۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۹:۵۶
کد خبر: 83137156
T T
۰ نفر
فوران آتشفشان سوپوتان مركز اندونزي را در شرايط امنيتي قرار داد

كوالالامپور- ايرنا- منابع خبري گزارش دادند فوران شديد گدازه ها از كوه آتشفشان سوپوتان اندونزي در استان 'سولاوسي شمالي' و پرتاب خاكستر و دود تا ارتفاع هفت هزار و 500 متري ، آسمان منطقه را در تاريكي فرو برد و مسئولان منطقه هشدار درجه دو امنيتي را دراين منطقه صادر كردند.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از رسانه هاي اندونزي، آتشفشان يك هزار و 748 متري سوپوتان يكي از 127 كوه آتشفشان اندونزي است كه فعاليت مستمر آنها سبب بروز تلفات و خسارات گسترده مي شود و همين امر سبب شد از نظر اقتصادي لطمات گسترده اي به روند توسعه بومي و محلي در بخش هاي مختلف اين كشور وارد شود.
سازمان مقابله با فجايع ملي اندونزي با توجه به تعطيلات پايان سال ميلادي و ورود دهها هزار گردشگر به جزاير مختلف اين كشور اقدام به صدور هشدار درجه دو در اين منطقه كرده است.
اين سازمان اعلام كرد شدت گدازه هاي پرتاب شده آتشفشان بسيار زياد است و درصورتي كه جريان فوران گدازه ها ادامه يابد ناگزير ازتخليه بوميان اين منطقه خواهيم بود.
علاوه براين آسمان منطقه كه تا ارتفاع بيش از 7 هزار متري در دود و خاكستر فرو رفته به روي شركت هاي هواپيمايي بسته شده است.
مجمع الجزاير اندونزي با بيش از 260 ميليون نفر، به علت قرار داشتن در حلقه آتش و زلزله در اقيانوس آرام شاهد زمين لرزه هاي پرقدرت و ويرانگر و فوران آتشفشان هاي مخرب متعدد است.
نگاهي به نقشه پراكندگي آتشفشان ها در اندونزي نشان مي دهد كه استان هاي مختلف اين كشور ميزبان آتشفشان هاي فعال و غيرفعالي هستند كه آسيب پذيري مردم اين كشور در برابر بلاياي طبيعي را افزايش داده اند.
اين مجمع الجزاير در اقيانوس آرام داراي 34 استان است كه هشت مورد از اين استان ها از جمله 'ملوك شمالي'، 'پاپواي غربي' ، 'بانتن' و 'جزاير ريائو' پس از سال 1999 ايجاد شده اند.
فوران هاي شديد گدازه و خاكستر و دود آتشفشاني كوه'آگونگ' در شمال شرقي بالي اندونزي سبب شد تا اين جزيره در شرايط هشدار قرار گرفته و به روي گردشگران داخلي و خارجي بسته و 48 پرواز بين المللي در اين منطقه زمين گير شود.
آساق**1599 **1600