۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۵۰
کد خبر: 83156258
T T
۰ نفر
شیوه پذیریش اوراق بهادار اسلامی به عنوان وثیقه تسهیلات اعلام شد

تهران- ایرنا- بانك مركزی در بخشنامه ای «دستورالعمل نحوه پذیرش اوراق اسناد مالی اسلامی به عنوان ضمانت اعطای تسهیلات به پیمانكاران مجری طرح‌های عمرانی» را برای اجرا به شبكه بانكی ابلاغ كرد.

به گزارش روز چهارشنبه بانك مركزی، طبق بند «ح» تبصره (16) قانون بودجه سال 1397 كل كشور، بانك ‌های عامل مكلفند نسبت به پذیرش اوراق اسناد مالی اسلامی به عنوان ضمانت تسهیلات پرداختی به پیمانكاران مجری طرح‌های عمرانی اقدام كنند كه تدوین و ابلاغ دستورالعمل مربوط به آن، بر عهده بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران است.
بر این اساس «دستورالعمل نحوه پذیرش اوراق اسناد مالی اسلامی به عنوان ضمانت اعطای تسهیلات به پیمانكاران مجری طرح‌های عمرانی» كه با مشاركت دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه شده، در سیزدهمین جلسه كمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانك مركزی به تصویب رسید.
طبق این بخشنامه، توثیق برخی از انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی نزد شبكه بانكی كشور در اجرای احكام و ضوابط اجرایی قوانین بودجه سالانه كل كشور، سابقه داشته و مدیریت‌كل اعتبارات بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران نیز در بخشنامه هایی بر آن تاكید كرده است.
فرآیند توثیق اوراق اسناد مالی اسلامی همچون سایر اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار، باید از طریق مراجعه به «شركت سپرده‌گذاری مركزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» و ارایه فرم توثیق تكمیل شده و امضای طرفین (وثیقه‌گذار و وثیقه‌گیر) انجام پذیرد.
اسناد خزانه اسلامی، ابزاری مالی است كه مبتنی بر بدهی دولت به ‌نظام بانكی، ذی‌نفعان و تامین‌كنندگان منابع بوده و به‌وسیله خزانه‌داری كل وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر می‌شود.
اقتصام*2025**2022
۰ نفر