۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۳
کد خبر: 83139105
T T
۰ نفر
تقاضاي مازاد بر نياز، مانع كاهش قيمت ها

تهران- ايرنا- روند مثبت سياست پولي بانك مركزي در حفظ ارزش پول ملي و كاهش نرخ برابري دلار به ريال، اين انتظار را در مردم ايجاد كرده است كه قيمت كالاها نيز كاهش يابد در حاليكه انگيزه افزايش تقاضاي مازاد بر نياز روزمره مردم، مانع بزرگي براي كاهش قيمت ها محسوب مي شود.

گروه اطلاع رساني بنا به رسالت خبري ايرنا، به عنوان خبرگزاري رسمي نظام، دولت و مردم، به منظور ايجاد پل ارتباطي در مسير گسترش آگاهي سازي، با مروري بر برجسته ترين گزارش هاي پايگاه هاي خبري داخلي در طول شبانه روز گذشته، گزيده اي از اين گزارش ها را انتخاب و منعكس كرده است.

** بايد منتظر كاهش قيمت كالاها باشيم يا نه؟
پايگاه خبري «ساعت24» گزارش داد: كسب‌وكار و معيشت و روزي مردم ايران در كمتر از 10 سال دو بار با دگرگوني ويرانگر برخاسته از جهش نرخ ارزهاي معتبر به ريال ايران در بازار ارز شده است. نخستين بار در سال 1391 بود كه نرخ تبديل هر دلار آمريكا به‌مثابه قابل‌قبول‌ترين ارزهاي جهاني در يك دوره كوتاه سه برابر شد و در همان‌جا ايستاد. اين بار نيز در سال جاري و در كمتر از 6 ماه نرخ دلار به ريال تا 4برابر رفت و حالا در نزديكي سه برابر ايستاده است.

آيا قرار است نرخ تبديل دلار به ريال باز هم كاهش را تجربه كند يا در همين‌جا مي‌ايستد؟ درصورتي‌كه نرخ دلار در اندازه سه برابر نرخ سال 1396 متوقف شود پرسش شهروندان اين است كه آيا نرخ‌هاي به‌شدت متورم شده انواع كالاها و خدمات كه در ماه‌هاي اخير به هر دليل در سطحي بالاتر از شروع سال ايستاده است نيز به پايين مي‌افتند؟ عده‌اي معتقدند كه درحالي‌كه كاهش نرخ دلار به دليل «چسبندگي قيمت» سريعاً خود را در كالاهاي سرمايه‌اي نظير طلا نشان مي‌دهد؛ در مورد كالاهاي ديگر اين تغيير قيمت تدريجي است ولي دير يا زود «اتفاق مي‌افتد.» عده ديگري افزايش قيمت در بعضي از اقلام خوراكي كه در ماه‌هاي اخير بدون توجه به كاهش قيمت ارز، گرانتر شده‌اند را بي ارتباط با افزايش نرخ دلار در بازار دانسته‌اند.

** داستان اقتصاد و احتكار
جامعه خبري تحليلي «الف» با درج عنوان «داستان اقتصاد و احتكار»نوشت: در اقتصاد عاملي به اسم «چسبندگي قيمت‌ها» وجود دارد كه وقتي كالايي گران مي شود بعد از عرضه زياد به سختي در كانال قيمتي قبلي قرار ميگيرد. وقتي عرضه كالايي دچار مشكل ميشود پديده احتكار خانگي به وجود مي آيد مردم كالا ها را از سطح فروشگاه جمع‌آوري مي‌كنند وقتي بازار تشنه كالايي مي‌شود توليدكنندگان و تجار به فكر گران كردن آن كالا مي افتند و كالاها را به صورت قطره‌چكاني به بازار سرازير مي كنند. در اين وضعيت دولت به فكر علاج فوري كار مي‌افتد، اولين اقدام واردات عمده آن كالا مي باشد افزايش قيمت كالا و امكان سوء استفاده تجاري از اين موقعيت انحصاري دولت را بر آن مي دارد كه آن كالا را خود و با ارز ارزان در اختيار مردم بگذارد، يعني به نوعي يارانه واردات بدهد. بازار همچنان تشنه است و دولت كالا را با ارز دولتي و قيمت ارزان گسيل بازار مي‌كند، اين وضعيت كمي از اشتهاي مردم براي انبار كردن را كم مي‌كند. اما دلالان و واسطه‌ها به طمع خريد و انبار كردن آن كالا وارد عمل مي شوند و دوباره جمع كردن آن كالا از سطح جامعه و انبار كردن و توزيع قطره‌ چكاني توسط توزيع‌كنندگان انجام مي پذيرد.

