۱۵ دی ۱۳۹۷، ۸:۰۵
کد خبر: 83158699
T T
۰ نفر

دعواي اول؛ ديواركشي

۱۵ دی ۱۳۹۷، ۸:۰۵
کد خبر: 83158699
دعواي اول؛ ديواركشي

تهران- ايرنا- رفتارهاي دوهفته اخير رئيس‌جمهور آمريكا پيش‌بيني كارشناسان درباره آينده سياسي او را به واقعيت نزديك‌تر كرده است. كارشناسان معتقدند دونالد ترامپ در 2019 دوام نمي‌آورد و با شيبي تند، منزوي‌تر و رفتارش بي‌ثبات‌تر خواهد شد.

شايد بخشي از اين پيش‌بيني كارشناسان بر اساس تغييرات سياسي در آمريكا و پايان دوره زمامداري جمهوري‌خواهان در مجلس نمايندگان آمريكا باشد. در انتخابات ميان‌دوره‌اي اخير آمريكا، جمهوري‌خواهان در مجلس سنا اكثريت را همچنان حفظ كرده‌اند اما در مجلس نمايندگان، دموكرات‌ها با كسب 219 كرسي در برابر 193 كرسي جمهوري‌خواهان پس از هشت سال بار ديگر به قدرت رسيدند. روز پنجشنبه همزمان با دور جديد كنگره آمريكا، نانسي پلوسي از حزب دموكرات به‌عنوان رئيس مجلس نمايندگان منصوب شد. اعضاي مجلس نمايندگان از ميان دو گزينه پلوسي رهبر دموكرات‌ها و كوين مك‌كارتي رهبر جمهوري‌خواهان بايد يكي را براي رياست بر مجلس نمايندگان آمريكا انتخاب مي‌كردند.

انتخاب هر كدام به رياست مجلس نشان مي‌داد كه مجلس آتي همراه با دولت ترامپ خواهد بود يا آن‌گونه كه پلوسي گفته بود ناظر بر دولت. غلبه دموكرات‌ها بر جمهوري‌خواهان نشان مي‌داد كه رياست‌مجلس به دست دموكرات‌ها خواهد افتاد اما اعتراض برخي دموكرات‌ها به او و احتمال عدم راي به پلوسي پيش‌بيني‌ها را كمي دشوار كرده بود. با اين حال و پس از راي‌گيري، نانسي پلوسي با 220 راي و در حالي كه 12 نماينده دموكرات به او راي ندادند، اين سمت را به دست آورد. اين دومين بار است كه پلوسي به رياست مجلس نمايندگان آمريكا برگزيده مي‌شود. وي بين سال‌هاي 2007 تا 2011 نيز اين سمت را بر عهده داشت. رقيب او كوين مك‌كارتي 192 راي آورد.

يكصد و شانزدهمين كنگره آمريكا در حالي آغاز به كار كرده است كه از دوهفته پيش (22 دسامبر) بخش‌هايي از دولت آمريكا بر سر عدم توافق كنگره و دولت براي بودجه ساخت ديوار مرزي با مكزيك تعطيل شده‌اند. خبرگزاري «آسوشيتدپرس» نوشت دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان طرح‌هاي خود را براي از سرگيري فعاليت ادارات دولتي آماده مي‌كنند اما دونالد ترامپ آنها را متهم كرد كه با نگاه به انتخابات رياست‌جمهوري سال 2020 مشغول سياست‌بازي هستند.

ترامپ پنجشنبه با رهبران كنگره آمريكا در اتاق بحران كاخ سفيد ملاقات و تلاش كرد موضع خود را براي ساخت ديوار مرزي در چارچوب امنيت ملي كشور ارائه كند اما اين جلسه نيز چون ملاقات‌هاي پيشين دوطرف بي‌نتيجه ماند. دموكرات‌ها در اين مدت تلاش كرده‌اند با تصويب طرح‌هايي مانع از ادامه تعطيلي دولت شوند. يكي از طرح‌هاي آنان، تصويب لايحه‌اي براي بودجه وزارت امنيت ميهن از جمله 1.3 ميليارد دلار جهت امنيت مرزها بود. اين رقم از بودجه‌ پنج ميليارد دلاري‌اي كه دونالد ترامپ براي احداث ديوار مرزي تقاضا كرده بسيار كمتر است. بخش ديگري از طرح دموكرات‌ها اختصاص بودجه به وزارت كشور، كشاورزي، مسكن و توسعه شهري و ساير ادارات دولتي است كه بخش‌هايي از فعاليت آنها متوقف شده است.

