۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۰۹
کد خبر: 83139474
T T
۰ نفر
زاهدان در شوك آتش سوزی یك دبستان و پیش دبستانی غیردولتی

زاهدان - ایرنا - دبستان و پیش دبستانی غیرانتفاعی دخترانه اسوه حسنه زاهدان روز سه شنبه دچار حریق شد كه از چهار دانش آموزی كه دچار سوختگی بالای 90 درصد شده بودند 2 تن جان باختند.

به گزارش ایرنا، امروز زاهدان و بویژه جامعه فرهنگی سیستان و بلوچستان از حادثه تلخ آتش سوزی دبستان و پیش دبستانی دخترانه به یكباره در شوك فرو رفت و فوت دو دختر نونهال در این حادثه مردم را داغدار كرد.
خبر به سرعت در رسانه ها و فضای مجازی منتشر و شایعات دامنه دار شد.
با وقوع این حادثه غم انگیز خبرنگاران ایرنا با حضور در محل با كارشناسان و مسئولان ذیربط كه در حال بررسی علل حادثه و حواشی بودند، گفت و گو كردند.
خبرنگاران ایرنا همچنین گفت و گوی بین كارشناسان و متخصصین را نیز در گزارش خود لحاظ كرده اند.
60 نفر در مقطع پیش دبستانی و هفت نفر پایه اول بودند كه حادثه آتش سوزی در كلاس دانش آموزان پایه اول رخ داده است.
در نگاهی اجمالی به این مدرسه وضعیت نامطلوب فضای آموزشی آن به راحتی مشهود بود به طوری كه تنها كلاس پایه اول این دبستان از یك اتاق سه در چهار تشكیل شده كه دفتر مدیر مدرسه نیز در همین كلاس قرار داشت و تنها با استفاده از پنل چوبی نازك از هم جدا می شدند.
به گفته یكی از كاركنان این دبستان كه از ذكر نامش خودداری كرد؛ در همین فضای غیر استاندارد و كوچك هفت دختر دانش آموز پایه اول درس می خواندند.
برای وارد شدن به این اتاق باید از یك راهروی باریك استفاده می كردند كه وقتی یكی از ماموران قصد ورود به داخل اتاق از این راهرو را داشت نتوانست عبور كند و مستخدم مدرسه گفت معلم كلاس خیلی از شما لاغرتر است.
گفت وگوی دو مامور انتظامی با یكدیگر توجهم را جلب كرد، یكی از آنان می گفت: سهل انگاری مسئولان این مدرسه تا حدی بوده كه در چنین فضای نامطلوبی برای گرم كردن دانش آموزان از یك چراغ نفتی غیر استاندارد (معروف به آترا) استفاده می كردند.
كارشناسی هم به كارشناس دیگر می گفت: حادثه دردناكی است و دلیلش استفاده از بخاری نفتی غیر استاندارد آن هم در فضای آموزشی نامطلوب است كه 67 دانش آموز دختر در آن مشغول به تحصیل بودند .
یك شاهد صحنه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حوالی ساعت 9 صبح هنگام زنگ تفریح، دانش آموزان در حیاط مدرسه بودند كه یكی از دانش آموزان برای برداشتن كیفش به كلاس باز می گردد اما بند كیف وی به چراغ (بخاری آترا) گیر كرده و با افتادن آن آتش سوزی رخ داد.
وی كه حاضر به ذكر نامش نبود افزود: قرار گرفتن این بخاری در كنار دیواره چوبی و پرده باعث شده كه به محض افتادن چراغ برروی موكت كف اتاق آتش شعله ور شده و چهار كودك باقی مانده در كلاس گرفتار شوند.
مادر بزرگ صبا عرب دانش آموز فوت شده این حادثه گفت: متاسفانه هیچ یك از مسئولان و مربیان مدرسه برای نجات جان بچه ها اقدامی نكرده تا اینكه یكی از مغازه داران روبرو خودش را به محل حادثه رسانده و كودكان را خارج كرده اما متاسفانه این چهار كودك دچار سوختگی زیاد شده بودند.
نگاهی به كلاس نشان می دهد دیوار كلاس از دود آتش سیاه شده بود اما یك گوشه اتاق سفید مانده است؛ كارشناسان می گویند اینجا جایی است كه كودكان به آن پناه برده و یكدیگر را در آغوش گرفته بودند.
یك گالن نیم سوخته در كنار چهارچوب اتاق مدیر و كلاس درس افتاده بود كه توجه كارشناس انتظامی را جلب كرد از مستخدم مدرسه پرسید این گالن چیه، گفت كه گالن نفت است كه سوخته!
این كارشناس پس از شنیدن این پاسخ عنوان كرد: وجود فضای غیر استاندارد آموزشی، استفاده از وسایل گرمایشی نامطلوب آن هم با وجود یك گالن نفت در اتاق، نامناسب بودن درب ورود و خروج دانش آموزان همه همه گواه سهل انگاری كادر آموزشی این مدرسه است.
بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) زاهدان جایی است كه دانش آموزان حادثه دیده را پذیرش و تحت درمان قرار داده است.
در راهرو بیمارستان گریه و شیون خانواده ها دل هر بیننده ای را به درد می آورد.
