۵ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۹
کد خبر: 83148317
T T
۰ نفر
22 سد بزرگ بتنی در دست ساخت است

تهران-ایرنا- مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینكه ساخت سدهای بتنی در كشور به دلایل اقتصادی، توجیه دارد، گفت: هم اكنون 22 سد بزرگ بتنی در كشور در دست ساخت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد حاج رسولی ها» روز چهارشنبه در بیست و یكمین همایش سالانه انجمن بین المللی بتن ایران و كنفرانس ملی آب بتن و زلزله افزود: از 172 سد بزرگ و كوچك در كشور، 40 درصد آن بتنی است كه در مخازن این سدها 51 تا 52 میلیارد متر مكعب آب شیرین قابل ذخیره‌سازی است.
وی با بیان اینكه 44 درصد سدهای كشور به صورت بتنی ساخته شده اند، اظهار داشت: كشور ما همانند سایر كشورهای در حال توسعه در حوزه ساخت و ساز از جمله طرح‌های انتقال آب و سایر تاسیسات آبرسانی باید از بتن های با كیفیت مناسب استفاده كند.
این مقام مسوول در وزارت نیرو، بیان كرد : افزایش جمعیت و كاهش بارندگی، لزوم انتقال آب را به برخی از مناطق كشور ضروری كرده است و برای انتقال آب، استفاده از سازه های بتنی مرغوب از هدر رفت منابع جلوگیری می كند.
مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران تاكید كرد: به ازای هر نفر در جهان سالانه یك تن بتن تولید می شود اما این رقم در ایران حدود 800 كیلوگرم است؛ بنابر این، در چشم انداز تهیه و كاربرد بتن در طرح های تامین و انتقال آب توجه به كیفیت بتن برای متخصصان حوزه آبرسانی اهمیت زیادی دارد.
حاج رسولیها تاكید كرد: در حوزه سدسازی و طرح‌های توسعه آبرسانی لازم است استانداردها و آیین نامه های بتن به روز رسانی و به نحو مناسبی نیز از آنها استفاده شود .
وی گفت: به علت كمبود آب مجبور هستیم از آبهای نامتعارف از جمله پساب ها و آب دریاها استفاده كنیم و باید به كنش های شیمیایی این آبها بر روی كیفیت بتن توجه جدی داشته باشیم.

** تولید سالانه 70 میلیون تن سیمان در كشور
« غلامرضا كاتب» نماینده مردم شهرستان گرمسار در مجلس شورای اسلامی، در این همایش گفت: ساختمان ها، سدها و پل ها سرمایه های ملی ما هستند و هرچه به كیفیت بتن در این ساختمانها توجه شود، برای حفظ این ثروت خدمت بزرگی انجام داده ایم.
وی افزود: بیش از هفت هزار دانشجو در بخش‌های مختلف فنی و عمرانی كشور تحصیل می‌كنند و تنها راه نجات كشور و رسیدن به كیفیت علمی، عبور از رقابت‌های كمی دانشگاه هاست تا بتوانیم كیفیت تولید مصالح ساختمانی را در كشور ارتقا دهیم.
كاتب با بیان اینكه سابقه تولید سیمان در كشور به بیش از ۱۷۰ تا ۱۸۰ سال برمی‌گردد، اضافه كرد: سالیانه بیش از ۷۰ میلیون تن سیمان در كشور تولید می شود، در حالی كه در اوایل انقلاب ما با چالش بزرگی در زمینه كمبود سیمان برای انجام طرح‌های بزرگ مواجه بودیم.
این نماینده مجلس افزود: بتن یكی از عوامل مهم در نگهداری ساختمان هاست و اگر تولید بتن نامرغوب در كشور همگانی شود، در حوادث غیر مترقبه شاهد خسارت های زیادی خواهیم بود.
وی با اشاره به ریزش ساختمان پلاسكو اظهار داشت: اگر ساختمان پلاسكو تهران بتنی بود، میزان خسارت وارد شده بر اثر ریزش این ساختمان بزرگ، بسیار كمتر بود.
كاتب تأكید كرد: ارتقای كیفیت تولید بتن تنها با انجام كار تحقیقاتی و پژوهشی و نظارت مستمر بر روند تولید بتن تحقق می یابد و سازمان ملی استاندارد در این زمینه نقش مهمی ایفا می كند.

** استاندارد تولید بتن بازنگری می شود
در ادامه این همایش رئیس مركز تحقیقات بتن نیز گفت: به طور متوسط هر ماه بیش از ۱۰۰ زلزله در نقاط مختلف كشور رخ می‌دهد و استان‌های كرمان، كرمانشاه و یزد مناطق زلزله خیز كشور هستند.
«مصطفی احمدوند» افزود: وظیفه وجدانی همه ماست در تولید بتن استانداردهای مورد نیاز را رعایت كنیم.
وی گفت:هفته آینده جلسه‌ای در سازمان استاندارد ایران برای ویرایش و بازنگری استاندارد تولید بتن آماده (6044) برگزار شود.
به گفته وی، بررسی ها نشان می دهد در زلزله بم، آرماتورهای داخل بتن های سیمانی دچار خوردگی شده بودند؛ همچنین در زلزله كرمانشاه شن و ماسه مورد استفاده از بتن ها در برابر زلزله مقاومت لازم را نداشته و این دو عامل سبب شد، زلزله در این مناطق خسارت بیشتری به بار آورد.
وی اظهارداشت: هرگونه تولید بتن آماده نیازمند رعایت استانداردهایی است تا بتواند در برابر زلزله مقاومت بیشتری داشته باشد؛ اگر فلزات و یا آرماتورهای موجود در بتن زنگ زده باشد مقاومت بتن را ضعیف تر می كند.
رئیس مركز تحقیقات بتن تاكید كرد: فلسفه ما این است كه در تهیه هر بتن باید استانداردها رعایت شود تا همه ذینفعان به ویژه مردم كه مصرف كنندگان اصلی هستند از آن بهره ببرند.
اقتصام**1108**9189
۰ نفر