۱ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۵۴
کد خبر: 83143067
T T
۰ نفر
استفاده از بوتاكس در آرايشگاه ها عوارضي جبران ناپذير دارد

تهران- ايرنا- متخصص طب فيزيكي و توانبخشي گفت: استفاده از سم بوتولينوم كه با نام تجاري بوتاكس (Botox) معروف است در مراكز غيرمجاز و آرايشگاه ها كه براي مواردي همچون رفع گرفتگي عضلاني به كار مي رود، عوارض خطرناكي به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ايرنا از انجمن طب فيزيكي و توانبخشي، بينا افتخارسادات روز شنبه افزود: تزريق سم بوتولينوم در اين مراكز مي‌تواند با عوارض مختلفي براي بيمار همراه باشد و با تحميل هزينه بالا فشار روحي زيادي بر بيمار و خانواده اش وارد كند.
وي خاطرنشان كرد: سم بوتولينوم ابتدا براي درمان اسپاسم هاي صورت استفاده مي‌شد و پس از آن براي از بين بردن چروك صورت مورد استفاده قرار گرفت.
افتخارسادات اظهار داشت: اين سم امروزه نه تنها در درمان اسپاستيسيتي ناشي از ضايعات نخاعي، ضربه (تروما) و سكته هاي مغزي استفاده مي‌شود، بلكه در حوزه درمان دردها نيز كاربرد دارد.
سم بوتولينوم (Botulinum toxin) كه با نام تجاري بوتاكس (Botox) در ايران معروف است از سم باكتري كلستريديوم تهيه و براي فلج موقت عضلات تزريق مي‌شود. تزريق بوتاكس پرطرفدارترين عمل زيبايي است كه بدون نياز به جراحي انجام مي‌شود.
افتخار سادات ادامه داد: عوارض خطرناك سم بوتولينوم در بيست و دومين سمينار طب فيزيكي، توانبخشي و الكترودياگنوز ايران نيز مورد بحث و گفتگو قرار مي‌گيرد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تبريز تصريح كرد: اين سمينار پنجم تا هفتم دي‌ماه سال جاري در سالن همايش‌هاي رازي تهران به همت انجمن طب فيزيكي و توانبخشي ايران همچنين گروه‌هاي آموزشي و انجمن هاي علمي با حضور اساتيد و صاحبنظران برجسته برگزار مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه 200 مقاله به دبيرخانه اين سمينار ارسال شده كه 70 مورد آن به عنوان سخنراني پذيرفته شده است، گفت: تازه‌هاي طب فيزيكي و توانبخشي و موضوعاتي همچون سندرم هاي درد، توانبخشي‌هاي نوين، آرترز و پروتز، نقش طب فيزيكي و توانبخشي در كمك به بيماران دچار آسيب هاي مغزي نخاعي، بيماري‌هاي مزمن و بدخيم و مشكلات قلبي عروقي همچنين روش‌هاي جديد مانند سلول درماني، طب بازساختي و سونوگرافي اسكلتي در اين سمينار مورد بحث و گفت‌وگو قرار مي‌گيرد.
دبير علمي بيست و دومين سمينار طب فيزيكي ،توانبخشي و الكترودياگنوز ايران بيان داشت: در حاشيه اين سمينار كارگاه‌هايي در زمينه‌هايي مانند روش‌هاي كمتر تهاجمي در درمان مشكلات اسكلتي و عضلاني، استفاده از سم بوتولينوم در درمان اختلال‌هاي اسكلتي عضلاني و تفسير ام‌آر‌آي اسكلتي عضلاني برگزار مي‌شود.
اجتمام*9022*1834