در بین والدین پدری زحمتكش دیده می شود كه 2 دختر دوقلوی وی در این مدرسه غیر انتفاعی تحصیل می كردند اما یكی از آنان گرفتار آتش شده و جزو چهار دانش آموز حادثه دیده بود.
با وجودی كه صحبت كردن برایش سخت بود اما حاضر به گفت و گو با خبرنگاران ایرنا می شود .
میرشكار به نقل دختر دیگرش گفت: زنگ تفریح دوستش «صباح» به داخل كلاس برگشته و در حین برداشتن وسایل از داخل كیف، دسته كیفش به چراغ نفتی گیر كرده و سبب واژگونی و آتش سوزی شده است.
وی افزود: دخترم «یكتا» كه در این آتش سوزی دچار سوختگی شده است با مشاهده آتش برای نجات دوستش وارد كلاس می شود اما شدت آتش سوزی مانع خروج آنان شده و به همراه 2 نفر دیگر در كلاس و در میان آتش گرفتار شده اند.
میرشكار ادامه داد: دخترم به همراه دوستش صبا از ترس تا آخرین لحظه همدیگر را در آغوش داشتند كه متاسفانه هر دو به همراه 2 نفر دیگر از همكلاسی هایشان در این آتش سوختند.
مادر صبا عرب نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این مدرسه به تازگی به این مكان جدید نقل مكان كرده بود؛ ما از همان روز اول از فضای جدید به ویژه كلاس پایه اول كه دخترم در آن تحصیل می كرد رضایت نداشتیم و بارها نارضایتی خود را به مدیر مدرسه اعلام كرده بودیم.
وی افزود: با توجه به مشكل تنفسی دخترم چندین بار حتی روز قبل از حادثه به مسئولان مدرسه گفتم «برای گرم كردن كلاس از چراغ نفتی استفاده نكنید و به جای آن من با هزینه شخصی بخاری برقی برای كلاس تهیه و هزینه برق آن نیز پرداخت می كنم».
مادر صبا ادامه داد: چرا باید دختران ما در آتش ندانم كاری و بی مسئولیتی دیگران بسوزند؛ مسئولان آموزش و پرورش وظیفه دارد به وضعیت مدارس از نظر گرمایشی و سرمایشی نظارت كنند.
وی افزود: امروز این حادثه برای دخترم من اتفاق افتاد فردا امكان دارد با توجه به استفاده تعداد زیادی از مدارس سیستان و بلوچستان از وسایل گرمایشی نامطلوب این اتفاق برای دیگران رخ دهد.
وی تاكید كرد: چرا در این حادثه هیچ یك از مسئولان و مربیان مدرسه صدمه ندیده اند و تنها فرزندان ما در آتش سوختند.
مادر صبا گفت: در هنگام آتش سوزی كادر آموزشی برای نجات دانش آموزان گرفتار اقدامی نكردند و ظاهرا یكی از كسبه محل خود را سریع به محل حادثه رسانده و برخی از بچه ها را نجات داده است.
مادر یكی دیگر از دانش آموزان كه از ناراحتی قلبی رنج می برد تنها در چند كلمه به خبرنگار ایرنا گفت: خداوند بعد از چند سال نذر و دعا همین دختر را به ما عطا كرده و تنها فرزندم بود كه اینگونه داغدارش شدیم.
رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چهار دانش آموز این مدرسه كه برای درمان به بخش سوختگی این بیمارستان منتقل شدند دارای سوختگی بالای 90 درصد هستند.
دكتر محمد كاظم مومنی افزود: این بیمارستان با تمامی امكانات اعم از نیرو و تجهیزات تمام تلاش خود را برای نجات جان این كودكان بكار گرفته است.
وی افزود: برای كمك به بهبود وضعیت دانش آموزان یك تیم به همراه معاون وزیر بهداشت راهی زاهدان شده اند.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید از این مدرسه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: علت این حادثه با جدیت در دست بررسی است.
محمد هادی مرعشی افزود: باید به سرعت بحث گازرسانی در سطح شهر زاهدان جدی گرفته شود تا شاهد بروز این گونه حوادث نباشیم.
مدیر كل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: صبح امروز واحد آموزشی پیش دبستانی و دبستان غیر انتفاعی طعمه حریق شد.
علیرضا نخعی ادامه داد: در این حادثه متاسفانه چهار دانش آموز این مدرسه دخترانه به نام های مونا خسروپرست، صبا عربی، مریم نوكندی و یكتا میرشكار دچار سوختگی بالای 90 درصد شدند.
وی افزود: تاكنون مونا خسروپرست و صبا عربی به دلیل شدت سوختگی جان خود را در بیمارستان از دست دادند و سومین دانش آموز به نام نوكندی كه تصور می شد فوت كرده است با تلاش پزشكان احیا شد و اكنون به همراه چهارمین مصدوم این حادثه با حال وخیم در بخش ویژه در حال مداوا هستند.
در پی وقوع این حادثه مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان استعفا كرده است.
به گفته رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان حكم بازداشت مدیر و مربی مدرسه یادشده را صادر كرده است.
7316 **6081 **1596
۰ نفر