنند.

* كاهش سرقت تا پایان سال
سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی پیش از این در جمع خبرنگاران گفته است: این نوید را به مردم می دهیم تا پایان سال، موفقیت های بیشتری را در راستای كاهش سرقت در كشور بدست آوریم.
این مقام ارشد انتظامی افزود: پلیس به دنبال آن است تااز روند رو به رشد سرقت ها كاسته شود، این موفقیت حاصل تلاش ماموران پلیس با تدبیر فرمانده نیروی انتظامی و پس از تشكیل قرارگاه مبارزه با سرقت و با بكارگیری تمامی امكانات می باشد.
وی در مورد برخورد با مالخران نیز گفت: در راستای كاهش سرقت چندین طرح مبارزه با مالخران انجام شده كه توفیقات خوبی نیز بدست آوردیم و همكاری دستگاه قضایی نیز در این امر مهم بوده است.
سردار اشتری از راه اندازی بانك اطلاعات اموال مسروقه خبر داد و گفت: مقدمات این كار انجام شده و به زودی اطلاعات این بانك كامل خواهد شد.
جانشین قرارگاه مركزی مبارزه با سرقت، در پاسخ به این سوال كه به تازگی شایع شده برخی سارقان توسط دستگاه های طلایاب به سرقت از منازل اقدام می كنند، گفت: تا كنون متهمی را دستگیر نكرده ایم كه اعتراف به این عمل كند هر چند این امكان نیز وجود ندارد؛ سارقان با استفاده از تجارب خود از محل های نگهداری اموال گرانقیمت در منازل با خبرند ضمن اینكه به مردم توصیه می كنیم اموال ذی قیمت خود را در منزل نگهداری نكنند و با این اقدام در پیشگیری از سرقت سهیم باشند.
وی از برگزاری جلساتی با خودروسازان در راستای افزایش ضریب ایمنی خودروها خبر داد و بیان داشت: از همكاری شركت های خودروساز رضایت نداریم هرچند گام های مثبتی نیز توسط آنان برداشته شده است.
جانشین فرمانده ناجا، در خصوص آزادی سارقان از زندان توسط قوه قضائیه و بازگشت مجدد به چرخه سرقت، گفت: قوه قضائیه، سازمانی مستقل است و ما نمی توانیم در خصوص عملكرد آنان اظهار نظر كنیم، وظیفه داریم كه پرونده های محكمه پسند به آنان ارائه دهیم، هرچند ما از این موضوع نگران هستیم اما دلیل این امر را از خود مسئولان قوه سوال كنید.
به گفته سردار اشتری، نیروی انتظامی از طریق معاونت حقوقی و امور مجلس ناجا، پیشنهاد افزایش هزینه جرم برای مجرمان را به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است.
اشتری افزود: در تیر امسال در 14 استان هدف، سرقت را تحت كنترل درآوردیم به خصوص در استان هایی نظیر: تهران، خراسان رضوی، خوزستان، كرمانشاه، فارس و مازندران آمار وقوع سرقت از یك تا 7 درصد كاهش و كشفیات نیز افزایش داشته است.
وی افزود: میزان كشف به وقوع این جرم در تیر امسال نسبت به خرداد ماه، 68 درصد و كشف به كشف نیز 4 درصد افزایش داشته است.
اشتری افزود: در سرقت منازل و مغازه نیز ما شاهد كاهش 2 تا 3 درصدی و در سرقت موتورسیكلت نیز شاهد كاهش 7 درصدی وقوعات بودیم. هرچند رشد وقوع برخی سرقت ها كنترل شد اما به دنبال كاهش آن آمار نیز هستیم.
وی گفت: اولویت های مبارزه ای 14استان هدف استخراج شد، در 9 استان هدف، اولویت اول مبارزه با سرقت لوازم داخل خودرو است.

* بیش از 80 درصد خودروهای سرقتی فاقد سوئیچ ضد سرقت هستند
«محمدرضا مقیمی»، رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی پیش از این گفته بود كه برخی خودروسازان با نصب سوئیچ ضد سرقت از سال 86، به كاهش آمار سرقت كمك كردند، اما بیش از80درصد خودروهای سرقتی در سال92، قبل از سال 86 شماره گذاری شده اند.