با تصويب اين لوايح بودجه اين ادارات تا پايان سال مالي جاري يعني آخر ماه سپتامبر 2019 تامين خواهد شد اما كاخ سفيد بسته پيشنهادي دموكرات‌ها را رد كرد تا بحران تعطيلي دولت فدرال همچنان ادامه داشته باشد. ترامپ از رهبران كنگره دعوت كرده براي نشستي مجدد در روز جمعه به كاخ سفيد بروند. تا لحظه نگارش اين گزارش، خبري درباره مذاكرات جديد منتشر نشده است اما به نظر نمي‌رسد دموكرات‌ها حاضر باشند اين رقم را حداقل بدون يك پيش‌شرط بپذيرند.

نانسي پلوسي در مصاحبه‌ با شبكه خبري «ان‌بي‌سي» كه روز پنجشنبه پخش شد، گفت: «او (ترامپ) به هيچ‌وجه نمي‌تواند ما را به تصويب بودجه ديوار قانع كند. اين موضوع مي‌تواند بارها تكرار شود ولي پاسخ ما هميشه منفي خواهد بود.» دموكرات‌هاي كنگره آمريكا تنها در شرايطي حاضرند با تامين بودجه درخواستي ترامپ همراهي كنند كه قانون داكا از سوي ترامپ بازگردانده شود. قانون داكا در زمان رياست‌جمهوري باراك اوباما براي حمايت از كساني تصويب شد كه در كودكي توسط والدين مهاجرشان به صورت غيرقانوني به ايالات متحده آورده شده‌اند، اما ترامپ سال گذشته آن را لغو كرد.

اين نخستين درگيري ترامپ با دموكرات‌ها در آغازين روز فعاليت دوره جديدكنگره آمريكاست. اين درگيري و زورآزمايي دوطرفه براي دو سال ديگر ادامه خواهد داشت. در يك سوي ميدان دموكرات‌ها كه چشم به انتخابات رياست‌جمهوري 2020 دارند، به دنبال به زيركشيدن ترامپ هستند و از سوي ديگر ترامپ به دنبال تداوم قدرت تا 2024 است.

**«ديوار مرزي» يا ستون دولت ترامپ
چرا اين ديوار مرزي براي دونالد ترامپ اينقدر اهميت دارد؟ ساخت ديوار مرزي يكي از اصلي‌ترين وعده‌هاي ترامپ در جريان رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري 2016 بود. اما تامين بودجه چند ده ميلياردي ساخت اين ديوار، با سد محكم دموكرات‌هاي كنگره مواجه شد. درخواست از مكزيك براي پرداخت هزينه ديوار، تامين اعتبار از بودجه وزارت امنيت داخلي و حتي تهديد به بستن مرز هم نتوانست ترامپ را به وعده‌اش نزديك‌تر كند. آخرين اقدام او تعطيلي دولت بود اما 15 روز از اين اقدام هم گذشت و مقاومت‌ها براي بودجه پنج ميليارد دلاري ساخت ديوار مرزي ادامه دارد. اما چرا ترامپ نمي‌خواهد از ساخت ديوار چشم‌پوشي كند يا اينكه آن را كمي ديرتر از برنامه‌ريزي‌اش تكميل كند؟ پاسخ اين سوال را ليندسي گراهام، سناتور ارشد جمهوري‌خواه سنا داده است.

او معتقد است اگر ترامپ در برابر ساخت ديوار مرزي تسليم شود، اين به معناي پايان رياست‌جمهوري‌اش خواهد بود. به گزارش «تسنيم» به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني كنگره، گراهام روز چهارشنبه در اظهاراتي به دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا نسبت به تسليم شدن درخصوص درخواست تامين مالي ساخت ديوار مرزي مكزيك هشدار داد و گفت: «تسليم شدن ترامپ به معناي پايان دوره رياست‌جمهوري‌اش خواهد بود.»