اگر هر كسي كالايي رابه قصد گران شدن خريداري كند، و اين كار را اكثر مردم تكرار كنند، تدريجاً اين رفتار تبديل به يك باور عمومي شده و اين موضوع تبديل به يك نيروي بزرگ و مقاوم در برابر كاهش قيمت ها پس از افزايش قيمت‌ها خواهد شد. بنابر پيش‌بيني‌ها ايرانيان 200 تن طلا در خانه هايشان ذخيره دارند (كشتي آراي رئيس صنف طلا و جواهر). 20 تا 25 ميليارد ارز خانگي در ايران وجود دارد (شافعي رئيس اتاق بازرگاني ايران). بنابراين نبايد كاري كرد كه چرخه اقتصادي كشور كه براي ما مي چرخد توسط خود ما به مشكل بخورد.

** عدم تصويب لوايح 4 قلو چه تأثيري بر كشور دارد؟
وبگاه «خبرآنلاين» در گفت و گو با غلامرضا تاجگردون رئيس كميسيون برنامه و بودجه كشور درباره جدال موافقان و مخالفان بر سر fatf و cft نوشت: تاجگردون در پاسخ به اين سوال كه تصويب شدن يا نشدنش اين لوايح چه تاثيري مي‌تواند در بودجه داشته باشد به خبرآنلاين گفت: درباره بودجه تاثيري ندارد البته مهمترين تاثيرش درباره عملكرد فرايندهاي نقل و انتقالات ارزي است كه مي‌تواند تاثير داشته باشد.

او ادامه داد: به هر حال اگر تصميم بر اين باشد تحريم‌ها در اثر قرار گرفتن ايران در ليست سياه fatf افزايش پيدا كند ممكن است ما نتوانيم به راحتي در جريان تعاملات بانكي دنيا قرار بگيريم بنابراين شايد چندان در بودجه موثر نباشد اما قطعا بر جو عمومي‌ كشور و ميزان سرمايه‌گذاري اثرگذار خواهد بود.

او در پاسخ به اين سوال كه اگر اين لوايح معروف به fatf تصويب نشود چه سرنوشتي در انتظار ما خواهد بود گفت: به هر صورت ما يك گام به تحريم‌ها نزديك‌تر مي‌شويم و طبيعي است كه به واسطه اين تحريم ها مشكلات ديگري دامنگير كشور خواهد شد. البته ما امروز هم در شرايط خوبي قرار نداريم اما همين تصويب نكردن بهانه‌اي مي‌شود براي سخت‌تر شدن شرايط موجود.

تاجگردون توضيح داد: همين كه مبادلات ارزي و مالي‌مان و به طور كلي ارتباطات مالي كشور كامل قطع شود ما با يك شرايط بسيار سخت رو به رو خواهيم شد. او درباره پيش‌بيني‌اش براي تصويب اين لوايح در مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: نمي‌دانم تصويب مي‌شود يا خير به هر حال در مجلس كه تصويب شده است.

