رهبر انصارالله: ائتلاف سعودي در اجراي توافق استكهلم سنگ اندازي مي كند

تهران – ايرنا – محمدعبدالسلام سخنگوي انصار الله يمن روز يكشنبه گفت: عبدالملك الحوثي رهبر جنبش انصارالله در ديدار با نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن در صنعا، سنگ اندازي ائتلاف سعودي در اجراي توافق استكهلم را محكوم كرد.

به گزارش پايگاه خبري المسيره يمن، محمدعبدالسلام سخنگوي انصارالله با اعلام اين خبر افزود: رهبر انصارالله در ديدار با مارتين گريفيتس در خصوص موانع و مشكلاتي كه ائتلاف سعودي در مسير توافق استكهلم به وجود مي آورند، گفت وگو كرده است.
وي افزود: عبدالملك الحوثي در اين ديدار بر اهميت تسريع در اجراي توافق استكهلم تاكيد كرده است.
سخنگوي انصارالله اضافه كرد: رهبر جنبش همچنين بر ضرورت اجراي آتش بس در استان تعز و بازگشايي فرودگاه بين المللي صنعا و نيز آزادي همه اسرا براساس توافق صورت گرفته تاكيد كرد.
عبدالسلام گفت: رهبر انصارالله همچنين تاخير و سنگ اندازي در اجراي توافق استكهلم بر اساس مدت زمان توافق شده را محكوم كرد.
اين درحالي است كه پيش تير مقام هاي يمني گفته بودند كه ائتلاف سعودي از آغاز اجراي آتش بس الحديده تا كنون بارها اين توافق را نقض كردند.
بر اساس اين گزارش، در ديدار ميان رهبر انصارالله و نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن درخصوص دور بعدي گفت وگوهاي صلح و ايجاد فضاي مناسب براي برگزاري موفقيت آميز مذاكرات به بحث و تبادل نظر پرداختند.
پيش از اين نيز هشام شرف وزير خارجه دولت نجات ملي يمن در يدار با گريفيتس با تاكيد بر اينكه جنبش انصار الله به اجراي نتايج حاصل از توافق استكهلم سوئد پايبند است، از پايبند نبودن دولت عبد ربه منصور هادي رئيس جمهور دولت مستعفي يمن به اين توافق انتقاد كرد.
گريفيس روز گذشته (شنبه) براي پيگيري و گفت وگو درباره اجراي توافقنامه آتش بس در الحديده، وارد صنعا شد.
پس از گذشت نزديك به چهار سال از آغاز جنگ يمن، چهارمين دور مذاكرات صلح در اين كشور، 15 آذر ماه با ميانجيگري گريفيس نماينده ويژه سازمان ملل متحد در استكهلم سوئد برگزار شد و نمايندگان جنبش انصار الله و دولت فراري يمن پس از يك هفته مذاكره، به توافق هاي مهمي از جمله عقب نشيني نيروهاي نظامي دو طرف از شهر و بندر الحديده ظرف 14 روز دست يافتند.
بازگشايي فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق كارمندان و ارسال كمك‌ها از ديگر محورهاي اصلي مذاكرات بود.
شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز پس از امضاي توافقنامه صلح استكهلم با اجماع پيش نويس قطعنامه درباره يمن مبني بر حضور ناظران بين المللي در الحديده را تصويب كرد.
ائتلاف عربي به سركردگي عربستان به دنبال اين توافق با تداوم حملات خود به بندر الحديده بارها آتش بس در اين منطقه را نقض كرده است.
تاكنون چندين بار براي پايان دادن به جنگ يمن تحركاتي صورت گرفته اما هر بار با كارشكني عربستان و متحدان آن به بن بست رسيده است.
نخستين نشست صلح دي سال 1394 در ژنو بدون هيچ نتيجه اي پايان يافت.
شكست هاي پي در پي عربستان در ارتباط با كشورهاي عربي و منطقه مانند ايجاد بحران در سوريه ، انتخابات عراق و لبنان ، اشغال يمن و به تازگي نيز قتل جمال خاشقچي روزنامه نگار منتقد سعودي با وجود حمايت هاي بي دريغ امريكا و كشورهاي اروپايي براي رياض بسيار گران تمام شده و عصبانيت شديد سعودي ها را در پي داشته است .
شبك**9365**1708
۰ نفر