۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۳۵
کد خبر: 83139373
T T
۰ نفر
وزير خارجه انگليس خواستار پايبندي به توافق آتش بس در يمن شد

لندن – ايرنا – در پي انتشار گزارش هايي مبني بر نقض توافق آتش بس در الحديده يمن، وزير امور خارجه انگليس روز سه شنبه از تمام طرف ها خواست تا به مفاد توافقي كه در مذاكرات صلح هفته گذشته در استكهلم به دست آمد، پايبند باشند.

به گزارش ايرنا، «جرمي هانت» با انتشار پيامي در توييتر از تلاش هاي « مارتين گريفيتس » فرستاده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن استقبال و خاطر نشان كرد كه با پايبندي به توافق صورت گرفته در مذاكرات هفته گذشته، مي توان به راه حل سياسي طولاني مدت براي پايان دادن به «بحران وحشتناك» انساني در اين كشور دست پيدا كرد.
دفتر نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن اعلام كرد كه آتش بس در «الحديده» از بامداد سه شنبه (به وقت محلي) آغاز مي شود.
با اين حال خبرگزاري فرانسه با اعلام نقض توافق آتش بس در الحديده يمن خاطرنشان كرد كه درگيري هايي در شهر الحديده ميان نيروهاي هوادار منصور هادي رئيس جمهوري مستعفي و جنبش انصارالله دقايقي پس از اجرايي شدن اين توافق رخ داده است.
همچنين جنگنده هاي متجاوز ائتلاف سعودي ديروز سه بار منطقه الزبيله شهرستان الضحي در استان الحديده را مورد حمله قراردادند.
چهارمين دور مذاكرات صلح يمن 15 آذر ماه با ميانجيگري گريفيتس نماينده ويژه سازمان ملل متحد در استكهلم سوئد آغاز شد و نمايندگان دولت نجات ملي و دولت فراري يمن پنجشنبه گذشته پس از يك هفته مذاكره، درباره آتش بس در شهر و بندر الحديده و بنادرالصليف و عين عيسي به توافق رسيدند.
طرف هاي شركت كننده در مذاكرات سوئد به توافق هاي مهمي از جمله عقب نشيني نيروهاي نظامي دو طرف از شهر و بندر الحديده ظرف 14 روز دست يافتند.
رياست هيات مذاكره كننده انصارالله (هيات صنعا) را 'محمد عبدالسلام' و رياست هيات دولت مستعفي (هيأت رياض) را «خالد اليماني» وزير امور خارجه دولت عبدربه منصورهادي رئيس جمهوري مستعفي و فراري يمن برعهده داشتند.
تاكنون چندين بار براي پايان دادن به جنگ يمن تحركاتي صورت گرفته اما هر بار با كارشكني عربستان و متحدان آن به بن بست رسيده است.
نخستين نشست صلح دي سال 1394 در ژنو بدون هيچ نتيجه اي پايان يافت. دومين دور مذاكرات صلح نيز پس از چندين ماه وقفه، در ارديبهشت سال 1395 در كويت به جريان افتاد كه با كارشكني ائتلاف سعودي به بن بست رسيد.
عربستان و امارات از ششم فروردين سال 94 در قالب ائتلاف چند كشور عربي و با كمك و چراغ سبز آمريكا، حملات گسترده اي را عليه يمن فقيرترين كشور عربي آغاز كردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادي رئيس جمهوري مستعفي اين كشور به قدرت، به اهداف و زيادخواهي هاي سياسي خود جامه عمل بپوشانند.
شبس**اروپام ** هـ ن ** 1917