** آموزگار: ناگزير به برخورد قضايي و انتظامي با قاچاق بوديم
سايت «خبرآنلاين» با نگاهي به معضل فراگير قاچاق كتاب به نقل از محمود آموزگار، رئيس اتحاديه ناشران نوشت: به نظر مي رسد كه معضل قاچاق كتاب اين روزها از مرحله چاپ و انتشار غيرقانوني آثار گذشته است و به ساير حوزه‌هاي مربوطه نيز رسوخ كرده است، محمود آموزگار ضمن اشاره به شكل برخورد با اين آسيب بزرگ، در اين باره گفت: «فكر مي‌كنم كه ما در موقعيتي قرار داشتيم كه ناگزير به برخورد قضايي و انتظامي با معضل قاچاق كتاب بوده‌ايم و براي از بين بردن اين مشكل مي بايست اين اقدامات را انجام دهيم. ضمن آنكه فكر مي‌كنم در ادامه مسير و ادامه راه مي بايست در چند خط و پروسه مربوطه به چاپ و انتشار كتاب نيز تامل كرده و تغييراتي را انجام دهيم.»
آموزگار در پاسخ به اين پرسش ضمن اشاره به هزينه‌هايي كه ناشران متقبل مي‌شوند، اينطور پاسخ داد: «با وجود آنكه وضعيت بازار كتاب چندان مساعد نيست، اما قاچاقچيان كتاب بسياري از هزينه‌هاي تمام شده كتاب را متحمل نمي‌شوند، به عنوان مثال اگر يك ناشر يك كتابي را آماده چاپ كند غير از خريد ملزومات و مواد اوليه كه ناچار به تهيه آن‌هاست، بايد حق تاليف و حق ترجمه را نيز بپردازد، هزينه ويراستاري، طراحي جلد، صفحه‌بندي و... را هم پرداخت كند. مجموع اين مسايل حدود 30 درصد از هزينه چاپ مي شود كه قاچاقچيان كتاب با متحمل نشدن آن‌ها صرفه جويي كرده و به سود مي‌رسند.»

او ادامه داد: «در بخش توزيع نيز هم اين مسئله صدق مي‌كند و ناشر 30 تا 40 درصد در اين حوزه ناچار به هزينه كردن است اما در زمينه قاچاق كتاب اين هزينه را به اين ميزان وجود ندارد و قاچاقچيان كتاب شبكه توزيع مختص به خود را دارند و اين مسئله، اين امكان را برايشان فراهم مي‌كند تا كتاب را ارزان‌تر بفروشند و به سود دست پيدا كنند.»

** سخنگوي كميسيون آموزش: موسسات كنكور، صداوسيما را اشغال كرده‌اند
سايت خبري «عصر ايران» در گفت‌وگو با مير حمايت ميرزاده سخنگوي كميسيون آموزش مجلس با درج عناوين «موسسات كنكور، صداوسيما را اشغال كرده‌اند/ با رفتار اين موسسات نظام تعليم و تربيت به خطر افتاده است» نوشت: نماينده گرمي (اردبيل) در مجلس در مورد بحث‌هايي كه در مورد مشق شب دانش آموزان وجود دارد گفت: بحث مشق شب موضوعي تخصصي و مربوط به معلوم است و‌نيازي به ورود و اظهار نظر نمايندگان و بزرگان به اين موضوع نيست.

سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات ادامه داد: «آنهايي كه كتاب به نام مشق شب چاپ مي‌كنند و مي‌گويند در كنار مشق شب اينها را نيز پركنيد بدانند كه اين كارها برخلاف خلاقيت و‌نوآوري است و جلوي خلاقيت بچه ها را مي گيرد.» «اينكه اين موسسات به هر دري مي زنند كه به حيات شان ادامه دهند به اين دليل است كه مي دانند راهشان غلط است، آنها مي دانند به غلط و ناحق صداوسيما را اشغال كرده اند.»

ميرزاده تاكيد كرد: «مسئولان صداوسيما مي دانند كه اين روش اشتباه و برخلاف سند تحول بنيادين و اهداف تعليم و تربيت است اما بازهم به اين روش ادامه مي‌دهند چراكه اينها تبديل به بنگاه اقتصادي شده اند.» «صداوسيما نبايد براي كسب درآمد، بسياري از زمان خود را در اختيار اين موسسات قرار ‌دهد، اولين خطا در اين زمينه از طرف صداوسيما انجام شده است.»

