۱۲ دی ۱۳۹۷، ۲۳:۳۵
کد خبر: 83157055
T T
۰ نفر
پنج سال تا بروز فاجعه عمومی آب در كشور فاصله داریم

مشهد - ایرنا - سرپرست مركز ملی مطالعات راهبردی كشاورزی و آب اتاق ایران گفت: فقط پنج سال تا بروز فاجعه عمومی آب در كشور فاصله داریم كه ناشی از 50 سال سوء تدبیر در این زمینه است.

سید محمد حسین شریعتمدار چهارشنبه شب در همایش ملی مدیریت آب در شرق كشور كه در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی برگزار شد افزود: با این حال ساماندهی، ترمیم و احیای منابع آب كشور امكان پذیر است.
وی اظهار داشت: هنوز به اراده كافی برای حل این مشكل نرسیده ایم و فاقد یك راهبرد جامع، فراگیر و ملی با زمان بندی مناسب و مورد وفاق حاكمیت و بخش خصوصی در این زمینه هستیم.
دبیر طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمین مدیریت منابع آب ایران نیز در این همایش گفت: خراسان رضوی 21 درصد كسری مخزن آبهای زیرزمینی كشور را به خود اختصاص داده است كه رقم بسیاری است.
عبدالله فاضلی افزود: در استانهای سه گانه خراسان و سیستان و بلوچستان سالانه 8.5 میلیارد متر مكعب از سفره های آب زیرزمینی برداشت می شود كه این رقم باید حداكثر پنج میلیارد متر مكعب باشد.
وی ادامه داد: سالانه شاهد نیم متر افت در آبخوانهای این چهار استان شرقی كشور هستیم.
وی اظهار داشت: دولت و سایر قوا به تنهایی نمی توانند مشكل كمبود آب كشور را حل كنند و راهی جز مشاركت ذینفعان برای تحقق این امر وجود ندارد.
استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران نیز در این همایش با اشاره به طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی گفت: شما یك كشور را نشان دهید كه آب را شیرین كرده باشد و برای مصرف آن را به هزار كیلومتر آن طرف تر انتقال داده باشد آن وقت این كار را انجام دهید، حداكثر انتقال آب شیرن در دنیا تا 100 كیلومتری بوده است.
محمد حسین پاپلی یزدی افزود: آب باید قیمت گذاری واقعی شود و هر وقت آب را به قیمت جهانی خرید كردید می توانید به انجام چنین طرحهایی فكر كنید.
رئیس كمیسیون كشاوری، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ریشه های فقر در استان سیستان و بلوچستان در توسعه بخشهای دیگر كشور است و آنچه در شرق كشور از فقر و ناكامی و تنگدستی مشاهده می شود معلول سیاستهای نادرست توسعه ای است از جمله اینكه 74 درصد بودجه كشور بودجه شركتهای دولتی است و یك چهارم بودجه باقیمانده كشور بودجه بخشهای دیگر است كه تازه یك سوم آن هم صرف حقوق و دستمزد كاركنان دولت می شود.
احمد علی كیخا افزود: منافع ملی ما به درستی تعریف نشده است و به همین علت است كه سیستان و حوضه هریرود فدا می شود.
وی گفت: آب باید اولویت همه امور كشور باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران نیز در این همایش گفت: در كشور ما هیچ گاه براساس نگاه آمایش سرزمینی برنامه های توسعه اجرا نشده است در حالی كه با این تنوع طبیعی و اقلیمی كشور نمی شود نسخه واحدی برای تمام كشور نوشت.
غلامحسین شافعی افزود: در نتیجه به وضع كنونی گرفتار شده ایم كه هنوز هم به قوت خود باقی است به عبارت دیگر اشكال كار خیلی ریشه ای تر از آن است كه بتوان بدون نگاه به بقیه عوامل، مشكل آب را حل كرد.
وی ادامه داد: ما برنامه نداریم و تمام حركتهایمان با چشمهای بسته انجام می شود به عنوان مثال در استان خراسان رضوی در اكثر روستاهایی كه آب آشامیدنی آنها با تانكر تامین می شود صنایعی را توسعه می دهیم كه آینده خطرناكی در پیش داریم.
معاون امور زراعت وزارت جهاد كشاورزی نیز در این همایش گفت: ما هنوز رویكرد توجه به مدیریت آب پیدا نكردیم و توسعه باغات هم نشانه این ادعاست كه ما هنوز در فضای پرآبی زندگی می كنیم.
عباس كشاورز افزود: در شرایط كنونی به هیچ وجه تنها تمركز به مساله تامین آب راه حل برون رفت از بحران كم آبی نیست بلكه باید با تمركز بر رفع و حل مسائل مرتبط با ناپایداری منطقه و مدیریت یكپارچه منابع طبیعی و اصلاح زیرساختها برای برون رفت از بحران آب در شرق كشور اقدام نمود.
وی ادامه داد: باید مدیریت منابع آب را از طریق مدیریت تقاضا ارتقا داد و خط قرمز همه باید بهره وری باشد یعنی هر جا بهره وری كمتر باشد اجازه زراعت و كاشت داده نشود.
مدیر كل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفای كشور نیز در این همایش گفت: راهكارهای تامین آب منجر به كاهش مصرف آب نمی شود و این راهكارها فقط باید تا زمانی كه ناپایداری در منابع آب ایجاد نشده دنبال و پیگیری شود.
دكتر بنفشه زهرایی افزود: هم اكنون كاری از دست دولت جز كاهش تلفات مصرف آب و افزایش ظرفیت تامین آب بر نمی آید و اصل اقدام یا همان سازگاری با كم آبی باید توسط بخش خصوصی انجام شود.
وی ادامه داد: ایجاد سازمانهای مدیریت آبریز در وزارت نیرو در حال پیگیری است كه در این سازمانها بر مشاركت ذینفعان از جمله فعالان بخش كشاورزی تاكید می شود.
سرپرست مركز اقلیم شناسی سازمان هواشناسی كشور نیز در این همایش گفت: دما در كل كشور افزایش یافته و از جمله در خراسان رضوی دما 1.1 درجه سانتیگراد نسبت به دوره پایه افزایش داشته است.
ایمان بابائیان افزود: به نظر می رسد در آینده رفتار بارشها به صورت سنگین و سیل آسا خواهد بود كه در مدیریت آب باید به این مساله توجه شود.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود در آینده بدترین وضعیت اقلیمی را منطقه زاگرس از نظر افزایش دما و كاهش باران داشته باشد.
نخستین همایش ملی مدیریت آب در شرق كشور توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی مشهد برگزار شد.
1922 / 6053