۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 83137329
T T
۰ نفر

كشورهای عربی به سمت سوریه بازمی گردند

۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 83137329
كشورهای عربی به سمت سوریه بازمی گردند

تهران- ایرنا- 'محمد خیر العكام' تحلیلگر امور سیاسی سوری امروز دوشنبه با اشاره به دیدار دیروز یكشنبه عمر البشیر رییس جمهور سودان با بشار اسد، تاكید كرد این دیدار پیام روشنی برای دنیای عرب دارد مبنی بر این كه كشورهای عربی در حال روی آوردن به سمت سوریه هستند.

محمد خیر العكام امروز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری روسی 'اسپوتنیك' گفت: بعید نیست عمر البشیر حامل پیام هایی برای رییس جمهور سوریه باشد و یا می خواهد پیامی را به دیگر كشورهای عربی مانند مصر و عربستان برساند. و چه بسا اهداف خارطوم از این دیدار بیش از دمشق باشد.
العكام افزود: سوریه پیش تر گفته بود كشورهای عربی ای كه با دمشق قطع رابطه كردند خود به سمت ما باز می گردد و این سفر دست كم می تواند گواهی بر درستی گفته های سوریه باشد.
وزیران خارجه اتحادیه عرب نوامبر 2011 چند ماه پس از آغاز بحران در سوریه، عضویت این كشور را در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآوردند و خطرناك تر از آن تلاش كردند كرسی سوریه را به هیات مخالفان سوری اعطا كنند و دخالت نظامی در این كشور را در چارچوب نقشه سرنگونی نظام حاكم، قانونمند جلوه دهند. در این میان كشورهای عربی تحت عنوان مجموعه موسوم به 'گروه دوستان ملت سوریه' به رهبری آمریكا و حضور تركیه نقش فعالی داشتند.
این تحلیلگر سیاسی با اشاره به روابط پرتنش سودان با بیشتر كشورهای عربی و دشمنان خود در غرب، افزود: چه بسا اهداف خارطوم از این دیدار بیش از دمشق باشد چرا كه اخیرا به دلیل خلف وعده كشورهای عربی در ارایه كمك مالی به خارطوم، روابط سودان با برخی كشورها از جمله عربستان به سردی گراییده است.
وی تاكید كرد، این شكل سفر و مقامی كه اقدام به این دیدار می كند، نشان از آن است كشورهای عربی پس از روگرداندن از سوریه خود در حال روی آوردن به دمشق هستند.
العكام همچنین با اشاره به مواضع دیروز یكشنبه 'مولود چاووش اوغلو' وزیر خارجه تركیه در هجدهمین نشست بین‌المللی دوحه كه گفته بود، اگر اسد در یك انتخابات دمكراتیك پیروز شود، با وی تعامل می كنیم، در ادامه افزود: این یك گام عملی از سوی آنكارا برای قبول نقش سوریه در منطقه است و بدان معنا است كسانی كه خود در این جنگ دخیل بودند، از مواضع خود كوتاه آمده اند و سوریه پیروز این میدان بوده است.
این تحلیلگر سیاسی در ادامه خاطر نشان كرد: این دیدار تاكیدی بر آن است كه سوریه مصمم است نقش خود را در دنیای عرب ایفا كند و این بار در اقدام مشترك عربی نقش رهبر خواهد داشت و هیچ اقدام مشترك عربی ای بدون سوریه ممكن نخواهد بود. موضوعی كه كشورهای عربی هم دریافته اند.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری سودان بعد از ظهر یكشنبه برای گفت وگو با مقام های سوری وارد دمشق شد و مورد استقبال بشار اسد رئیس جمهوری این كشور قرار گرفت.
بشار اسد و عمر البشیر در كاخ ریاست جمهوری سوریه در دمشق باهم در خصوص سوریه و تحولات منطقه گفت وگو كردند.
رئیس جمهوری سوریه در این دیدار از سفر البشیر به سوریه تقدیر كرد و این سفر را پیش درآمدی برای بازگشت به روابط قوی میان دو كشور پیش از جنگ سوریه عنوان كرد.
سوریه از اسفند ماه 1389 درگیر بحران مورد حمایت از سوی برخی كشورهای غربی - عربی همسایه و رژیم صهیونیستی است.
حضور بیش از 360 هزار تروریست از 120 كشور جهان وابسته به 103 گروه تروریستی در شهرهای مختلف سوریه سبب شد طی 8 سال گذشته بسیاری از زیرساخت شهرهای مهم این كشور تخریب شود.
خاورم**3224*1049
۰ نفر