** مردمان آذربايجان، خود را ايراني اصيل دانسته و مي‌دانند
تارنماي خبري «تابناك» در گفت وگو با روح‌الله حضرت‌پور نماينده شهرستان اروميه با درج عناوين «مردمان آذربايجان، خود را ايراني اصيل دانسته و مي‌دانند/ مردم آذربايجان نه دنبال جدايي هستند و نه براندازي/ آذربايجان،ميانگين هر ماه يك شهيد تقديم انقلاب مي‌كند» نوشت: هفته گذشته، صحن مجلس شاهد برخي اظهارات عجيب و غريب از سوي برخي نمايندگان مجلس بود، به گونه اي كه نماينده مردم مهاباد در نطق ميان دستور، يك بحث قوميتي را مطرح و در خلال آن از يك رهبر تجزيه طلب كرد با صراحت دفاع كرد.

در لابلاي اين بحث ها، توييت نماينده اي ديگر در شبكه هاي مجازي خبرساز شد؛ روح الله حضرت پور، نماينده مردم اروميه در واكنش به سخنان استاندار آذربايجان غربي در ارتباط با «فاجعه جيلولوق» در توئيتر خود نوشته است: «ملت آذربايجان اگر بر يك جنايت تاريخي تأكيد دارد، در پي ايجاد اختلاف نيست، بلكه مي خواهد اين جنايت ها دوباره تكرار نشوند. آقاي استاندار مهمان ما هستند و فرهنگ ما، فرهنگ مهمان نوازي است؛ اما از ايشان انتظار داريم، سطحي با حوادث تاريخي برخورد نكنند.»

همين توييت حضرت پور، دستمايه برخي انتقادات به اين اظهارنظر شد و برخي كاربران صفحه هاي مجازي، بدون توجه به محتواي ضد قوميتي اظهارات وي، استفاده از كلمه ملت آذربايجان را دستاويزي براي تخريب وي قرار داده و مسير انتقادات از نماينده مهاباد را به سمت نماينده اروميه تغيير دادند.

روح‌الله حضرت‌پور، نماينده مردم اروميه در گفت وگو با تابناك در اين باره اظهار داشت: اگر نگاهي به گذشته و تاريخ بعد از انقلاب هم داشته باشيد، خواهيم ديد، هم در زمان جنگ و هم بعد از آن بيشترين شهدا توسط منافقان و گروهك هاي تروريستي مانند PKK، يا ساير گروه ها، در اين منطقه بوده است؛ بنابراين، در ازاي اين همه زحمت هايي كه مردم اين خطه براي كشور كشيده اند، انتظار مي رود، مسئولان هم اندكي مراعات حال اين مردم را داشته باشند.

** وقتي «حيات وحش» معادل «شكار» مي‌شود!
سايت خبري «تابناك» گزارش داد: پس از آنكه مديران سازمان حفاظت محيط زيست كشورمان به يكباره همه سياست‌هاي اين سازمان در خصوص شكار را كن فيكون كرده و با لغو ممنوعيت شكار، صدور پروانه‌هاي شكار و دايركردن قرق‌هاي اختصاصي و شكارگاه‌هاي خصوصي را در دستور كار قرار دادند، موجي از انتقادات شكل گرفت كه نتيجه اين چرخش بزرگ را آينده‌اي تيره‌وتار براي حيات وحش كشورمان تعبير مي‌كرد.

انتقاداتي كه در نوك پيكان آن، بسياري از فعالان و اساتيد نام آشناي عرصه محيط زيست كشورمان قرار داشتند و دارند كه شايد به خواب هم نمي‌ديدند سازمان حفاظت محيط زيست كشورمان در بحراني‌ترين شرايط، اقدام به صدور و فروش پروانه‌ها و جواز‌هاي شكار در سراسر كشور نمايد.

رويكردي كه در تكميل آن، به تازگي اقدام ديگري در دستور كار سازمان حفاظت محيط زيست كشورمان قرار گرفته است؛ برگزاري كارگاه مديريت حيات وحش براي اصحاب رسانه در محل سازمان و با حضور جمعي از مسئولان سازمان كه خبر زير، توضيح مختصري درباره آن است.

