۱۳ دی ۱۳۹۷، ۲۲:۳۶
کد خبر: 83158013
T T
۰ نفر

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریكا شد

۱۳ دی ۱۳۹۷، ۲۲:۳۶
کد خبر: 83158013
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریكا شد

نیویورك- ایرنا- نمایندگان مجلس آمریكا با 220 رای نانسی پلوسی نماینده دمكرات كالیفرنیا را برای ریاست یكصد و شانزدهمین مجلس برگزیدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در نخستین جلسه این مجلس كه پس از انتخابات ششم نوامبر 2018 (15 آبان ماه) برگزار شد، 435 نماینده حضور داشتند.
از این تعداد 235 نفر، از حزب دمكرات و 199 نفر هم از حزب جمهوریخواه هستند كه نشان دهنده اكثریت دمكرات ها بر این مجلس است.
برای ریاست این مجلس، نانسی پلوسی از حزب دمكرات و كوین مك كارتی از حزب جمهوریخواه نامزد شدند و دو نفر از حزب دمكرات و جمهوریخواه پیش از رای گیری، ویژگی های نامزدهای جناح خود را تشریح كردند.
هاوكیم جفریس از طرف دمكرات ها، پلوسی را برای صیانت از قانون اساسی و حمایت از حقوق مردم مناسب توصیف كرد و لیس چنی از جمهوریخواهان هم سعی كرد مك كارتی را مناسب این مسئولیت جلوه دهد و یكی از دلایل آن را هم موافقت با دیوار مرزی اعلام كرد.
چند نفر دیگر هم به صورت مستقل، نامزد این پست شده بودند كه در رای گیری شفاهی و شفاف كه هر نماینده پس از اعلام نام وی از سوی منشی مجلس، رای خود را اعلام می كرد، نانسی پلوسی 220 رای و مك كارتی هم 192 رای را به دست آورد.
در این دوره از مجلس نمایندگان 333 نفر مرد و 102 نفر هم زن هستند. از این تعداد 90.7 درصد مسیحی، 6 درصد یهودی و همچنین مسلمان، بودیسم و هندوئیسم هستند.
رهبری اكثریت دمكرات ها را در این دوره استنی هویر و رهبری اقلیت جمهوریخواهان را كوین مك كارتی بر عهده خواهند داشت.
60 دمكرات و 31 جمهوریخواه اعضای جدید در این مجلس هستند. كه از این تعداد 36 نفر آنها را زنان تشكیل می دهند.
در پایان دوره پیشین، تعداد دمكرات ها 196 نفر و تعداد جمهوریخواهان 236 نفر بود.
به این ترتیب، مجلس نمایندگان پس از هشت سال بار دیگر در دست دمكرات ها قرار گرفت كه با توجه به اختلاف های شدیدی كه با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا دارند، دوره پر تنشی برای این دوره از مجلس پیش بینی می شود.
اروپام*1429