۶ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۵۵
کد خبر: 83149308
T T
۰ نفر
پمپئو به عراق سفر می كند

بغداد - ایرنا - در حالی كه اعتراض عراقی ها به سفر مخفیانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا به كشورشان همچنان ادامه دارد، كاخ سفید از سفر قریب الوقوع 'مایك پمپئو' وزیر امور خارجه این كشور به عراق خبر داد.

به گزارش ایرنا، رسانه های عراق روز پنجشنبه به نقل از كاخ سفید اعلام كردند كه پمپئو قرار است 11 ژانویه در سفر به بغداد، با 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر این كشور دیدار و گفتگو كند.
سارا ساندرز سخنگوی كاخ سفید بدون توضیح بیشتری در این خصوص گفته است كه ترامپ، از عبدالمهدی برای سفر به واشنگتن دعوت به عمل آورده و این دعوت مورد قبول مسوول عراقی واقع شده است.
سفر سرزده ترامپ و همسرش روز چهارشنبه به پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار در شمال عراق با موجی از محكومیت و انتقادات گسترده احزاب و گروههای سیاسی و نیز نیروهای مقاومت این كشور روبرو شد.
عراقی ها این سفر را خارج از عرف دیپلماتیك و نقض آشكار حاكمیت ملی و استقلال این كشور دانسته و خواستار واكنش جدی دولت شده اند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا نیز پس از خروج از عراق با اذعان به مخفیانه بودن سفرش به بغداد گفت كه خیلی غم انگیز است كه هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه كنی و بعد ناچار باشی در كمال خفا به خاورمیانه سفر كنی و هر كاری انجام دهی تا سالم به مقصد برسی.
خبرگزاری الفرات عراق نوشت كه ترامپ كه شبانه با هواپیمای چراغ خاموش عراق را ترك كرد گفت كه پیشتر نیز دوبار قرار بوده به عراق سفر كند اما بخاطر درز خبر آن، برنامه سفرش لغو شده است.
وی گفت: خیلی غم انگیز است كه هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه كنی اما برای رفتن به آنجا ناچار باشی سفرت را تا این حد فوق العاده مخفیانه نگه داری و هواپیماها (ی اسكورت) و بزرگترین تجهیزات جهان دور و برت باشند و هر كاری بكنی تا سالم به مقصد برسی'.
ترامپ اذعان كرد كه در سفر به عراق نگران بوده است اما گفت كه وی نگران نهاد ریاست جمهوری و ملانیا همسرش بوده و نگران شخص خودش نبوده است.
خاورم*4**380*