** ضربه مهلك ترس بر بدنه بازار!
پايگاه خبري «فرارو» گزارش داد: اين روز‌ها بازار سهام درشرايط سختي است، روند فرسايشي افت قيمت‌ها سرمايه‌گذران خرد و تازه‌وارد را نگران و حتي وحشت‌زده كرده كه چگونه سرمايه‌هاي خود را از آتش قرمز تالار حافظ نجات دهند.
حال سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه آيا اين ريزش‌ها طبيعي است و اينكه بالاخره رشد بازار از چه زماني آغاز مي‌شود؟
بازار‌ها عموماً چرخه‌هاي ركود و رونق دارند و اين نوسانات به كرات تكرار مي‌شوند و هر دوره نوسان هم از 5 مرحله حركت خنثي، رشد سريع، رشد آرام، نزول كند و نزول سريع تشكيل مي‌شود كه يك گراف سينوسي را تشكيل مي‌دهند پس طبيعي است بازار‌ها دائماً اين چرخه را تكرار كند در بورس تهران هم دقيقاً همين اتفاق افتاده است.

گزارش روزانه بازار بورس- معاملات بورس تهران دوشنبه (26 آذر) سيماي منفي داشت و شاخص اصلي بازار در پايان دادوستد‌هاي روز نزديك 2 هزار واحد ديگر به عقب نشست و به پايان‌ترين سطح از ابتداي پاييز، يعني به كانال 159 هزار واحد رسيد.

در معاملات امروز بازار بورس تهران نماد‌هاي فولاد، فملي و واميد بيشترين اثر منفي و نماد تاپيكو بيشترين اثر مثبت را بر شاخص كل رقم زدند. ارزش كل معاملات حدود 455 ميليارد تومان به ثبت رسيد. نماد معاملاتي بانك ملت با نزديك 137 ميليون سهم به ارزش 274 ميليارد ريال بيشترين حجم معاملات بورس را بخود اختصاص داد.

** از عذرخواهي‌هاي فانتزي بايد عبور كنيم!
تارنماي خبري « فرارو» در گزارشي نوشت: عبدالله نوري به تازگي در ديدار با مجمع زنان اصلاح‌طلب از مردم عذرخواهي كرده است. پيش از او نيز سيدمحمد خاتمي به خاطر كاستي‌ها عذرخواهي كرده بود. عذرخواهي خاتمي و عبدالله نوري به عنوان دو تن از سران جريان اصلاحات مي‌تواند به معناي اعلام اشتباهات و تجديد نگاه در اين جريان سياسي باشد؟ جريان اصلاح‌طلب از خرداد 76 تا كنون چه اشتباهاتي داشته است؟ اين جريان براي اشتباهات خود چگونه مي‌تواند عذرخواهي كند؟

عباس عبدي، روزنامه نگار و تحليلگر مسائل سياسي نيز به فرارو مي‌گويد: درباره اينكه آقاي خاتمي يا آقاي نوري چه رفتار‌هايي را اشتباه دانسته اند وارد نمي‌شوم. ولي اولين مساله‌اي كه برايم اهميت دارد اين است كه اشتباه در سياست چه معنايي دارد؟ آيا اينكه كاري به نتيجه نرسيده اشتباه است؟ به نظرم اينگونه نيست چرا كه در اين صورت هميشه بايد از بيشتر كار‌ها عذرخواهي كرد. حتي قبل از شروع كار بايد پيشاپيش عذرخواهي كرد براي آنكه خيال مردم راحت باشد كه آن كار ممكن است به نتيجه مورد نظر و ادعا شده نرسد.

