۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۸:۴۳
کد خبر: 83141140
T T
۰ نفر
نابینایان به منابع اطلاعاتی كافی دسترسی ندارند

تهران- ایرنا- مدیرعامل شبكه نابینایان و انجمن باور با اشاره به مشكل دسترسی نابینایان به منابع اطلاعاتی مكتوب و دیجیتال گفت: معلولان جسمی و حركتی می توانند از منابع موجود استفاده كنند اما نابینایان به فایل های الكترونیكی كتاب و مجله به اندازه كافی دسترسی ندارند.

سهیل معینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا افزود: تولید منابع اطلاعاتی برای نابینایان مستلزم برگردان منابع عادی اطلاعاتی به فرمت های قابل دسترس برای نابینایان است. این مساله موجب شده تا منابع اطلاعاتی نابینایان كم باشد.
وی تاكید كرد: شكاف معناداری بین نابینایان در دسترسی به منابع اطلاعاتی مانند كتاب و مجلات با سایر اقشار جامعه وجود دارد.
مدیرعامل شبكه نابینایان و انجمن باور یادآور شد: تعداد نشریات بریل مانند «ایران سپید» به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد و اغلب هم گاهنامه هستند.
معینی خاطرنشان كرد: از وزارت ارشاد خواسته ایم بر اساس مصوبه ابلاغ شده هیات دولت در سال 94 درباره حقوق معلولان -سهم حقه معلولان در دسترسی به نشریات- اقدام كند و نشریات بریل، گویا و دارای فایل الكترونیكی منتشر شود كه متاسفانه تاكنون این اقدام، انجام نشده است.

* آموزش عالی، خود را در برابر معلولان متعهد نمی داند
مدیرعامل شبكه نابینایان و انجمن باور گفت: سیستم آموزش عالی كشور فقط دانشجویان نابینا را می پذیرد اما هیچ تعهدی در تامین منابع اطلاعاتی دانشجوی نابینا ندارد.
معینی تصریح كرد: طبق قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال 96، شهریه دانشجویان نابینا در مراكز آموزش عالی غیردولتی از سوی بهزیستی و دولت پرداخته می شود اما به چه دلیل به طور مثال دانشگاه آزاد یا علمی - كاربردی خود را موظف نمی بیند كه منابع آموزشی دانشجویان نابینا را در قالب فرمت های قابل دسترسی در اختیار نابینایان قرار دهد.
وی تاكید كرد: محرومیت از منابع آموزشی، شاخص ترین نوع محرومیت نابینایان از محرومیت های منابع اطلاعاتی است.

* از مشكلات معیشتی تا لزوم آموزش های توانبخشی به نابینایان
مدیرعامل شبكه نابینایان و انجمن باور گفت: علاوه بر این مشكلات، نابینایان با مشكلات معیشتی نیز رو به رو هستند و بیكاری و پرداخت های كم برای معیشت، فشارهای زیادی را بر آنان وارد می كند و این عوامل در كاهش ضریب تشكیل خانواده در جامعه نابینایان تاثیرگذار است.
معینی افزود: فقدان دسترسی به آموزش های توانبخشی یكی از مشكلات چالش برانگیز برای نابینایان به شمار می رود. این گونه آموزش ها در هیچ كدام از مراكز دولتی و غیردولتی وجود ندارد.
وی ادامه داد: منظور از ارائه آموزش های توانبخشی به نابینایان، آموزش مهارت های اداره زندگی مستقل است اما متاسفانه این طیف از آموزش ها برای نابینایان در كشور وجود ندارد.
وی یادآور شد: 70 تشكل در حوزه نابینایان فعالیت دارند. همچنین بر اساس آمار بهزیستی 150 هزار نابینای مطلق در كشور به سر می برند و 350 هزار نفر نیز دارای آسیب بینایی و كم بینایی هستند و تقریبا می توان گفت نیم میلیون نفر دچار نابینایی مطلق تا درصدهای مختلف كم بینایی هستند.
*9185 * 3063
۰ نفر