وی گفت: یكی از اقداماتی كه پس از تشكیل قرارگاه مركزی مبارزه با سرقت به آن بیشتر توجه كردیم، اصلاح فرایندها و استفاده از توان و مسئول سازی سازمان های بیرونی در قبال سرقت های انجام شده است.
مقیمی افزود: یكی از سرقت هایی كه متاسفانه از سال 88 سیر صعودی در كشور داشته، سرقت وسایل نقلیه است كه دلیل آن عدم ایمنی برخی خودروها است.
به گفته رئیس پلیس آگاهی ناجا، به هر میزان در ساخت و مهندسی خودروها، ایمنی مدنظر قرار بگیرد، سارقان نسبت به سرقت آن خودرو كمتر اقدام می كنند و در نهایت ضریب سرقت نیز كمتر می شود.
مقیمی یادآور شد: پلیس آگاهی ناجا پس از بررسی و تحلیل آمارهای به دست آمده، خودروهایی كه از ضریب ایمنی كمتری برخوردار بودند را شناسایی كرده و ضمن ایجاد تعامل و ارتباط با سازندگان این نوع خودروها، نقاظ ضعف را توسط كارشناسان پلیس به آنها اعلام كرد تا هرچه سریعتر نسبت به رفع آن اقدام كنند چرا كه با رفع این عیوب، قطعا سرقت خودرو در كشور كاهش یافته و امنیت نیز افزایش می یابد.
این مقام ارشد انتظامی، افزود: در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل، وقوع سرقت خودرو 8.5 درصد افزایش و سرقت موتورسیكلت نیز طی این مدت 5.5 درصد كاهش داشته است این در حالی است كه سرقت لوازم و قطعات داخل خودرو نیز 0.7 درصد بیشتر شده است.
وی از برگزاری جلسه با مسئولان دو شركت خودروساز خبر داد و گفت: خواسته های طرفین مطرح و مقرر شد جلسات كارشناسی دیگری برگزار شود و قرار شد به صورت عینی، مستندات توسط پلیس ارائه شود؛ خودروسازان نیز متعهد شدند تا نسبت به رفع معایب ایمنی خودرو اقدام كنند.
رئیس پلیس آگاهی گفت: برخی خودروهایی كه در گذشته بیشتر مورد سرقت قرار می گرفتند، با نصب سوئیچ ضد سرقت از سال 86، به كاهش آمار سرقت اقدام كردند. امیدواریم این اقدام در خصوص قطعات، لوازم و انواع دیگر خودروها ادامه داشته باشد. سال گذشته شاهد بودیم، بیش از 80 درصد سرقت ها مربوط به خودروهایی بود كه قبل از سال 86 شماره گذاری شده بودند.
سردار مقیمی تصریح كرد: اگر چه خط تولید خودروها از گذشته ترسیم و مهندسی شده و تغییر برخی از روش ها برای خودروسازان مشكل است و منجر می شود تا كار با كندی پیش رود اما افق روشنی را در ادامه این تعامل پیش رو خواهیم داشت.

* سارقانی اطراف پمپ بنزین كمین كرده اند
سرهنگ رضا موذن، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی نیز به شهروندان هشدار داد: مراقب سارقانی كه در اطراف پمپ بنزین و مجتمع های مسكونی كمین كرده اند، باشند چرا كه آنان از كوچكترین غفلت صاحبان خودرو استفاده كرده و نیت خود را عملی می كنند.
سرهنگ موذن به صاحبان خودروها توصیه كرد: حتی برای یك لحظه خودرو را بدون برداشتن سوئیچ ترك نكنند، هم اكنون شاهد شیوع سرقت هایی هستیم كه سارقان از غفلت رانندگان استفاده كرده و خودرو را به راحتی سرقت می كنند.
