۷ دی ۱۳۹۷، ۹:۵۷
کد خبر: 83150035
T T
۰ نفر
روسیه توان پاسخگویی به حمله هسته ای را دارد

مسكو - ایرنا- رئیس شركت مهندسی مسكو كه در زمینه تولید موشك های استراتژیك برای روسیه فعالیت می كند، اعلام كرد: روسیه توان پاسخگویی به هر حمله ای از جمله هسته ای را دارد.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از اسپوتنیك، یوری سالومونوف افزود: سلاح های روسیه برتر از نمونه های آمریكایی هستند ضمن اینكه پدافند موشكی ایالات متحده در سطح پایین تری نسبت به نمونه های روسی قرار دارند.
وی مدعی شد كه روسیه تا 15 سال آینده در توسعه سلاح مكان نخست جهان را از آن خود خواهد كرد.
آمریكا از سال 2012 تاكنون بیش از 60 بسته تحریمی در مورد روسیه وضع كرده است و مقام های این كشور اعلام كرده اند تا زمانی كه روسیه رفتار خود را تغییر ندهد تحریم ها ادامه خواهند داشت، این كشور به تازگی روسیه را مجددا به نقض پیمان منع موشك های هسته ای كوتاه و میان برد متهم و تهدید كرده كه از آن خارج خواهد شد.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز 14 آذر خبر داد كه سفارت آمریكا در مسكو یادداشتی را مبنی بر تعلیق اجرای پیمان موشكی به وزارت خارجه روسیه ارسال كرده است.
پیمان منع موشك های هسته ای میان برد و كوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریكا امضا شد.
براساس این پیمان، توسعه و كاربرد تمام موشك های هسته ای و غیر هسته ای كوتاه و میان برد به استثنای موشك های دریایی ممنوع شد.
این پیمان نخستین قرارداد كنترل تسلیحات هسته ای موشكی راهبردی در جهان به حساب می آید كه با توجه به اینكه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریكا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.
تا سال 1991 حدود دو هزار و 700 موشك نابود شدند ضمن اینكه دو كشور اجازه بازرسی از تاسیسات یكدیگر را داشتند.
سال 2002 آمریكا از پیمان موشك های ضد بالیستیكی خارج شد و جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریكا دستور استقرار سپر موشكی در اروپا را صادر كرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال 2007 اعلام كرد كه این پیمان دیگر به سود روسیه نیست.
اروپام ** 1346 **