وي در مصاحبه با «فاكس‌نيوز» افزود: «ترامپ قانوني را امضا نخواهد كرد كه شامل پول لازم براي احداث ديوار نباشد. دقيقا مي‌توانم به شما بگويم كه چه اتفاقي در پايان خواهد افتاد. ترامپ مي‌خواهد دموكرات‌ها را براي دستيابي به سازش بر سر اين مساله به چالش بكشد و اگر آنها همچنان مخالفت كنند، بايد هزينه مخالفت‌شان را به همراه مردم آمريكا بپردازند.» گراهام تاكيد كرد: «اگر ترامپ تسليم شود، سال 2019 ميلادي براي او پايان دوره رياست‌جمهوري‌اش خواهد بود.»

**پلوسي از آيپك تا منافقين
نانسي پلوسي برخلاف دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا در خانواده‌اي سياسي به دنيا آمده است. پدر او «توماس تامي دالساندرو» 12 سال نماينده كنگره آمريكا و شهردار شهر مريلند بوده است. بعدها پسر آقاي دالساندرو نيز شهردار مريلند شد تا نانسي دالساندرو كه بعدها با ازدواج نام‌خانوادگي «پلوسي» به خود گرفت با كوله‌باري از تجارب خانوادگي پا به عرصه سياست بگذارد. نانسي پلوسي كه چندين دوره به‌عنوان نماينده مجلس نمايندگان آمريكا فعاليت كرده بود در سال 2007 توانست به اولين زني بدل شود كه در تاريخ آمريكا رياست مجلس نمايندگان را عهده‌دار شده است. وي تا سال 2011 در اين مسئوليت ماند تا با پيروزي جمهوري‌خواهان در انتخابات، رياست را به رقيبي جمهوري‌خواه تحويل دهد. او حالا دوباره اين منصب را از جمهوري‌خواهان پس گرفته است و ترامپ از اين به بعد بايد براي تصويب قوانين نگاهش را به چكش بانوي پير دموكرات بدوزد.

مواضع پلوسي درباره ايران از ديگر مقامات آمريكايي متفاوت نيست. او بارها از روي ميز بودن همه گزينه‌ها سخن گفته بود. پلوسي در سال 2008 و در زماني كه آمريكايي‌ها از حمله نظامي به تاسيسات هسته‌اي ايران مي‌گفتند با آن مخالف نبود ولي به دليل اينكه اين اقدام «موجب وحدت بيشتر ايرانيان» و «افزايش قيمت نفت» مي‌شد، آن را اقدامي بي‌نتيجه مي‌خواند.

براي او رژيم صهيونيستي و امنيت آن همواره از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. پلوسي در اجلاس 2018 «آيپك» (كميته روابط‌عمومي آمريكا-اسرائيل) كه با حضور شخصيت‌هايي همچون مايك پنس معاون دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا و نيكي هيلي نماينده وقت آمريكا در سازمان ملل برگزار شد با اشاره به حمايت‌هاي پدرش از تشكيل اسرائيل گفته بود حمايت از مناسبات واشنگتن و تل‌آويو همواره بخش جدانشدني از دي‌ان‌اي خانواده‌اش بوده است.

بيانيه دفتر پارلماني وي پيش از سفر ماه مارس او به رژيم صهيونيستي به‌خوبي اين دي‌ان‌اي را در وجود وي نشان مي‌دهد. در اين بيانيه آمده است: «هيچ‌دستاورد سياسي‌اي در قرن بيستم نمي‌تواند بالاتر از برپايي كشور اسرائيل باشد.» او بر همين اساس نيز مخالف خروج از توافق هسته‌اي با ايران بود. به اعتقاد پلوسي برجام بهترين راه براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح اتمي بود و خروج آمريكا از اين توافق به اعتبار جهاني آمريكا ضربه زده و امنيت غرب آسيا را كه رژيم صيهونيستي در آن واقع شده به خطر انداخته است.

رئيس جديد مجلس نمايندگان آمريكا در كارنامه خود سوابق حمايت از گروه‌هاي تروريستي و ضد ايراني را هم دارد. او اوايل تابستان گذشته در پيامي تصويري به گردهمايي سالانه سازمان منافقين در پاريس بدون توجه به سوابق جنايتكارانه اين گروه در ترور و كشتار هزاران ايراني، با خطاب كردن آنان به‌عنوان «آزادي‌خواه»، خواستار تلاش‌شان براي براندازي حكومت ايران شده بود.

منبع: روزنامه فرهيختگان؛ 1397،10،15
گروه اطلاع رساني**2059**2002
۰ نفر