۱۳ دی ۱۳۹۷، ۵:۳۹
کد خبر: 83157096
T T
۰ نفر

چین در موضوع تایوان به آمریكا اعتراض كرد

۱۳ دی ۱۳۹۷، ۵:۳۹
کد خبر: 83157096
چین در موضوع تایوان به آمریكا اعتراض كرد

پكن- ایرنا- در پی امضای لایحه فروش تسلیحاتی به تایوان و تقویت حضور و نفوذ آمریكا در منطقه اقیانوس هند و پاسیفیك از سوی 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریكا، پكن رسما به این اقدام اعتراض كرد.

به گزارش ایرنا وزارت خارجه چین روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام كرد؛ چنین اقدامی از سوی آمریكا مداخله آشكار در امور داخلی چین محسوب می شود و پكن رسماً به آن اقدام، معترض است.
بیانیه خاطر نشان می كند؛ آمریكا با امضای این لایحه از اصل چین واحد تخطی كرده است؛ بیانیه های مشترك دو كشور را نقض و مستقیماً در امور داخلی چین مداخله كرده است.
در این بیانیه آمده است: بر اساس تازه ترین سخنرانی 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین، موضوع تایوان با امور چین پیوند خورده و حساس ترین و محوری ترین مسأله برای این كشور محسوب می شود و مردم چین نیز با حساسیت بالایی این موضوع را دنبال می كنند.
در این بیانیه، وزارت خارجه چین از دولت آمریكا خواسته است به اصل 'چین واحد' و بیانیه های مشترك دو كشور پایبند بوده و بداند كه باید با درستی و دقت با مسأله تایوان برخورد كند و هرگز اقدامی انجام ندهد كه روابط چین، آمریكا و صلح و ثبات تنگه تایوان را به خطر بیندازد.
رئیس جمهوری آمریكا روز دوشنبه لایحه‌ای را با هدف تقویت تاثیر این كشور در منطقه هند و پاسیفیك و تاكید بر تعهدات واشنگتن در قبال تایوان به ویژه فروش سلاح به این جزیره امضا كرد.
این لایحه كه در آوریل ۲۰۱۸ توسط سناتورهای آمریكایی ارائه شده بود، ‌چارچوب سیاستگذاری برای تقویت رهبری آمریكا در منطقه هند-پاسیفیك و تایید بر تعهدات برای یك نظم بین‌المللی است.
در بخش ۲۰۹ این لایحه آمده كه سیاست آمریكا حمایت از روابط نزدیك اقتصادی، سیاسی و امنیتی با تایوان است.
چین، منطقه تایوان را كه در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این كشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون 'اصل یك چین' بخشی از خاك خود می داند.
مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یك كشور كه همان سرزمین مادری است تعلق دارند.
بر اساس اصل 'یك چین' هر كشوری كه دارای روابط رسمی با پكن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات كند.
اما از زمانی كه «تسای اینگ ون» در سال 94 شمسی به عنوان نخستین زن تایوانی از حزب حاكم دمكراتیك ترقی خواه رئیس حكومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.
حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفك شدن تایوان از چین حمایت كرده است.
**آساق**1904**