۱۱ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۸
کد خبر: 83155145
T T
۰ نفر
رهبر تایوان: در مسایل حاكمیتی تسلیم چین نخواهیم شد

پكن- ایرنا- 'تسای اینگ ون' رییس حكومت تایوان در سخنرانی سال نو خود تاكید كرد كه این جزیره هرگز در مورد مسایل حق حاكمیتی خود تسلیم نخواهد شد.

به گزارش ایرنا از تلویزیون تایوان، این اظهار نظر در شرایطی است كه حزب حاكم استقلال طلب دمكراتیك ترقیخواه تایوان در انتخابات شوراهای محلی در سال 2018 میلادی متحمل شكست سختی در برابر حزب مخالف ناسیونالیست ها شد كه ارتباطات نزدیكی با چین دارد.
حزب ناسیونالیست ها (كومین تانگ) در آن انتخابات توانست در 15 شهر و بخش از میان 22 شهر و بخش سراسر تایوان از جمله در شهر مهم بندری 'كایه هسیونگ' پیروز شود.
تسای این رویداد را در سخنرانی خود مورد توجه قرار داد و آن را یك شكست سنگین برای حزبش دانست اما گفت: این بدان معنا نیست كه ملت تایوان حق حاكمیتش را تسلیم كرده است.
وی افزود ما در سال 2019 میلادی با چالش هایی در همه زمینه ها روبرو خواهیم شد و یكی از مهمترین ها موضوع تنگه تایوان و روابط دو سوی این تنگه خواهد بود.
از دیدگاه چین جزیره تایوان یك استان منزوی این كشور است كه حزب حاكم دمكراتیك ترقیخواه برای استقلال آن تلاش می كند اما هرگز در این زمینه موفق نخواهد شد.
وی كه می داند از این پس شهرهای زیر نظر حزب مخالف روابط گسترده تری با چین خواهند داشت، تصریح كرد ما با روابط عادی بین شهرها و مناسبات معمول بین دو طرف تنگه تایوان به شرط آنكه مشمول شروط سیاسی نشود، مخالفتی نداریم.
این در شرایطی است كه شهرداران انتخاب شده حزب حاكم خواستار گسترش روابط با چین در زمینه های مختلف از جمله گردشگری هستند و گفته اند كه حتی اگر این حمایت از اصل یك چین باشد باز هم چون دو طرف تنگه تایوان یك خانواده هستند، ایرادی نخواهد داشت.
رهبر تایوان از چین خواست به جمهوری چین (نام رسمی تایوان) و دیدگاه و خواست 23 میلیون تایوانی و جزیره ای كه دارای اصول دمكراسی و آزادی است، احترام بگذارد.
وی دمكراسی، آزادی، مذاكرات صلح آمیز و گفت و گوهای مستقیم دو دولت را بازوهای حل و فصل مسالمت آمیز مسایل و رسیدن به اجماع نظر برای چین و تایوان دانست.
تسای گفت: وقتی ما نمی توانیم با چین درباره موضوعات مرتبط با بهداشت عمومی، بیماری های واگیردار و یا امنیت غذایی به توافق برسیم و همكاری كنیم چطور امكان دارد بگوییم یك خانواده هستیم.
آساق**231**1904**