وی ادامه داد: این روزها شاهد سرقت هایی هستیم كه بر اثر غفلت رانندگان اتفاق می افتد به عنوان مثال راننده برای خرید روزنامه، برای بنزین زدن در پمپ ها، جلوی در مجتمع های مسكونی برای گذاشتن زباله در سطل و غیره برای لحظه ای هر چند كوتاه از خودور پیاده می شوند اما غافل از اینكه سارقان در اطراف چنین مكان هایی كمین كرده اند.
وی اضافه كرد: از سوی دیگر برخی سارقان با برداشتن سوئیچ خودرو از كمدهای موجود در استخرهای شنا و سرقت از كیف مشتریان در آرایشگاه های زنانه به سرقت خودروها اقدام می كنند به همین دلیل بهتر است افراد وسایل خود را به صندوق امانات بسپارند.
معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی از دیگر شیوه های سرقت خودرو را پنجر كردن از سوی سارقان عنوان كرد و گفت: صاحب خودرو كه وسایل گران قیمتی را در خودرو حمل می كند مثل لب تاب یا وسائل دیگر سبب جلب توجه سارقان می شود، سارق خودرو را تعقیب كرده ، زمانی كه خودرو پارك می شود، به پنچر كردن لاستیك خودرو اقدام می كند و صاحب خودرو وقتی بر می گردد، مشغول پنچرگیری می شود، سارق از این فرصت استفاده كرده و به سرقت اقدام می كند.
سرهنگ موذن همچنین به شیوه دیگر تصادف ساختگی اشاره كرد و افزود: شهروندان همچنین باید در هر گونه تصادفی كه رخ می دهد، هوشیار باشند و حتما سوئیچ خودرو را از داخل خودرو بردارند زیرا سارقان از كوچكترین فرصت برای سرقت استفاده می كنند.
وی تاكید كرد: حتما خودروها مجهز به قفل فرمان و سایر وسایلی امنیتی باشد كه سرعت سرقت را به تاخیر می اندازد. همچنین هنگام ترك خودرو مطمئن شوید كه سوئیچ در خودرو نیست و در و شیشه ها بسته است.
معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی اضافه كرد: چنانچه برای خرید از خودرو خارج می شوید، فرزند خردسال و كودك خود را داخل خودرو تنها نگذارید چرا كه دیده شده برخی سارقان در زمان سرقت خودرو متوجه كودكی كه در صندلی های عقب خوابیده، نشده اند و خودرو با این شرایط به سرقت رفته است.
موذن در رابطه با سرقت هایی كه كودكان در داخل خودرو هستند، گفت: شهروندان هنگام ترك خودرو، فرزندان خود را در خودرو تنها نگذارند و از بسته بودن در و شیشه ها مطمئن شوند همچنین هنگام ترك اتومبیل مطمئن شوید در خودرو و در و شیشه ها بسته است.
وی توصیه كرد شهروندان خودروهای خود را درحین مسافرت در پاركینگ های مطمئن و عمومی پارك كنند، اگر خودرو به دلیل نقض فنی به كمك نیاز داشت، مراقب باشند كه برخی افراد سودجو در داخل خودرو و پشت فرمان قرار نگیرند.
معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا افزود: شهروندان باید تمام وسایل مسافرت را داخل خودرو یا صندوق عقب جاسازی كرده و از باربند خودرو در اولویت دوم استفاده كنند.
سرهنگ موذن اضافه كرد: سرنشینان خودرو از به نمایش گذاشتن اشیای قیمتی، كیف، وجه نقد، ساعت های گرانقیمت، عینك، طلا و زیورآلات در داخل خودرو، خودداری كنند.
وی توصیه كرد حتما خودروها به قفل فرمان و سایر وسایل امنیتی مجهز باشد كه سرعت سرقت را به تاخیر می اندازد.