اين تحليل‌گر سياسي ادامه مي‌دهد: تا هنگامي كه مرتكب قصور و تقصيري نشويم نمي‌توانيم صرفاً از نتيجه يك كار، مقدمات آن كار را تخطئه اخلاقي كنيم و بگوييم اشتباه است. وقتي شما در خيابان و موقع راه رفتن حواستان نباشد و با كسي برخورد كنيد بلافاصله از او عذرخواهي مي‌كنيد اين قصور است. اين عذرخواهي ناظر بر اين است كه آن طرز راه رفتن شما اشتباه بوده و عذرخواهي بابت اين اشتباه است. به طريق اولي اگر عمدا به كسي تنه مي‌زنيد بايد چند برابر عذرخواهي كنيد و اين تقصير است. ولي اگر هيچ تقصير و قصوري نداشته باشيد عذرخواهي فقط يك ژست اخلاقي است.
عبدي مي‌گويد: بايد از عذرخواهي‌هاي فانتزي عبور كرد. حتي اگر عذرخواهي مي‌كنيم بايد توضيح دهيم كه در گذشته چرا اين اشتباهات رخ داده است. صرف اينكه به يك اشتباه اشاره مي‌كنيم كافي نيست. بايد درباره علت آن توضيح دهيم و بگوييم از حالا به بعد چه تضميني وجود دارد كه آن اشتباهات ديگر رخ ندهد؟

** حلقه محموديه؛ وفاداران محمود احمدي نژاد
سايت «فرارو» با بيان اين مطلب كه «ياران اصلي احمدي نژاد در زندان» نوشت: حاميان رييس جمهور سابق عملا به اندازه انگشتان دو دست هم نيست. البته احتمالا هنوز افراد و گروه‌هاي در جريان اصولگرايي هستند كه دل در گرو او دارند، اما با عملكرد احمدي نژاد در جريان انتخابات رياست جمهوري آن‌ها هم چاره‌اي ندارند جز اين كه خود را از قافله حمايت از او كنار بكشند. شايد اگر احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم نامزد نمي‌شد و از بقايي حمايت نمي‌كرد گروه‌هايي همچون پايداري همچنان گوشه چشمي به او داشتند.

غلامحسين اسماعيلي، رئيس كل دادگستري استان تهران روز دوشنبه اعلام كرد كه محكوميت صادره در دادگاه انقلاب در مورد اسفنديار رحيم مشايي، مشاور نزديك محمود احمدي نژاد تائيد شده است.

اسفنديار رحيم مشايي در ارتباط با عنوان اتهامي ديگر داير بر تبليغ عليه جمهوري اسلامي به استناد ماده 500 قانون مجازات اسلامي به تحمل يك سال حبس و در مورد اتهام رديف سوم داير بر توهين به مقامات قضايي به سبب انجام وظيفه، به تحمل 6 ماه حبس محكوم شده بود. البته ظاهرا مشايي اتهامات ديگري هم دارد كه اسماعيلي درباره اين اتهامات گفته بود رسيدگي به آن‌ها ادامه دارد.

اين در حالي است كه پيشتر نيز حميد بقايي ديگر يار و همراه رييس جمهور پيشين به 15 سال حبس محكوم شده بود. بقايي همين اينك در حال گذرندان دوران حبس خود است.

در همين حال علي اكبر جوانفكر از ديگر ياران احمدي نژاد نيز همزمان با اسفنديار رحيم مشايي به 4 سال حبس محكوم شده است. حكم جوانفكر هنوز در دادگاه تجديد نظر تائيد نشده با اين حال احتمالا او نيز همچون مشايي و بقايي بايد به زندان برود.

حالا در اين وضعيت با توجه به اينكه پيشتر دادگاه براي سعيد مرتضوي رييس سازمان تامين اجتماعي در زمان رياست جمهوري احمدي نژاد و محمد رضا رحيمي معاون اول نيز حكم حبس صادر كرده بود به اين ترتيب 5 تن از مقامات عالي رتبه دولت احمدي نژاد با محكوميت‌هاي سنگين زندان مواجه شده اند.

