۴ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۰
کد خبر: 83146969
T T
۰ نفر
كشور با فاجعه مدرك گرایی روبرو است

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: وقتی مدرك گرایی در جامعه هدف اصلی می شود، علم آموزی به حاشیه می رود و درنتیجه كشور با فجایعی نظیر مدرك گرایی روبرو می شود.

محمد میرسندسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا در باره نقش دانشگاه ها در جامعه اظهار داشت: دانشگاه نام خود را از علم گرفته ، در واقع نهادی است كه در آن علم و دانش تولید، گردآوری و در نهایت به جامعه عرضه می شود.
وی افزود: هر نیازی در جامعه باید مبتنی بر شكل گیری و وجود یك نهاد باشد و دانشگاه در حقیقت نهاد پاسخگو برای نیازهای علمی جامعه است.
وی گفت: اگر دانشگاه نمی تواند در جامعه نقش موثری ایفا كند، بدین معناست كه نهاد تولید علم با اختلال مواجه است و درواقع نمی تواند به خوبی تولید علم كند.
این كارشناس اجتماعی عنوان كرد: براین اساس اگر به دانشگاه نگاه شود، آسیب هایی در درون و بیرون از این نهاد مشاهده می شود كه هریك به نوبه خود در این بدكاركردی دخالت دارند.
میرسندسی اظهار كرد: سیاست گذارانی كه برای دانشگاه برنامه ریزی می كنند، چه نگاهی به دانشگاه دارند؟ آیا به این نهاد به مثابه یك نهاد تولید علم توجه و از آن حمایت می كنند؟ در افكار عمومی جامعه دانشگاه چگونه است؟ تا چه اندازه به دانشگاه به دید نهاد علم آموزی نگریسته می شود؟
وی با بیان این كه هدف بسیاری از دانشجویان مغایر با علم آموزی است، ادامه داد: به تاخیر انداختن بیكاری یكی از اساسی ترین اهداف دانشجویان در ورود به دانشگاه است. بسیاری از مسئولان نیز برای كاهش نرخ بیكاری ورود به دانشگاه را تشویق و تسهیل می كنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین اخذ مدرك و پرستیژ اجتماعی را یكی دیگر از اهداف دانشجویان خواند و تصریح كرد: زمانی كه مدرك گرایی در جامعه هدف اصلی می شود، علم آموزی به حاشیه می رود. در چنین شرایطی افراد از راه های مختلف تلاش می كنند تا به مدرك برسند، نتیجه چنین روندی، فجایعی نظیر پایان نامه فروشی و مدرك گرایی است.
وی با طرح این پرسش كه اصطلاح پاس كردن دروس كه این روزها در میان دانشجویان رایج شده، چقدر همراه با آموختن و یادگیری است؟ ، افزود: فسادی كه در نتیجه انحراف از هدف اصلی رخ می دهد، آسیب زا بوده و این مسائل همگی باعث می شود تا دانشگاه در مسیری كه باید، قرار نگیرد.
وی با بیان این كه این مسائل عوامل بیرونی بدكاركردی دانشگاه هستند، افزود: درون دانشگاه نیز مسائل خاص خود را دارد.
تعهد علمی در سال های اخیر بسیار آسیب دیده و اخلاق حرفه ای هیات علمی در اغلب موارد، رعایت نمی شود. مشكلات اقتصادی و معیشتی اساتید سبب شده است تا آن ها نیم نگاهی به كار دوم و كارهای بیرون از دانشگاه داشته باشند.
این عضو هیات علمی گفت: كشور به لحاظ كمی آمار بسیار بالایی از دانشگاه دارد؛ اما چه تعداد از این مراكز علمی استاندارد هستند؟ بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی حتی دارای كتابخانه مجهز نیستند.
میرسندسی تاكید كرد: دانشجو نیازمند یافته های روز علم است، مجموعه این آسیب ها باعث شده است تا دانشگاه جایگاه لازم را نداشته باشد و سیطره كمی آن بر كیفیت فزونی یابد.
**9489**1601**
۰ نفر