۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۰۵
کد خبر: 83161832
T T
۰ نفر
ابن بابویه، پنجاه و یكمین سال فراق و خیل عظیم دوستداران تختی

شهرری- ایرنا- پنجاه و یكمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی صبح امروز (دوشنبه) با حضور رئیس كمیته ملی المپیك، مسئولان شهرستان ری و انبوهی از ورزشكاران و علاقه مندان به این اسطوره در ابن بابویه شهرری برگزار شد.

به گزارش ایرنا ،برگزاری این مراسم امروز همانند سال های گذشته با حضور گسترده علاقه مندان به این قهرمان نامدار ایران و شماری از مسئولان بخش های مختلف همراه بود.
سید رضا صالحی امیری رئیس كمیته ملی المپیك، هدایت الله جمالی پور فرماندار ری، حسن خلیل آبادی، حجت نظری و محمد جواد حق شناس از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، فرهاد افشار شهردار منطقه 20،سرتیپ جمشید فولادی مدیر تربیت بدنی ارتش و ورزشكاران بر سر مزار تختی در آرامگاه ابن بابویه شهرری حضور پیدا كردند تا یاد این نماد پهلوانی همچنان زنده بماند.
بسیاری از اهالی ورزش و اقشار مختلف مردم از ساعت های اولیه صبح در ابن بابویه گردهم آمدند تا یاد و خاطر غلامرضا تختی را گرامی بدارند.

** نمایشگاه عكس تختی برگزار شد
برگزاری نمایشگاه عكس و خاطرات این ورزشكار نامی كشور در حاشیه این مراسم و در كنار مرقد پهلوان تختی با استقبال وسیع مردم همراه بود و بویژه جوانان دائما جویای زندگی وی بودند و همدوره ای های تختی كه روزگاری را با این پهلوان سپری كرده بودند به بیان خاطرات خود می پرداختند.
در این نمایشگاه متشكل از چهار غرفه آلبوم عكس های جهان پهلوان تختی، خاطرات و زندگینامه او به نمایش گذاشته شده است.
علاوه بر این در چادری كه برای برگزاری پنجاهمین سالگرد جهان پهلوان تختی برپا كرده بودند سخنرانان و میهمانان متعدد كشوری و استانی و هم دوره ای های این پهلوان نامی حضور داشتند و هر كس با توجه به تفكر و عقیده اش به بیان خصوصیات پهلوانی تختی می پرداخت.
در گوشه ای دیگر از این مراسم مرشدی كه اذهان و خاطرات را به سال های دور می برد، نوای جوانمردی و رشادت پهلوانی را در حاشیه مرقد جهان پهلوان طنین انداز می كرد و تمامی حاظران ناخودآگاه به مریدان و جوانمردان سر تعظیم فرو می آوردند.

** حضور پرشور جوانان
حضور پرشور جوانان در این مراسم و گرفتن عكس های یادگاری با بنرهای جهان پهلوان تختی نشان داد كه رویكرد و منش جهان پهلوان تختی در یادها حتی برای نسل هایی كه وی را زمان حیات ندیده اند، زنده است و این منش می تواند بخوبی در بین جوانان ترویج پیدا كند.
بسیاری از علاقه مندان حاضر در این مراسم بر این با ور بودند كه نام تختی تنها با تعداد كُشتی ها و مدال هایش در اذهان نماند بلكه علت جاودانگی او ایستادگی در برابر ظلم و استقامت در افكارش بود.
سخنرانان این مراسم نیز اظهارداشتند كه او ایستاده مُرد تا به دیگر ورزشكاران اعلام كند كه ورزش و انسانیت دو سوی یك مكتبند و ورزشكار باید نسبت به مردم و كشورش احساس وظیفه كند.
به گزارش ایرنا غلامرضا تختی 5 شهریور 1309 در محله خانی آباد تهران متولد شد.
وی در دوران فعالیت های ورزشی خود، به دلیل كسب موفقیت و افتخار در رقابت های ملی و بین المللی كشتی و همچنین محبوبیت مردمی، ملقب به «جهان پهلوان» شد.
تختی طی سال های 1951 تا 1962 موفق به كسب چهار مدال طلا و چهار مدال نقره در مسابقات قهرمانی كشتی آسیا، جهان و المپیك( سه مدال المپیك، چهار مدال جهانی و یك مدال آسیایی) شد.
جهان پهلوان تختی در 17 دی ماه 1346 درگذشت و در آرامگاه ابن بابویه شهرری آرام گرفت.
1970/6003/ 1008
۰ نفر