غلامحسين الهام عضو پيشين شوراي نگهبان و از اعضاي دولت‌هاي نهم دهم ، مجتبي هاشمي ثمره از مهره‌هاي كليدي احمدي نژاد در دولت نهم ، عبدالرضا شيخ الاسلامي وزير اسبق كارو رفاه اجتماعي، مرتضي تمدن استاندار اسبق تهران، سيدحسن موسوي رييس دفتر احمدي نژاد، بهمن شريف زاده تنها روحاني مهم در ميان ياران وفادار به احمدي نژاد و در كنار اين چهره ها، عبدالرضا داوري مشاور رسانه‌اي رييس جمهور سابق و تعدادي جوان نيز فعاليت مي‌كنند. مهمترين آنها محمد حسين حيدري مدير مسئول سايت دولت بهار است كه حالا در زندان است و گويا به سه سال حبس محكوم شده است. اين دسته از همرهان احمدي نژاد بار رسانه‌اي جريان او يا جريان موسوم به «بهار» را بر دوش مي‌كشند. البته حضور رسانه‌اي اين جريان بيشتر به شبكه‌هاي اجتماعي محدود است. توئيتر و تلگرام دو پايگاه اصلي آنهاست. تمام سايت‌هاي وابسته به آن‌ها مسدود شده و هيچ رسانه كاغذي قابل ذكري هم ندارند.

** محكومان امنيتي براي آزادي مفسد اقتصادي سنگ‌تمام گذاشتند
پايگاه خبري «مشرق» با درج عناوين «محكومان امنيتي براي آزادي مفسد اقتصادي سنگ‌تمام گذاشتند/ وثيقه 500 هزار متري «هنگامه شهيدي» براي آزادي «درمني»» گزارش داد: يكي از بزرگترين مفسدين اقتصادي سالهاي گذشته كه پس از طي محاكمه، در نهايت به اعدام محكوم شد، يكي از پيچيده ترين پرونده هاي اقتصادي يك دهه اخير است؛ پرونده‌اي كه در دولت‌هاي مختلف ريشه داشته و از بابك زنجاني (ديگر مفسد اقتصادي اعدامي) تا برخي چهره‌هاي سياسي و متهمان امنيتي نيز با وي مرتبط بوده‌اند.

باقري درمني در جريان رسيدگي به پرونده‌اش از هيچ تلاشي براي انحراف در مسير رسيدگي، تطميع و حتي فرار از كشور دريغ نكرده است و يكبار پيش از خروج از كشور و بار ديگر نيز پيش از اجراي نقشه فرار، به دام افتاده است.

اما يكي از نكات جالب اين پرونده، اقدام دو محكوم امنيتي تابلودار براي آزادي باقري درمني بوده است؛ در اين ماجرا نام «هدايت الله آقايي» و «هنگامه شهيدي» كه هر دو از محكومان امنيتي هستند به چشم مي‌خورد. اما علت اينكه فردي از عناصر فتنه 88 به نام «هنگامه شهيدي» قصد وثيقه گذاشتن سند زمين 500 هزار مترمربعي خود براي آزادي او را داشته است، چيست؟

«حميد باقري درمني» كه به عنوان يكي از بزرگترين مفسدين اقتصادي شناخته مي‌شود، از سال 1383 به بعد داراي پرونده‌هاي قضايي گوناگون بود؛ از «قاچاق كالا» و «پولشويي با ارزش نجومي» تا «پرونده معوقات بازپرداخت وام‌هاي بانكي» و «قاچاق شمش طلا».

با ورود پرونده باقري درمني به مراحل حساس خود و اثبات اهتمام و جديت دستگاه قضايي در تعيين تكليف پرونده اين سرشبكه اصلي يكي از بزرگترين باندهاي كلاهبرداري از سيستم بانكي و نفتي، جريان آلوده حامي قديمي وي كه توانسته برخي عناصر داخل و خارج از كشور را در پول هاي كثيف خود شريك كند دست به كار شده‌اند تا به هر طريقي روند رسيدگي عادلانه به پرونده و حكم صادر شده از سوي دادگاه انقلاب اسلامي و ديوان عالي كشور را زير سوال ببرند. اين جريان تابلو دار قصد دارد با پول هاي به غارت رفته از بيت المال يكبار ديگر حميد باقري درمني مفسد بزرگ اقتصادي نقش آفرين در پرونده‌هاي متعدد بانكي و نفتي را از چنگ قانون و عدالت نجات دهد.

