۲ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 83144043
T T
۰ نفر
وزارت خارجه آمريكا مك گورك را به فرصت طلبي متهم كرد

تهران – ايرنا – وزارت خارجه آمريكا، «برت مك گورك» را به فرصت طلبي و دروغگويي در مورد زمان بندي و دلايل استعفاي خود به عنوان فرستاده آمريكا در ائتلاف ضد داعش، متهم كرد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از تارنماي واشنگتن اگزمينر، وزارت خارجه آمريكا ضمن انتقاد از مك گورك كه در اعتراض به اقدام «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري اين كشور به خارج كردن نيروهاي آمريكا از سوريه استعفا كرد، وي را به ناكامي در ايفاي نقش خود به عنوان يكي از ديپلمات هاي ارشد آمريكا در ائتلاف ضدداعش، متهم كرد.
يكي از مقام هاي ارشد وزارت خارجه آمريكا مك گورك را كه در زمان رياست جمهوري «باراك اوباما» رئيس جمهوري سابق آمريكا به اين مقام منصوب شده بود، «ناكارآمد» دانست و با لحني تمسخرآميز گفت: «درگيري ها در سوريه 6 سال است كه ادامه دارد، خسته نباشي برت!»
منبع آگاه ديگري مك گورك را به تحريف واقعيت متهم كرد تا بتواند بيشتر از قبل از طريق كلام پول به جيب بزند.
اين مقام آمريكايي با رد اين مطلب كه استعفاي مك گورك دليل سياسي داشته، گفت: «وي قرار بود آوريل (فروردين- ارديبهشت) امسال وزارت خارجه را ترك كند اما از آقاي وزير خواست تا به كارش ادامه دهد.سپس قرار بر اين شد تا اين مهم به پايان سال جاري ميلادي موكول شود. بنابراين، اين روايت كه استعفاي وي به دليل اقدام ترامپ بوده، بي اساس است.»
به گزارش ايرنا، هرچند حضور نيروهاي آمريكايي در سوريه نه به درخواست دولت قانوني سوريه بوده و نه مصوبه اي از شوراي امنيت داشته است، دونالد ترامپ روز چهارشنبه در يادداشت توئيتري خود از خروج نيروهاي آمريكا از سوريه خبر داد.
پس از جيمز متيس وزير دفاع، برت مك گورك نماينده ويژه رئيس جمهوري آمريكا در ائتلاف به اصطلاح جهاني براي شكست داعش نيز در واكنش به اين اقدام ترامپ، اعلام كرد كه در ماه فوريه از سمت خود كناره گيري خواهد كرد.
استعفايي كه با واكنش تند رئيس جمهوري آمريكا مواجه شد.
وي در رشته توئيتي نوشت: برت مك گورك كه من نمي شناسمش، سال 2015 توسط باراك اوباما منصوب شد. قرار بود كه ماه فوريه سمتش را ترك كند اما پيش از ترك سمت، استعفا داد. اخبار جعلي از اين مساله هيچ و پوچ مساله بزرگي ساخته است.
ترامپ در ادامه حمايت از تصميم خود اظهار داشت: اگر پس از نابودي داعش در سوريه، هر كسي غير از رئيس جمهوري محبوب شما دونالد ترامپ اعلام كرد كه نيروهايمان را (سالم و سرحال) به خانه برمي گردانيم آن فرد محبوبترين قهرمان در آمريكا خواهد بود.
اروپام**9418**1485