* راه های پیشگیری از سرقت خودرو
پلیس آگاهی در توصیه به شهروندان راهكارهایی را برای پیشگیری از سرقت خودرو ارائه كرد كه خلاصه آن این است: تجهیز خودرو به لوازم ایمنی، افراد ناشناس برای نصب دزدگیر و ساخت كلید یدكی مناسب نیستند، تزئینات اضافی و نصب الحاقات گرانبها فقط باعث جلب توجه و به خطر افتادن خودرو می شود، خودرو را در اماكن ایمن پارك كنید، برای تعمیر خودرو آن را پیش تعمیرگاه مطمئن ببرید، هرگز سوئیچ خود را در اختیار افراد نا مطمئن نگذارید، به جای قرار دادن اثاثیه خود روی باربند، آنها را در صندوق عقب خودروی خود قرار دهید، برای سوار كردن مسافر دقت كنید، مراقب باشید تا فریب شگردهایی كه سارقان به كار می گیرند نخورید.
از جمله این شگردها می توان به خوابیدن جلوی خودرو یا تظاهر به بیماری و حتی پرتاب تخم مرغ به شیشه راننده اشاره كرد، استفاده از برف پاك كن دید راننده را ازبین می برد و او را ناچار به پیاده شدن می كند.
وقتی با نزاع های خیابانی روبرو می شوید سعی كنید از خودرو پیاده نشوید. اگر مجبور شدید پیش از آن پنجره ها را بالا بكشید و سوئیچ را بردارید، پلیس آگاهی به شهروندان توصیه می كند در صورتی كه خودروی آنها به سرقت رفت، سریعا پلیس ١١٠ را در جریان بگذارند، محل و زمان سرقت را اعلام كنند و فهرست اموال و كپی اسناد مسروقه را به پلیس بدهند.
اتومبیل خود را هرگز با موتور روشن ترك نكنید، در زمان ورود و خروج از پاركینگ ابتدا خودرو را خاموش كرده و سوئیچ را برداشته سپس در پاركینگ را ببندید، چنانچه اتومبیل خود را در پاركینگ منزل پارك می كنید از قفل بودن درهای آن مطمئن شوید، اگر اتومبیل را به علت نقص فنی هل می دهید اجازه ندهید افراد غریبه و ناشناس پشت فرمان بنشینند
هنگام وقوع حادثه و مراجعه به مراكز درمانی خونسردی خود را حفظ كرده و در صورت ترك اتومبیل نكات ایمنی را رعایت كنید، با اطمینان از اینكه فرزند خردسال شما در خودرو نشسته است اتومبیل را رها نكنید، هنگام ترك اتومبیل از به جای گذاشتن سند، كارت و سایر اوراق شناسایی در داخل آن خودداری كنید، از پذیرفتن هر نوع خوراكی و آشامیدنی از مسافران ناشناس امتناع ورزید، ممكن است قصد مسموم كردن داشته باشند.
همچنین پس از سرقت سریعا پلیس 110 را در جریان بگذارید، محل و زمان سرقت را در اختیار ماموران بگذارید، فھرست اموال و كپی اسناد مسروقه را به پلیس اطلاع بدھید، برای اینكه دسترسی به شما آسانتر باشد، شماره تلفن خود را در اختیار ماموران پلیس قرار دھید.
همواره باید توجه داشته باشید كه سارقان خودرو در كمین خودروهایی می نشینند كه صاحبان آن كمترین دقت و ایمنی را در نگهداری از خودروی خود در پیش گرفته و سارقان نیز از این غفلت، هر چند كوتاه، استفاده كرده و نیت خود را عملی می كنند.
همچنین سارقان بیشتر به سمت طعمه هایی می روند كه صاحبان آنها در كمال خونسردی و بی خیالی بدون رعایت نكات ایمنی، خودروهای خود را در مكانی پارك می كنند و سارقان از این فرصت طلایی استفاده كرده، با شگردهای خاص خود لوازم داخل خودرو و در مواقعی خود خودرو را سرقت می كنند.
در سرقت های حرفه ای خودرو، سارقان ضمن باز كردن قفل، تمام سیستم های ایمنی را نیز قطع می كنند. سرقت از خودروها با شگردهای خاصی انجام می شود اما نكته قابل تامل در این نوع سرقت، غفلت مالباختگان و تیزبینی و سرعت عمل سارقان است.
گزارش از معصومه نیكنام
اجتمام*9105 * 3063
۰ نفر