جريان هاي آلوده به باند كلاهبرداري حميد باقري درمني با خبرسازي‌هاي مختلف تمام تلاش خود را مي‌كنند تا با تحت تاثير قرار دادن فضاي خبري همچون گذاشته به كمك باقري درمني آمده و شرايطي را براي او فراهم كنند تا اين كلاهبردار بزرگ اقتصادي بتواند اندكي فضا را به نفع خود تغيير داده و يك بار ديگر اين جريان‌هاي آلوده به پول‌هاي كثيف بتوانند از كنار يك پرونده غارت بيت المال، سرمايه‌اي را براي خود فراهم نمايند.

اما علت اينكه هنگامه شهيدي قصد وثيقه گذاشتن سند زمين 500 هزار مترمربعي خود براي آزادي «باقري درمني» را داشته است، چيست؟
چه عاملي او را ترغيب كرده بود كه براي آزادي اين مفسد اقتصادي، سندهاي زمين پرارزش 500 هزار مترمربعي گرمسار را به گرو بگذارد؟
اين سند، درخواست كتبي «هنگامه شهيدي» براي وثيقه‌گذاري اسناد 500 هزار متر مربع زمين گرمسار جهت آزادي «باقري درمني» است كه در تاريخ 20 آذر 1396 به شعبه سوم بازپرسي مجتمع امور اقتصادي تهران، ارائه شد.

نكته قابل تامل آنكه، هنگام شهيدي در زماني كه با حمايت كانالي ضدانقلاب عليه نظام مشغول اتهام زني بود، اعلام كرده بود كه از طريق كمك‌هاي آشنايانش گذران معيشت مي‌كند؛ جالب آنكه در همان مقطع وي زميني به وسعت 500 هزار مترمربع در تصاحب داشت كه مي‌خواست آنرا وثيقه آزادي يك مفسد اقتصادي كند.

- جرائم امنيتي «هنگامه شهيدي»
«هنگامه شهيدي» در زمره فعالان فتنه 88 بود. او چندي پيش از انتخابات رياست جمهوري سال 88 از انگليس به تهران آمد و عضو ستاد انتخابات يكي از سران فتنه شد. شهيدي در چندين مقطع به سبب ارتكاب جرائم متعدد دستگير شد. اين فرد كه خود را در فضاي مجازي خبرنگار مي‌ناميد با پشتيباني كانال‌هاي بدنام و ضدانقلاب مشغول فعاليت گسترده بود. نامبرده در تيرماه سال جاري در حالي كه تحت تعقيب قضايي بوده، توسط مأمورين پليس جزيره كيش شناسايي و دستگير مي‌شود. شهيدي تا قبل از دستگيري، براي اينكه از ديد ماموران مخفي بماند، از ماسك استفاده مي‌كرد.

در اينجا چند نكته مبهم ايجاد مي‌شود: چه رابطه‌اي ميان «هنگامه شهيدي» و «باقري درمني» وجود داشت كه «شهيدي» قصد داشت سند زمين 500 هزار مترمربعي گرمسار را براي آزادي «باقري درمني» وثيقه بگذارد؟

هنگامه شهيدي، در زمان فرار و قبل از دستگيري، در پست‌هايي كه در توييتر منتشر مي‌كرد مدعي بود، وضعيت مالي مناسبي ندارد و محل اسكانش از طريق دانشجويان يك دانشگاه فراهم شده و معتمدينش براي او پول مي‌فرستند.

اما فارغ از موضوعات مطرح شده، يك نكته قابل تامل و مبهم، پس از دستگيري هنگامه شهيدي، فرقه بهاري و تيم رسانه اي رئيس جمهور سابق به تكاپو افتادند و با مطالب و يادداشت هاي گوناگون به مظلوم نمايي از اين فرد پرداختند. اين موضوع آنقدر براي اين جريان اهميت داشت كه «محمود احمدي‌نژاد» در دفاع از هنگامه شهيدي بيانيه رسمي صادر كرد.

پژوهشم**1699**9131
۰ نفر